شبكه خبري پرس تي وي در مصاحبه اي با بيل جونز ، مفسر آمريكايي ساكن ليزبرگ در خصوص هشدار يك سازمان مردم نهاد نسبت به رفتارهاي مستبدانه دولت تركيه با آورگان سوري در خاك اين كشور انجام داده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تي وي ؛ جونز در اين مصاحبه ضمن توصيف وضعيت زندگي آوارگان سوري در خاك تركيه به اين نكته كه دولت اين كشور رفتارهاي ناشايست و مستبدانه اي را با اين آوارگان دارد اشاره مي كند.

مشروح اين مصاحبه به شرح زير است:

پرس تي وي:در گزارش اين سازمان مردم نهاد وابسته به حقوق بشر نكته هاي هشدار آميز بسياري آمده و من ميخواهم ديدگاه شما را در خصوص وضعيت آوارگان سوري در تركيه جويا شوم؟

جونز: گزارش آنها بسيار دقيق ارائه شده و من از اين موضوع كه اوضاع در خاك تركيه خارج از كنترل است اطمينان دارم. قطعا تعداد آوارگاني كه در تركيه هستند بيشتر از تعدادي است مقامات ترك ادعا مي كنند.

آشكار است كه تعداد آوارگان نيز روز به روز افزايش مي يابد و مشكلات اين آوارگان با ترك ها دغدغه اي بزرگتر خواهد بود كه به نظر مي رسد مقامات ترك چندان به حفظ حقوق آوارگان متمايل نباشند.

آنها (مقامات تركيه) به دنبال مقاصد سياسي خود درمنطقه هستند و من فكر مي كنم درآينده اوضاع به مراتب خارج از كنترل خواهد بود چرا كه مقوله بحراني در اين وهله به سمت حل شدن گام برداشته است.

 اگر مذاكرات صلح تداوم يابد با اين موضوع روبرو مي شويم كه ديگر مسئله اي براي يافتن راه حلي درخصوص وضعيت اين آوارگان وجود نخواهد داشت و در نتيجه مشكلات آشكاري براي دولت تركيه پيرامون حل اين معضل پيدا مي شود كه قطعا در خصوص حل قطعي آن عاجز خواهد بود و در پايان ما شاهد يك اردوگاهي در خاك تركيه خواهيم بود كه تنها در يك سري از كشورهاي آفريقايي همچون كنگو يافت مي شود كه كمپ هاي آوارگان در بدترين شرايط به دوام خود ادامه مي دهند ، بدون آنكه آوارگان اميدي به تغيير شرايط داشته باشند.

پرس تي وي: دوست دارم در خصوص اين موضوع كه چرا به اكثر سازمان و گروه هاي مستقل و مردم نهاد اجازه دسترسي و بازديد از كمپ هاي آوارگان در خاك تركيه را نمي دهند از شما اطلاعاتي را جويا شوم؟

جونز: من فكر مي كنم كه دولت تركيه ، دولتي محدود كننده و سخت گير دارد.معتقدم كه آنها به اين موضوع پي برده اند كه اوضاع در كمپ ها غيرقابل كنترل شده است.

آنها به شدت آوارگان را سركوب مي كنند و براي اينكه شهرت آنها در منطقه خدشه دار نشود دست به اقداماتي همچون محدوديت دسترسي به اين پايگاه ها از سوي ناظران و خبرنگاران را تا حد ممكن پيشه كرده اند.

اما آنها بايد بدانند كه مردم آنچه كه اتفاق مي افتد را مي بينند و آنها در عمل نمي توانند بر اين موضوع سرپوش بگذارند.اين وضعيت براي مردماني كه در منطقه (منطقه آوارگان) هستند روز به روز بدتر مي شود و بايد به اين موضوع اذعان داشت كه وضعيت براي آنان در آينده بسيار خطرناك و دشوار خواهد بود.



برچسب ها: پرس تی وی ، جونز ، مصاحبه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار