15 درصد از جمعیت عمومی در ایران سیگار می‌کشند که شامل 25 درصد مردان بالای 19 سال و پنج درصد زنان است.

به گزارش گروه  علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا، مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت نیشابور گفت: مصرف سیگار در هفته سبب بیش از دو هزار مرگ می‌شود و مخارج سیگار در ایران روزانه سه میلیارد ریال است.

معروفی ، افزود: شایع‌ترین بیماری‌های وابسته، سرطان ریه، دهان، حنجره، برونشیت مزمن، مشکلات قلبی عروقی و سکته مغزی است.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت نیشابور ادامه داد: سیگار خطر ناتوانی جنسی در مردان را بالا برده و باروری را در زنان کاهش می‌دهد.

معروفی خاطرنشان کرد: مصرف سیگار در طول دوران حاملگی موجب افزایش خطر سقط و تولد نوزاد با وزن کم می‌شود و همچنین نیکوتین موجود در سیگار سبب افزایش ضربان قلب و کاهش اشتها می‌شود.

وی عنوان کرد: منوکسید کربن سیگار یک گاز سمی است که سبب کاهش اکسیژن خون و مانع از کارایی موثر می‌شود.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت نیشابور بیان داشت: علائم ترک سیگار شامل تحریک‌پذیری، اضطراب، افسردگی و کاهش تمرکز و گرسنگی، سرگیجه و ولع بسیار برای مصرف است.

معروفی گفت: فواید ناشی از ترک سیگار بیست دقیقه بعد از آخرین سیگار شامل فشار خون، ضربان قلب و رسیدن درجه حرارت بدن به سطح طبیعی است و در عرض 48 ساعت انتهاهای عصبی شروع به رشد کرده و حس چشایی و بویایی افزایش می‌یابد.

وی اظهار داشت: همچنین در عرض یک تا 9 ماه سرفه، تنگی نفس و خستگی کاهش و سطح انرژی افزایش می‌یابد.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت نیشابور افزود: بهترین راه برای ترک سیگار مشاوره با متخصص، درمان‌های جایگزین نیکوتین، دارو و حمایت‌های رفتاری است.

معروفی خاطرنشان کرد: درمان جایگزین نیکوتین برای افراد با مصرف بیش از ده نخ سیگار در روز مفید است و پس از آنکه مصرف قطع شد این درمان شروع می‌شود و در فرم‌های مختلف برچسب‌های پوستی، آدامس، اسپری بینی، استنشاقی، قرص زیرزبانی وجود دارد.

وی یادآور شد: چنانچه درمان‌های مذکور با درمان‌های رفتاری همراه شود شانس ترک و عدم بازگشت به مصرف را دو برابر می‌کند. معروفی با اشاره به یک سری از مشکلات شایع ترک، گفت: باید بیمار را مطمئن کنیم که ولع برای سیگار کشیدن طولانی نیست و با استفاده از دارو و جایگزین نیکوتین قابل کمتر شدن است و همچنین افزایش وزنی که بعد از ترک سیگار به‌خصوص در خانم ها اتفاق می افتد ناشی از بازگشت اشتها و بهبودی حس بویایی و چشایی است که با ورزش و رژیم قابل پیشگیری است.
برچسب ها: سیگار ، عمومی ، بهداشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار