شاخص قیمت بسته به طریقه محاسبه آن به دستههای زیر تقسیم میشود:
شاخص بهای مصرف کننده
شاخص بهای تولید کننده
شاخص بهای خرده فروشی
شاخص بهای عمده فروشی
تا پیش از دهه 90 شمسی، شاخص بهای گروه رستوران و هتل در ایران، به صورت میانگین سالانه رشد 5 درصدی را تجربه میکرد.
در شهریور ماه سال گذشته (1391 شمسی) شاخص تفریح و امور فرهنگی نسبت به ماه قبل 4.3 درصد و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل آن 31.1 درصد رشد داشته است. در این ماه شاخص تحصیل نسبت به ماه قبل 0.2 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 15 درصد افزایش یافته است.
در بخش رستوران و هتل 6.5 درصد نسبت به ماه قبل و 37.1 درصد در مقایسه با ماه مشابه سال قبل افزایش داشته است. در بخش کالا و خدمات متفرقه این شاخص 3.1 درصد نسبت به ماه قبل و 43.8 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش نشان میدهد.