مهمترین مشکل زنان جهان در ایفای نقش خود در محیط زیست / داشتن کمترین سهم در تصميم گيري ها و برنامه ريزيهاي توسعه است



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد ،نيمي از جمعيت جهان را زنان تشكيل مي دهند، اما نقش زنان در توسعه و پيشرفت جوامع ، بيش از يك نيمه است.

اگر زنان از مشكلات و معضلات زيست‌محيطي و روش‌هاي مقابله با آنها آگاه شوند، تأثير بسياري در كودكان، اعضاي خانواده و اطرافيان خود خواهند گذاشت. آنان مي‌توانند علاوه بر مراقبت از كودكان و كار در خانه و بيرون از خانه، نقش نگهبان محيط‌زيست را هم ايفا كنند.

مهمترین نقش هاي زن در محيط زيست، انتقال فرهنگ زيست محيطي به نسل هاي آينده ، برنامه ريز ی برای اصلاح محیط زیست ، اصلاح فرهنگ مصرف،آموزش فرزندان، صرفه جويي در مصرف كاغذ و دستمال كاغذي و ... است .

همچنین زنان به دليل نقش چشمگيري كه در كشاورزي دارند قادرند در كاهش مصرف سم و استفاده بهينه از كود در حفظ محيط زيست تأثير گذار باشند.

اشاعه كاستن از مصرف برق در خانواده كه ميزان دي اكسيد گوگرد توسط نيروگاهها را كاهش مي دهد نیز از جمله تاثیرات مثبت بانوان در مقابله با مشکلات زیست محیطی است.

مهمترين مشكلاتي كه زنان در ايفاي نقش خود در محيط زيست با آن مواجه هستند این است که تقريباً زنان در همه كشورها سهم كمتري در تصميم گيري ها و برنامه ريزيهاي توسعه و محيط زيست دارند و از اين نظر دسترسي آنان به آموزشهاي رسمي و غيررسمي محدود و به دليل كارهاي بسيار و ساعتهاي طولاني فعاليت در خانه، محل كار، روستاها و مزرعه، فرصت بهره گيري از آموزشهاي همگاني را ندارند./س

برچسب ها: زنان ، نقش ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.