ثبت احوال به عنوان یکی از اعضاء اصلی انتخابات در تمامی مراحل از شروع تعیین صلاحیت نامزدها تا مراحل رأی گیری عهده دار امری خطیری است.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران؛طبق ماده 38 قانون انتخابات هیات اجرائی بلافاصله پس از صدور دستور شروع انتخابات از طرف وزیر کشور ، فرماندار دستور تشکیل هیأت های اجرایی را به بخشداران صادر نموده و موظف است ظرف سه روز هیأت اجرایی انتخابات شهرستان را به ریاست خود و عضویت رئیس ثبت احوال، رئیس دادگستری و دادستان یا نمایندگان رئیس دادگستری و دادستان که دارای پایه قضائی می‌باشند و 9 نفر از معتمدین تشکیل دهد

بر همین اساس رئیس ثبت احوال شهرستان از اعضای اداری هیات اجرائی انتخابات است. که باید در تمام جلسات حضور داشته باشد همچنین حضور نماینده ثبت احوال در هیات اجرائی بخش نیز الزامی است. وظیفه ثبت احوال در این هیات، بررسی هویت، احراز تابعیت ایرانی و تائید اصالت شناسنامه داوطلبان است. همچنین تائید صحت انتخابات در تمامی مراحل با امضاء هیات اجرائی محقق می شود که ثبت احوال نیز یکی از امضاء کنندگان است .

صدور کارت هوشمند ملی از اقداماتی بوده که برای اولین بار در برگزاری انتخابات اجرائی گردیده که در این راستا برای عوامل اجرائی انتخابات که شامل کلیه فرمانداران و بخشداران در سطح استان است، انجام گرفته که هدف از این کار پایش و کاربرد امضای دیجیتال در مراحل انتخابات است .

یکی دیگر از وظایف ثبت احوال در انتخابات، پاسخ به استعلامات است *

تعیین هویت انتخاب کننده و انتخاب شونده از اهمیت ویژه ای برخوردار است، لذا شماره ملی که یک معیار است در طرح اصلاح قانون انتخابات جدی گرفته شده است تا تعداد رای دهندگان واقعی باشد همچنین با کد ملی امکان تقلب و استفاده از شناسنامه جعلی امکانپذیر    نيست. در سال های گذشته استعلام ها به صورت دستی صورت می گرفته، ولی از دوره گذشته انتخابات مجلس، این امر به صورت الکترونیکی قابل انجام است که موجب تسهیل و تسریع در روند انتخابات می گردد

از این رو کارشناسان حوزه انفورماتیک اداره کل ثبت احوال استان از ساعات شروع رأی گیری در اداره حضور می یابند تا ضمن اطمینان از ضریب امنیت و حفاظت سیستم ها در صورت بروز اختلالات احتمالی در اسرع وقت نسبت به رفع مشکل اقدام نمایند
.

با عنایت به ماده 19 قانون انتخابات، جهت احراز هویت، شناسنامه وکارت ملی برای حضور افراد درانتخابات یک اصل است به همین دلیل تمهیداتی صورت گرفته تا قبل از  روز انتخابات تمامی شناسنامه هایی که توسط افراد جهت تعویض، تحویل ادارات گردیده صادر و تحویل صاحبانش شود .

به منظور خدمات رسانی مطلوب به رأی دهندگانی که احیاناً مشکلی در شناسنامه آنان باشد و همچنین پاسخگويی به حوزه‌های اخذ رأی در خصوص هرگونه ابهام در مورد هویت افراد یا تائید اصالت مدارک هویتی آنان، کلیه کارکنان ادارات تابعه ثبت احوال استان از ساعات شروع تا پایان انتخابات در اداره آماده پاسخگوئی و ارائه خدمت به مردم خواهند بود تا زمینه حضور با بصیرت و حماسی مردم کشورمان كه همواره حضور خود را در صحنه‌های مختلف انقلاب نشان داده‌اند، در 24 خرداد نیز شاهد باشیم و هر قدر مشاركت مردم در این عرصه بیشتر باشد بیانگر رضایت مندی مردم از نظام و افزایش عزت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران خواهد بود .
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار