به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، این روزها مسافران جاده اهواز - آبادان و بالعکس با دیدن تابلو سبز رنگ کهنه شده ای که محل ساخت «پالایشگاه خوزستان» به عنوان پالایشگاه دوم آبادان را نشان می دهد، یاد وعده های محقق نشده دولت برای احیای برخی شهرهای خوزستان و کاهش نرخ بیکاری برای جوانان این استان می افتند که چگونه در روزهای آخر عمر دولت اجرای آنها رنگ باخته و ظاهرا امیدی برای اجرایی شدن آنها وجود ندارد.
هر چند انتظار بازگشت شهرهای آبادان و خرمشهر به دوران قبل از جنگ، انتظار بیهوده ای است زیرا این شهرها هم اکنون فرسنگ ها با گذشته درخشان و مثال زدنی خود فاصله گرفته اند ولی ریشه کن شدن بیکاری در شهرهایی که از پتانسل و ظرفیت بالایی برای تولید و اشتغال بهره می برند، توقع بیهوده ای برای جوانان این دو شهر به شمار می رود.
واقعیت این است که بیکاری در دو شهر آبادان و خرمشهر بیداد می کند و در این خصوص حتی دولت نیز نمی تواند این امر را کتمان کند یا اینکه ادعا کند که در این مدت بیکاری در این دوشهر را کاهش داده است که مستندات و مشاهدات موجود حاکی از شدت یافتن بیکاری در دولتهای نهم و دهم با وجود همه شعارهای کاهش نرخ بیکاری است.
همین بیکاری لجام گسیخته در دو شهر آبادان و خرمشهر بود که دولت با احداث و ساخت پالایشگاه دوم آبادان که به نام پالایشگاه خوزستان نامگذاری و به با پالایشگاه دوم آبادان مطرح شد موافقت کرد تا شاید در صورت راه اندازی این پالایشگاه بتوان کورسوی امیدی برای از پادرآوردن غول بیکاری در دو شهر آبادان و خرمشهر یافت.
هیئت دولت در اولین سفر استانی خود به خوزستان در دی ماه سال 1385 برای خودکفایی کشور در تولید بنزین و ریشه کن کردن بیکاری در شهرهای آبادان و خرمشهر، ساخت پالایشگاه خوزستان در کنار شهر آبادان را تصویت کرد ولی این طرح هم اکنون با گذشت هفت سال تنها در حد نصب تابلو مانده است.
این پالایشگاه نفت سنگین که به پالایشگاه دوم خوزستان نیز معروف است در هفت کیلومتری شمال آبادان در جاده آبادان - اهواز و کانال ژیان در منطقه آزاد اروند احداث خواهد شد و پس از بهره برداری از این پالایشگاه که ظرفیت آن 180 هزار بشکه در روز است، روزانه حدود 10 میلیون لیتر بنزین تولید خواهد کرد. قرار شد خوراک این پالایشگاه از میادین نفتی آزادگان و یادآوران که از میادین تازه به تولید رسیده جنوب خوزستان و نزدیکی شهر آبادان به حساب می آیند، تامین شود.
طرح احداث پالایشگاه 180 هزار بشکه ای نفت خام فوق سنگین خوزستان با حدود سه میلیارد یورو سرمایه گذاری و مشارکت 75 درصدی بخش خصوصی پس از آغاز به کار پیمانکار اجرایی، سه سال تعیین شده و این در حالیست که اکنون حدود هفت سال از تصویب آن می گذرد ولی حتی یک آجر برای عملیات ساختمان سازی آن به کار نرفته است.
پالایشگاه خوزستان
در خصوص تولیدات پالایشگاه خوزستان گفته می شود روزانه 10 میلیون لیتر (32.6 درصد) بنزین سوپر مطابق با استاندارد یورو، 12.5 میلیون و 600 هزار لیتر (41 درصد) گازوئیل، سه میلیون لیتر (10 درصد) سوخت جت، پنج میلیون لیتر (16.3 درصد) گاز مایع، 410 تن گوگرد، 1.2 درصد نفت کوره از جمله فرآورده هایی است که در پالایشگاه خوزستان تولید می شود.
از زمان تصویب این طرح تاکنون مسئولین مختلف وعده های متفاوتی را برای آغاز عملیات ساخت و انتخاب سرمایه گذار و پیمانکار رسانه ای کرده اند که تا به امروز هیچ نشانی از این وعده ها دیده نمی شود.
بهمن سال 1387 قرار بود طرح آغاز شود
محمد زالی، مجری طرح ساخت پالایشگاه خوزستان در آذرماه سال 1387 گفته بود که عملیات ساخت پالایشگاه دوم آبادان موسوم به خوزستان از آبان ماه سال گذشته آغاز شده و طبق برنامه ریزیهای انجام شده تاکنون چهار درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.(شاید منظور از چهاردرصد همان نصب تابلو باشد).
زالی با اشاره به وسعت 525 هکتاری زمین این طرح گفت: پاکسازی مواد منفجره، تملک زمین و وجود معارض از جمله مشکلات پیش روی این طرح است که با حل این مشکلات پیش بینی می شود تا دو ماه آینده (یعنی بهمن ماه سال 1387) عملیات حصارکشی محدوده طرح آغاز شود.
وی از همکاری هشت شرکت داخلی و خارجی در این طرح خبر داده بود و اعلام کرد: با برنامه ریزیهای انجام شده و تامین اعتبار مورد نیاز، پالایشگاه دوم آبادان تا سال 1391 به بهره برداری می رسد./س