درگیری تظاهرکنندگان و معترضان با نیروهای امنیتی در استانبول شدت گرفت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه،امروز شهر استانبول ترکيه ناآرام است. امروز نيز مردم معترض ترکيه پس از تظاهرات ديشب در ميدان تقسيم استانبول در خيابانهاي اين شهر تجمع کرده اند. 

با شدت گرفتن اعتراضها و تظاهرات در استانبول، نیروهای امنیتی امروز برای متفرق کردن تظاهرکنندگان به سوی آنها گاز اشک آور شلیک کردند.

این تظاهرات که از دیروز به صورت مسالمت آمیز در استانبول آغاز شد، با حمله نیروهای امنیتی به مردم به خشونت کشیده شد.

تظاهرکنندگان در شعارهای خود کناره گیری "رجب طیب اردوغان" را خواستار شدند.
شب گذشته پليس ترکيه براي متفرق کردن معترضان به استفاده از گاز اشک آور و ماشينهاي آب پاش متوسل شد. در تظاهرات شهر آنکارا(پايتخت ترکيه) نيز همين کار انجام شد. 
پليس ترکيه امروز نيز براي متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور استفاده کرد.  شرکت کنندگان در اين تظاهرات با استفاده از پارچه هاي سرخ رنگ کوشيدند از خودشان در مقابل آثار گاز اشک آور محافظت کنند. 

بر اساس اين گزارش، حدود يک هزار نفر در تظاهرات امروز استانبول حضور دارند. معترضان ترک با عبور از پل معروف استانبول به سمت ميدان تقسيم رفتند تا به اعتراضهايي ادامه بدهند که شب گذشته به هرج و مرج و درگيري کشيده شد. 

در حال حاضر، تردد خودروها در اکثر پلهاي بزرگ شهر استانبول متوقف شده است. پليس ترکيه در اين شهر حضور بسيار پررنگي دارد و مي کوشد مانع گسترش تظاهرات شود. 

"ميدان تقسيم" عملا با تدابير امنيتي منطقه اي غيرقابل دسترسي براي معترضان ترک شده است. 

اين تحصن و تظاهرات در ابتدا در اعتراض به طرح تخريب يک پارک معروف و تبديل کردن آن به مرکز تجاري بود اما در ادامه به فرصتي براي بيان اعتراضهاي کلي تر به سياستهاي دولت رجب طيب اردوغان ، نخست وزير ترکيه تبديل شده است. 

در ابتداي امر شمار شرکت کنندگان در اين تظاهرات محدود بود اما در پنج روز گذشته شمار معترضان بسيار بيشتر شده است. بايد توجه داشت که قرار است بازي هاي المپيک سال 2020 در ترکيه برگزار شود و استانبول يکي از کانونهاي اين مسابقات است. 

در شهر ازمير درگيري هايي ميان نيروهاي پليس و صدها تظاهرکننده که در اعتراض به ناآرامي هاي پارک گزي در استانبول تظاهرات مي کردند ،‌روي داد. 

دولت ترکيه براي آماده کردن فضا براي المپيک به اجراي پروژه هاي گسترده روي آورده است. 
اما مردم به اين طرحها اعتراض دارند. به هرحال، تظاهرات شب گذشته با حال و هوايي اعتراضهاي ضددولتي همراه شد. واقعيت اين است که مردم ترکيه بويژه جوانان اين کشور از برخي از سياستهاي دولت به شدت ناراحت هستند. 

در حال حاضر حزب عدالت و توسعه ترکيه، اداره امور و دولت را در اين کشور در کنترل خود دارد. به نظر معترضان ترک، اين جامعه به سمت اسلامي شدن با سياستهاي حزب عدالت و توسعه حاکم مي رود. 

معترضان مي گويند اين سياستها با اصول زيربنايي ترکيه تناقض دارد که بر جامعه اي سکولار تاکيد دارد. به هرحال، به نظر مي رسد روزهاي دشواري پيش روي استانبول قرار دارد. شدت عمل پليس ترکيه نگران کننده شده است. شماري از سازمانهاي بين المللي و برخي از کشورها ازجمله آمريکا نيز در اين زمينه ابراز نگراني کرده اند. خود من شب گذشته در هنگام برپايي تظاهرات استانبول در ميدان تقسيم بودم.براي پراکنده کردن مردم از افشانه هاي گاز فلفل نيز استفاده شد. ميزان استفاده از گاز فلفل در استانبول بسيار زياد بود. شدت برخورد با معترضان درمقايسه با تعداد شرکت کنندگان در تظاهرات، هيچگونه تناسبي نداشت.پليس ترکيه از باتوم هم استفاده مي کرد و مي کوشيد با اين کارها مانع از تجمع مردم در ميدان تقسيم شود.»

استاندار استانبول همچنین از بازداشت 63 تن در درگيري ها ميان نيروهاي پليس و معترضان به تخريب يک پارک در نزديکي ميدان تقسيم از ميادين مرکزي اين شهر خبر داد.



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار