استاندار مرکزی گفت:عقد قراردادهایی به ارزش 600 میلیون دلار حاصل نمایشگاه توانمندی های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در لبنان بود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک علی اکبر شعبانی فرد در نشست کارگروه توسعه صادرات استان مرکزی افزود: این قرارداد ها در حوزه های مختلف کشاورزی، صنعتی، صنایع دستی و پزشکی بود که نشان دهنده ظرفیت های بالای ایران در حوزه تولیدی و تامین نیازهای سایر کشورها است.

وی ادامه داد: این نمایشگاه به سرپرستی استان مرکزی از 18 تا 22 اردیبهشت در مرکز نمایشگاهی بیروت دایر شد و بیش از 500 شخصیت برجسته، چهار وزیر و 20 هزار نفر از مردم لبنان از آن دیدن کردند.

استاندار استان مرکزی خاطر نشان کرد: یکی از دستاوردهای مهم این نمایشگاه صدور مجوز صادرات پنج هزار تن مرغ از استان مرکزی به لبنان بود که بیانگر قابلیت های این استان است.

شعبانی فرد افزود: 15 میز تخصصی تجار ایرانی و لبنانی در حاشیه این نمایشگاه پنج روزه برگزار شد که بستر مناسبی برای تقویت روابط و همکاری های دوجانبه بود.

وی عنوان کرد: از 64 غرفه این نمایشگاه 51 غرفه مربوط به شرکت های داخل ایران و 13 غرفه با مشارکت ایرانانیان مقیم امارات و لبنان دایر شد.

وی اضافه کرد: 35 واحد صنعتی بزرگ استان مرکزی و 16 شرکت از استان های کرمان، تهران، فارس، آذربایجان غربی ، کرمانشاه، یزد، چهار محال و بختیاری ، خراسان رضوی، و قم در این نمایشگاه شرکت داشتند.

وی خاطر نشان کرد: در نمایشگاه بیروت غرفه پالایشگاه شازند و حوزه نفتی به لحاظ عملکرد و اثرگذاری رتبه اول را در بین غرفه های دیگر کسب کردند.

استاندار استان مرکزی یاد آور شد: نمایشگاه لبنان مصداق یکی از سنگر های موفق اقتصاد مقاومتی و لبیک عملی به فرمان حماسه سیاسی و اقتصادی رهبری بود.

شعبانی فرد افزود: در سالی که با نام حماسه سیاسی و اقتصادی نام گرفته تمام توان استان باید در حوزه توسعه صادرات به کار گرفته شود و محوریت این حرکت باید بر شناخت رقبا و بازار های هدف صادراتی و رعایت استاندارد های بین المللی باشد.

استاندار استان مرکزی گفت: بازارهای هدف عراق، ارمنستان، پاکستان و آفریقا باید مورد توجه جدی دست اندرکاران صادرات قرار گیرد.

استاندار استان مرکزی افزود: بر اساس هدف گذاری برنامه پنج ساله، این استان باید امسال 980 میلیون دلار صادرات غیر نفتی داشته باشد که پیش بینی می شود تا یک و نیم ملیارد دلار محقق شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز گفت: بر اساس ارزیابی سازمان توسعه تجارت کشور، این استان پارسال پس از البرز و ایلام در رتبه سوم رشد صادرات کشور قرار گرفته است .

علیرضا زاوشی افزود: کارگروه توسعه صادرات استان مرکزی نیز رتبه دوم عملکرد کشور دراین مدت را کسب کرده است.

وی ادامه داد: در جدول پیشنهادی سازمان توسعه تجارت کشور، سفر بازرگانان استان مرکزی به سه کشور لبنان، ازبکستان و چین هدفگذاری شده که یکی از آنها انجام شده و اقدامات لازم برای دو سفر دیگر در دست انجام است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی اضافه کرد: هیات تجاری استان مرکزی از هفتم تا چهاردهم تیرماه به ازبکستان سفر می کند.

زاوشی بیان کرد: پذیرش هیات های تجاری کشورهای گرجستان، روسیه، عراق، افغانستان و ترکیه نیز در شش ماهه اول امسال پیش بینی شده است.

در این کارگروه از دست اندرکاران برگزاری نمایشگاه لبنان تقدیر شد./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.