"فيليپ بريدلاو"، فرمانده جديد سازمان پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو) اعلام کرد ناتو در حال حاضر در هيچ برنامه ريزي رسمي براي جنگ در سوريه شرکت ندارد و اين کار مستلزم موافقت "شوراي رسمي آتلانتيک شمالي" است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اينترنتي آنتي وار، فرمانده عالي جديد ناتو و رئيس فرماندهي آمريکا در اروپا در مصاحبه اي از ناپل ايتاليا گفت:  ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز آسمان سوريه به منزله اعلان جنگ است و مسئله کوچکي محسوب نمي شود.
  
بريدلاو که کمتر از يک ماه از تصديش به سمت جديد مي گذرد، با مجموعه اي از چالش هاي امنيتي به عنوان افسر عالي ناتو رو به رو است. وي همزمان با نظارت بر روند خروج نظاميان خارجي از افغانستان بايد تمرکز خود را بر بحران سوريه معطوف کند.

بريدلاو گفت هر گونه تلاش براي از کار انداختن سامانه پدافند هوايي سوريه به عنوان بخشي از طرح ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز آسمان اين کشور، به منزله اعلان جنگ خواهد بود. اما اين بدين معنا نيست که فرماندهان به اقداماتي که در صورت درخواست از ناتو لازم است انجام شود، نمي انديشند. 

بريدلاو گفت با وجود ادامه بحث ها درباره اينکه آيا آمريکا و متحدان اروپايي آن بايد مسلح کردن مخالفان سوريه را آغاز کنند و اينکه آيا بايد براي کمک به آنان منطقه پرواز ممنوع بر فراز آسمان اين کشور ايجاد کنند يا خير، بايد گفت چنين اقداماتي نيز خطرهاي خاص خود را به همراه دارند. 

وي با اشاره به بمباران هوايي ليبي توسط ناتو در سال 2011 گفت: حمله به سوريه به طور قطع بسيار دشوارتر از حمله به ليبي خواهد بود. اين کشور سامانه پدافند هوايي قدرتمندتري نسبت به ليبي دارد.
 
در حالي که برخي از سران سياسي آمريکا مانند سناتور جان مک کين بر لزوم مسلح کردن شورشيان سوريه و ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اين کشور تاکيد کرده اند، دولت باراک اوباما، تاکنون درباره مداخله نظامي در سوريه يا ارسال سلاح هاي مرگبار براي کمک به شورشيان سوري رويکرد محتاطانه اي اتخاذ کرده است. 

بريدلاو گفت همه فکر مي کنند ايجاد منطقه پرواز ممنوع صرفاً به اعزام چند هواپيما خلاصه مي شود. شايد ديدگاه من بدبينانه به نظر برسد، اما من هميشه مي گويم وقتي صحبت از ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز آسمان يک کشور مي شود، اساساً جنگ با آن کشور آغاز مي شود، چرا که شما مجبوريد وارد حريم هوايي آن کشور شويد و توانمندي پدافند هوايي آن را مختل کنيد.
 
فرمانده ناتو تصريح کرد همچنين اگر روسيه طرح هايش را براي ارسال موشک هاي ضدهوايي پيشرفته به روسيه عملي کند، طرح ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوريه پيچيده تر خواهد شد. 

بشار اسد روز پنجشنبه در گفتگو با يکي از شبکه هاي تلويزيوني لبنان گفت شماري از قراردادهاي تسليحاتي سوريه با روسيه اجرا شده است.

بريدلاو با اشاره به سامانه هاي موشکي اس-300 گفت: اين سامانه ها، سامانه هاي بسيار قدرتمندي هستند.
 
سامانه موشکي اس-300 ، سامانه دفاع هوايي است که براي رهگيري موشک هاي بالستيک نيز قابل استفاده است. سامانه خودکار هدفگيري اين موشک ها مي تواند به طور همزمان صد هدف را در ارتفاعات مختلف و تا برد 200 کيلومتر ردگيري کند. 

بريدلاو که در هشتمين سفر دوره اي خود به اروپا به سر مي برد، در اکثر ماموريت هاي خارجي خود تمرکز خود را به ماموريت هاي نيروي هوايي و ارتش معطوف کرده است.



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار