نشريه يو اس اي تودي نوشت: افزايش تجويز دارو براي بزرگسالان با مسموميت کودکان در ارتباط است.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران ؛اين نشريه چاپ آمريکا در پايگاه اينترنتي خود نوشت: بر اساس يک مطالعه، بزرگسالان بيشتري براي بيماريهاي مزمن خود از قبيل بيماري قند و فشار خون بالا دارو مصرف مي کنند و اين داروها با موارد فزاينده مسموميت کودکان و نوجوانان در ارتباط است.

در گزارش ماه ژوييه نشريه پدايتريکس که امروز در اينترنت منتشر شد آمده است: مسموميتهاي کودکان به ويژه با داروهاي قند خون پايين و قند خون بالا، بلوک کننده هاي بتا براي درمان فشار خون بالا و ديگر بيماريهاي قلبي، مسکنهاي اپيوييد و استاتينها و ديگر داروهاي کاهنده کلسترول و کاهنده ليپيد ارتباط شديدي دارد.

بر اساس اين گزارش، سالانه بيش از هفتاد هزار کودک زير هجده سال به علت در معرض دارو قرار گرفتن غير عمد و مسموميتها به بخشهاي اورژانس بيمارستانها مراجعه مي کنند. بين سالهاي 2001 و 2008، درصد مراجعه سي درصد و درصد بستري شدن سي و شش درصد افزايش يافت.


محققان براي اين مطالعه، در معرض دارو قرار گرفتنها و مسموميتهاي گزارش شده به سامانه ملي داده هاي مسموميت وابسته به انجمن مراکز کنترل سموم آمريکا را از سال 2000 تا سال 2009 براي داروهايي که معمولا براي بزرگسالان تجويز مي شود تحليل کردند.


با آنکه بر اساس مطالعات ملي مراقبت پزشکي سرپايي، داروهاي ضد افسردگي در ميان داروهاي اکثرا تجويز شده هستند اين داروها از اين مطالعه حذف شدند چون که به طور فزاينده براي جوانان تجويز مي شوند. ليندسي برگارت پزشک اورژانس در بيمارستان کودکان بوستون و محقق برجسته اين مطالعه گفت: «ما به بررسي داروهايي علاقه مند بوديم که به ويژه در ميان بزرگسالان شايع هستند و براي آنها تجويز مي شوند».


در چهار گروه داروهايي که مورد تحليل قرار گرفتند بالاترين خطر مسموميت در ميان کودکان زير پنج سال و سنين سيزده تا نوزده سال بود.


فلارنس بورژوا پزشک اورژانس بيمارستان کودکان بوستون و از محققان اين مطالعه گفت رفتارهاي مختلف علت مسموميتها هستند.


وي افزود: «در کودکان خرسال رفتارهاي اکتشافي علت مسموميت هستند. کودکاني که به طور اتفاقي به يک دارو بر مي خورند که درون يک کيف يا بر روي زمين رها شده است آنرا در دهان خود مي گذارند و در معرض آن قرار مي گيرند يا مسموم مي شوند».


بورژوا ادامه داد: «در نوجوانان رفتار عمدي علت مسموميت است. آنها اين داروها را به خصوص اپيوييدها را با هدف استفاده تفريحي يا خودآزاري دنبال مي کنند».


شان يين مدير پزشکي مرکز اطلاعات دارو و سموم در بيمارستان کودکان سينسيناتي گفت :نگراني فزاينده اي درباره افزايش تجويز اپيوييدها از قبيل اکسي کودون و کدئين به عنوان علت اصلي مرگ جوانان وجود دارد و اين مقاله اين نگراني را تقويت مي کند.


وي افزود: «اپيوييدها نگران کننده هستند چون حتي يک قرص از آنها بر خلاف مقدار زيادي از ساير داروها مي تواند به مرگ يک کودک منجر شود».

بورژوا گفت :رنامه هاي آموزشي در خصوص ذخيره سازي ايمن داروها و استفاده از درهاي مقاوم در برابر کودکان براي بطريهاي دارو بسيار موفقيت آميز بوده اند. اما نتايج اين مطالعه نشان مي دهد نوع و تعداد داروهاي در دسترس «ممکن است بر کارآمدي برخي مداخلات موجود تاثير بگذارد».

برچسب ها: کودک ، مسمومیت ، بیمارستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار