کانديداي انتخابات رياست جمهوري گفت: بانک‌ها 70 هزار ميليارد تومان از وام گيرندگان طلبکارند بايدسوال شود چرا معوقات را پس نمي‌گيريد يا اينکه چه کسي بي‌جهت به مردم وام داده است.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، غلامعلی حداد عادل کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در برنامه پاسخ به کارشناسان که هم اینک در حال پخش از شبکه چهار سیما است؛ درباره اصلاح ساختارهای اقتصادی اظهار داشت: اقتصاد ایران بیمار است و این بیماری مال امروز و دیروز نیست چرا که کهنه و مزمن است و از سال‌ها قبل انقلاب اسلامی کارشناسان اقتصادی این بیماری را تشخیص دادند.

وی با بیان اینکه تحول اقتصادی برای نجات از این بیماری ضروری است، گفت: ما کلیت طرح تحول اقتصادی را یک اقدام لازم و شجاعانه می‌دانیم، از میان هفت بخش طرح تحول اقتصادی تنها یکی اجرا و عملی شد و آن هدفمندی یارانه‌ها بود.

حداد عادل با بیان اینکه در اجرای هدفمندی یارانه‌ها انتقاداتی وجود دارد، افزود: یکی از مشکلات مجلس و دولت در مورد شکل اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها بود.

وی با اشاره به یکی دیگر از مشکلات اقتصادی بیان کرد: اصلاح نظام بانکی یکی دیگر از مشکلات طرح تحول اقتصادی است که هیچ گاه به صورت عملی اجرا نشد بانک‌ها دارای مشکلاتی هستند و ثروت کشور را مثل خون در شریان‌های اقتصادی به جریان می‌اندازند در این میان بانک مرکزی مثل قلب می‌ماند و مشکل در نظام بانکی کم خونی و عفونت را به پیکر جامعه وارد می‌کند.

حداد عادل خاطر نشان کرد: در حال حاضر ما شاهدیم بانک‌ها به جای آنکه صرفاً بنگاه‌های پولی باشند تبدیل به بنگاه‌های اقتصادی شده‌اند و بی‌جهت کاسبی به راه انداخته و با نرخ 30 درصدی که از تولید کننده می‌گیرند موجب افزایش تورم شده‌اند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: بانک‌ها هنگامی که مزه تجارت و سود با پول مردم را می‌چشند این پول را دیگر کجا به صورت تسهیلات در اختیار تولید کننده می‌گذارند!؟

حداد عادل با بیان اینکه معوقات انباشته بانک ها یکی دیگر از مشکلات طرح تحول اقتصادی است، تصریح کرد: بانک‌ها 70 هزار میلیارد تومان از وام گیرندگان طلبکار هستند در اینجا باید سؤال شود که چرا بانک‌ها معوقات را پس نمی‌گیرند؟ چه کسی بی‌جهت این پول‌ها را به صورت وام به مردم داده است و اگر تضمینی برای برگشت این پول‌ها وجود دارد چرا هنوز این معوقات برگردانده نشده‌اند!؟

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره برنامه خود جهت احیای نظام فرهنگی گفت: دولت می‌بایست با عمل خود ارزش‌ها را در جامعه ترویج کند همچنین دولت باید صداقت داشته و به مردم دروغ نگوید و دلسوز مردم باشد و از کبر و غرور و اصراف بپرهیزد.

وی با بیان اینکه هر عمل اخلاقی که دولت از مردم انتظار دارد اول خود می‌بایست انجام دهد، خاطر نشان کرد: مردم به دولت‌مردان نگاه می‌کنند و زندگی‌شان را براساس آن شکل می‌دهند همچنان که امیر المومنین (ع) می‌فرمایند مردم آنقدر که به روسای کشورشان شبیه‌اند به پدر ومادر خود شبیه نیستند.

حداد عادل تاکید کرد: دولت مردان اگر ساده زیستی را رعایت کنند و راست بگویند ارزش‌های فرهنگی در جامعه ترویج پیدا می‌کند و نکته مهم این است که رفتار رئیس دولت تغییر پیدا نکند؛ نباید شعارها و حرف‌ها بعداز گذشت چند سال فراموش شود چرا که مردم ناظران تیزبینی هستند که این مسائل را می‌فهمند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در سه دهه گذشته کدامیک از برنامه‌هایتان را در حوزه مدیریت موفق‌تر می‌دانید، گفت: خودم به خودم نمره نمی‌دهم چرا که در خدمت گذاری به مردم قاصر هستم اما به بعضی از خدمت‌هایی که توفیق آن را پیدا کرده‌ام اشاره می‌کنم.

وی با اشاره به دوران مسئولیت خود در مجلس هفتم اظهار داشت: در مجلس هفتم بنده بر سر سهمیه بندی بنزین بسیار اصرار کردم و این کار بسیار بزرگ سخت و سنگین بود مدت‌ها بحث شد و این قانون به تصویب رسید؛ این شوخی نبود که اگر کسی صبح در جلفای آذربایجان بنزنی می‌زد وشامگاه مجددا برای بنزین زدن به روستایی در سرابان بلوچستان می‌رفت می‌توانست از طریق کارت خود از مقدار سهمیه بنزینش آگاه شود.

حداد عادل سهمیه بندی بنزین را یکی از افتخارات دوران مسئولیت خود دانست و بیان کرد: این طرح در اوایل نقایصی داشت بنده یک لحظه در سودمندی این کار ترغیب نکردم و با تمام قوا در این راه حرکت کردم.

حداد عادل افزود: در روز اول سهمیه بندی بنزین احمدی نژاد به کشورهای شمال ایران سفری داشت بنده متوجه شدم وی دستور سهمیه بندی بنزین را صادر کرده اما مصوبه مجلس مبنی برافزایش قیمت بنزین از 80 به 100 تومان را نداده است لذا به سفارت تلفن گرام کردم و گفتم این پیغام متنی را به رئیس جمهور و یا یکی از همراهان اصلی او برسانید که امشب می‌بایست قیمت بنزین صد تومان شود.

حداد عادل با بیان اینکه احمدی نژاد تمایلی به انجام این کار نداشت، ادامه داد: احمدی نژاد میلی به انجام این کار نداشت لذا موضوع را به مذاکره من با وزیر کشور واگذار کرد اما در نهایت این اقدام عملی شد چرا که مصلحت و منفعت کشور در این کار بود و مردم نیز فهمیده تر از آن هستند که نفهمند چه کسی چه کاری را انجام می‌دهد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اگر سهمیه بندی بنزین عملی نمی‌شد امروز یکی از فشارهایی که علاوه بر تحریم اقتصادی برما وارد می‌شد تحریم فروش بنزین بود، خاطرنشان کرد: با سهمیه بندی بنزین مصرف آن محدود و پالایشگاه آن ایجاد شد بطوری که کشور ما امروز صادر کننده بنزین است.

حداد عادل یکی دیگر از افتخارات دوران مسئولیت خود را مربوط به افزایش حقوق بازنشستگان اعلام کرد و گفت: در اولین سال بررسی بودجه در مجلس هفتم متأسفانه حداقل حقوق بازنشستگان 119 هزار تومان بود که ما شرمنده آن‌ها بودیم، بنده در قانون بودجه حداقل حقوق این قشر را به 200 هزار تومان رساندم که این اقدام در نوع خود بی سابقه بود.

وی اظهار داشت: بنده در حال پیگیری طرح تحول و ارتقای علوم انسانی هستم و بیش از سه سال است که در این زمینه فعالیت می‌کنم، عمداً این موضوع را رسانه ای نکردم، همچنین تشکیل بنیاد جدید التأسیس سعدی برای آموزش زبان فارسی به غیر ایرانیان از دیگر افتخارات کارنامه عملی بنده است.

حدادعادل در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه ارزیابی شما از اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها چیست، گفت: اصل هدفمندی یارانه‌ها اقدام درستی بود در حال حاضر نیز قطع پرداخت نقدی به مردم نه معقول است نه ممکن، چرا که خانواده‌ها بر این اساس زندگی خود را تنظیم کرده‌اند.

وی با بیان اینکه هدفمندی یارانه‌ها از لحاظ اجرایی دو مشکل عمده دارد، تأکید کرد: مجلس تصمیم گرفته بود 30 درصد از درآمد دولت از طریق افزایش عامل‌های انرژی به تولید داده شود که متأسفانه این بخش توسط دولت عملی نشد؛ دولت حرف‌هایی می‌زند که متناسب با شرایط نیست.

 وی ادامه داد: ما به دولت گفتیم چه تسهیلاتی به صاحبان صنایع می‌دهید، دولت نیز پاسخ داد ما به صاحبان صنایع می‌گوییم اگر می‌خواهید ماشینتان را نو کنید کمک ما به شما در قالب تسهیلات است این حرف دولت یک جواب برای بستن دهان ما است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: وقتی دولت خواهان اجرایی کردن قانون هدفمندی یارانه‌ها بود به همه دهک‌ها ماهی 45 هزار تومان پول داد درصورتی که صاحبان برج‌های بزرگ در شمال تهران با درآمد سرشار خود هیچ احتیاجی به ماهی 45 هزار تومان ندارند سرانجام آن شد که دولت نتوانست فرم‌های مخصوص را پردازش و دهک‌های غیرنیازمند را حذف کند این پول را به همه دادند درصورتی که این پول می‌توانست در تولید صرف شود.

وی با بیان اینکه دولت در ماه‌های گذشته به مجلس فشار آورده تا مبلغ یارانه‌ها بیشتر شود، اظهار داشت: ما در برابر فشار دولت مقاومت کردیم و آن را به مصلحت ندیدیم چرا که صلاح دیدیم این کمک کمتر به صورت نقدی به مردم داده شود و بیشتر به حوزه سلامت و درمان آن‌ها اختصاص داده شود.

حداد عادل بیان داشت: احساس ما براین بود که دولت به مردم بیشتر از تولید کنندگان علاقه دارد البته بنده در برابر این جمله یک علامت تعجب نیز می‌گذارم.

این کاندیدای  در توضیح تدایبر و برنامه های خود برای مقوله ازدواج به عنوان یکی از چالش‌های امروزی جامعه گفت: بنده سال‌هاست به این موضوع فکر می‌کنم و معتقدم ازدواج در جامعه ما وضعیت درستی ندارد چرا که نه اسلامی است و نه با سنت ایرانی هم‌خوانی دارد.

وی با بیان اینکه امروز ازدواج به یک مقوله پیچیده و پرزحمت و هزینه آور مبدل شده است، تأکید کرد: به همان اندازه که خانواده‌ها علاقه‌مند به وقوع چنین اتفاق مبارکی هستند به همان اندازه نیز از موج و فشار آن وحشت دارند لذا ما باید امر ازدواج را آسان کنیم.

حداد عادل با بیان اینکه بنده اصرار دارم نهضت ازدواج آسان برپا شود ادامه داد: به هیچ گونه اهل وعده دادن نیستم و حرف‌های چوب انداز و خارج از اختیار نمی‌گویم اما در این خصوص به ملت قول می‌دهم در صورت توفیق خدمت گذاری در عرصه ریاست جمهوری نهضت ازدواج آسان را برپا کنم.

وی افزود: بنده فرآیند ازدواج را مثل یک مهندس برق که تکه تکه در مدار جلو می‌رود تا قطعه آن را تشخیص دهد و رفع عیب کند، مدار ازدواج را از مرحله تشخیص شناسایی دختر و پسر شروع و تا حل مسئله مسکن ادامه می‌دهم، سنت‌های مزاحم و دست و پاگیر را از صحنه ازدواج بیرون می‌ریزم چرا که به همان اندازه که اسلام برای حرام سخت گیری کرده است حلال را آسان برشمرده است اما ما ایرانیان با بی‌فکری رودربایستی و سنت‌های غلط حلال را سخت و حرام را آسان کرده‌ایم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: با بالا رفتن سن ازدواج دغدغه های روحی دختر و پسر نیز بروز پیدا کرده و طلاق نیز افزایش یافته، بی بند و باری و فساد اخلاق و هزاران مشکل دیگر نیز گریبان گیر جامعه شده است.

حداد عادل در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه مذاکره با آمریکا تا چه میزان در حیطه وظیفه رئیس جمهور است، پاسخ داد: اولاً بر طبق قانون اساسی سیاست‌های کل کشور را رهبر انقلاب تعیین می‌کند لذا دولت در موضوع ارتباط با آمریکا که از جمله مهم‌ترین سیاست‌های نظام است باید با رهبری هماهنگ باشد.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها با دست پس می‌زنند و با پا پیش میکشند، تأکید کرد: آمریکایی‌ها در شعار و پیام تبریک نوروزی دم از دوستی می‌زنند و دقیقاً در همان موقع یکی دو طرح در کنگره برای افزایش تحریم‌ها به جریان می‌اندازند به همین جهت است که ما تاکنون مذاکره جدی با آن‌ها نداریم چرا که عدم صداقت در رفتار آن‌ها به خوبی مشاهده می‌شود.

حدادعادل درباره مذاکره با آمریکا گفت: طبق قانون اساسی سیاست‌های کلی کشور را مقام معظم رهبری تعیین می‌کند لذا دولت در موضوع ارتباط با آمریکا که از جمله مهم‌ترین سیاست‌های ما در سیاست خارجی باید هماهنگ با رهبری عمل کند و منطبق با دیدگاه های ایشان باشد.

وی افزود: آمریکایی‌ها با دست پس می‌زنند و با پا پیش می‌کشند، در شعار و پیام و تبریک نوروزی دم از دوستی و مذاکره می‌زنند و درست در همان زمان چند طرح در کنگره برای افزایش تحریم‌ها به راه انداخته و شیطنت‌هایی در شورای امنیت و سازمان ملل می‌کنند.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: ما تا به حال مذاکره جدی با آمریکا نداشتیم، چرا که هیچ صداقتی از آن‌ها ندیدیم و نمی‌بینیم.

وی افزود: ما مایلیم در روابط خود با عموم کشورها تنش زدایی کنیم، اما آمریکا باید صداقت نشان داده و واقعیت انقلاب اسلامی ایران را بپذیرند.

حدادعادل در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه عذرخواهی خانم آلبرایت در یک مقطع را می‌توان نشانی از صداقت آن‌ها دانست، گفت: خانم آلبرایت همان موقع که در باب کودتای ۱۳۳۲ عذرخواهی کرد در کار ما دخالت کرد و برای ایجاد تضاد در جامعه گفت"فلان نهادها انتصابی هستند و این خلاف دمکراسی است".

وی افزود: آمریکا هنوز خود را آقای دنیا می‌داند و می‌گوید که همه باید از ما دستور بگیرند، عذرخواهی خانم آلبرایت وظیفه‌اش بود و حتی ده برابر آن باید عذرخواهی می‌کردند، عذرخواهی خوب است اما دخالت در شورای نگهبان و قوه قضائیه کار درستی نیست، همانطور که در آن مقطع نیز حرف‌هایی در دهان حضرات داخلی می‌گذاشتند، لذا کلید روابط ما تغییر در رفتار آمریکاست.

حدادعادل درباره زمان مشخصی برای حل تورم گفت: زمان‌بندی برای این مسئله دشوار است، هرچند بعضی از نامزدها اعداد مختلفی را ذکر کرده‌اند ولی من فکر می‌کنم ملت انتظار دارد ظرف یک سال بهبودی در کارها حاصل شود.

وی افزود: من یک سال را برای ظهور علایم مثبت در حوزه اقتصادی و تورم معقول می‌دانم و فکر می‌کنم تثبیت قیمت ارز از کارهای مهمی است که برای مهار تورم باید انجام شود چراکه نوسان غیر قابل پیش بینی قیمت ارز، زلزله ای است و باعث شده در بنای اقتصاد کشور سنگ روی سنگ بند نشود، لذا شرط تثبیت اقتصادی تثبیت قیمت ارز است و درکنار آن باید نقدینگی را مهار و آن را به سمت تولید هدایت کرد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: تثبیت قیمت ارز مهم‌ترین و مشکل‌ترین قدم است و ما باید با توجه به میزان ارزی که در اختیار داریم، قیمت کالاها را تعیین کنیم و این تثبیت قیمت مستلزم تک نرخی کردن قیمت ارز هم هست؛ چراکه دو نرخی و چند نرخی کردن قیمت ارز نوعی مسکن است و مقطعی است و ممکن است به برخی طبقات و قشرهای کم درآمد فشار بیاورد؛ لذا باید دولت تدابیری بیندیشد که این اقشارفشار کمتری متحمل شوند.

حدادعادل درباره اسناد بالادستی گفت: من بیش از۱۳ سال در وزارت آموزش و پرورش خدمت کردم معتقد به ثبات مدیریت هستم و هرجاکه می‌روم سعی می‌کنم در درازمدت آنجا باشم، همان‌طور که ۱۸ سال است که مدیرعامل بنیاد دایرةالمعارف اسلامی هستم.

وی افزود: برای آموزش و پرورش فکرهای زیادی دارم و اکنون از شما سؤال می‌کنم که آیا نظام آموزشی ما باید تناسبی با نوع معیشت و زندگی ما داشته باشد یا خیر؟ امروز چه فرقی بین نظام آموزشی دبیرستانی ما در شهرها و روستاها وجود دارد؟ آیا ما آنچه که به دانش آموزان روستایی یاد می‌دهیم بر این مبنا هست که بعد از گرفتن دیپلم بتوانند در روستای خود کار مفیدی انجام دهند؟ آموزش یکسان سبب می‌شود که روستاییان نیز بعد ازگرفتن دیپلم به سمت شهرها سرازیر شوند.

حدادعادل افزود: این به معنای بی عدالتی در حق روستاییان نیست، بلکه عین عدالت و خدمت است، چرا که امروزه با مرگ روستاییان روستاها نیز می‌میرند.

حدادعادل گفت: سیستم غلط آموزشی و دانشگاه‌هایی که نامشان را نمی‌برم، باعث شدند که امروز بجای دیپلمه های بیکار، لیسانسه های بیکارداشته باشیم.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره بیداری اسلامی تصریح کرد: من بیداری اسلامی را مهم می‌دانم و بالقوه آن را از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی مهم‌تر تلقی می‌کنم.

بیداری اسلامی نتیجه یک قرن تجربه ملت‌های اسلامی در اعتماد به غرب و سرخوردگی از این اعتماد و بازگشت به اسلام است.

وی افزود: بیداری اسلامی نتیجه تلاش مصلحان بزرگ امت اسلام و در رأس آن‌ها امام خمینی (ره) است و نباید آن را آسان گرفت.

حدادعادل اظهار داشت: ما باید در سیاست خارجی خود باب تازه ای باز کنیم و درکنار وزارت امور خارجه موسسه تحقیقاتی برای رصد بیداری اسلامی و ارتباط با متفکران و نظریه پردازان انی امر در جهان و حتی آسیب شناسی بیداری اسلامی ایجاد کرده و تلاش کنیم تجربه های خودمان را در اختیار دیگر کشورها قرار دهیم.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: بیداری اسلامی نوزاد پاکی است که در دامن جهان اسلام متولد شده، لذا باید کاری کنیم که این نوزاد درکودکی تلف نشود و دوم اینکه بد تربیت نشود و این کودک باید در دامان مادر خود رشد کند و دایه های دلسوزتر از مادر نباید آن را از مادرش جدا کنند.

حدادعادل درباره مسکن مهر اظهار داشت: این طرح یکی از اقدامات خوب دولت احمدی نژاد است و کار عظیمی صورت گرفته است.
وی افزود: وقتی ازکنار شهرها عبور می‌کنیم و یا سوار هلی‌کوپترها می‌شویم ساختمان‌های مسکن مهر خودنمایی می‌کنند و با این طرح خیلی‌ها صاحب مسکن شدند.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اصل مسکن مهر ایده خوبی است اما باید تلاش کرد که گران تمام نشود و یا بد ساخته نشود و عجله کردن در ساخت مسکن نباید ما را از فکر کردن به امکانات اطراف این مسکن مانند مدرسه راه های دسترسی و فروشگاه بازدارد، لذا باید به طور جامع در این باره اندیشید.

وی افزود: دغدغه من درباره مسکن مهر این است که تا حدودی حال و هوای معماری اسلامی را وارد معماری شهری خود کنیم که این کار را تاکنون نکرده ایم.

حدادعادل درباره مهار قیمت مسکن گفت: شاید در شرایط اقتصادی کشور ریختن پول زیاد در حوزه مسکن مهر عاقلانه نباشد، لذا می‌توان این پول را در حوزه کشاورزی و تولید بکار گرفت، اما در مجموع مسکن مهر پدیده مثبتی است و دولت در آن نمره قبولی می‌گیرد.

وی ادامه داد: مابایدکاری کنیم تا مردم بجای سوداگری مسکن پولشان را در جریان تولید بکار بگیرند.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره متعادل سازی نظام شهری و روستایی گفت: من تفاوت شهر و روستا را در سطح فرهنگی تعریف نمی‌کنم، باور من این است که بزرگان تاریخ ما از روستاها برخاسته‌اند، بلکه تفاوت ایندو در نحوه تولید است، چرا که در شهر خدمات غلبه دارد و در روستاها تولید صنایع دستی و کشاورزی.

وی ادامه داد: امروزه روستاهای ما صاحب برق، تلفن و جاده های خوبی هستند، لذا باید کاری کنیم که کشاورزان با نشاط کار کرده و فرزندان آن‌ها از اینکه می‌خواهند مانند پدرشان کشاورز باشند، احساس خوشحالی کنند و هیچ کسی آرزوی رفتن از روستا به شهر را نداشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به مردم قول می‌دهم اگر به من رای دادند و من انتخاب شدم، تمام همت خودم را در راه اجرای آن چه که خیر و صلاح کشور است بکار ببندم و امیدوارم در ۲۴ خرداد شاهد خلق حماسه سیاسی و انتخابات و انتخاب خوبی باشیم.


انتهای پیام/


برچسب ها: تحول ، اقتصادی ، بانک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار