محققان انگلیسی تلاش می کنند با استفاده از بوی پا به مقابله با پشه مالاریا بروند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آلمان؛ بدن انسان معمولا بوهای خاصی از خود ایجاد می کند که باعث جذب پشه های مالاریا می شوند؛ در این میان، بویی که از تنفس هر انسان به صورت خاص ایجاد می شود مهم ترین عامل جذب این پشه است ولی بویی که از بدن منتشر می شود و حاصل ترشح بیش از پانصد نوع ماده شیمیایی است، باعث می شود پشه به سوی بدن جذب یا دفع شود.

به گفته محققان انگلیسی، آزمایش های آنان نشان می دهد پاهای بدبو از جمله مواردی هستند که باعث می شود پشه ها جذب انسان ها شوند؛ در محوطه ای که افراد داوطلب به همراه پشه های آنوفل بدون عامل بیماری زای مالاریا قرار داده شده بودند، مشخص شد بوی پا باعث می شود پشه ها سه برابر بیشتر جذب فرد شوند.

محققان می گویند درک علائق و خواست های پشه های ناقل بیماری مالاریا می تواند به انسان ها در کنترل بهتر این بیماری ها کمک کند. محققان می گویند نتایج بررسی های آنان نشان می دهد پشه های آنفول ناقل انگل مالاریا بیش از دیگر نوع از این گونه پشه ها که ناقل این بیماری نیستند، به سوی انسان جذب می شوند. با این حال باید توجه داشت که پشه های ناقل این بیماری فقط یک درصد از جمعیت آنوفل را تشکیل می دهند.

اکنون محققان می گویند با ایجاد دام هایی که در آن بوی مورد علاقه پشه ها وجود دارد، می توان راه حلی ساده تر برای مقابله با پشه ها و کشاندن پشه های ناقل این بیماری خطرناک یافت.

گفتنی است؛سالیانه ششصد هزار نفر بر اثر ابتلای به بیماری مالاریا در آفریقا جان خود را از دست می دهند که عمده این قربانیان را کودکان تشکیل می دهند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار