راي اينكه بتوانيم بستر مناسبي براي برقراري ارتباط و حفظ و استمرار يك رابطه پايدار و موثر با ديگران بالاخص با اعضاي خانواده و نزديكان و آشنايان پديد آوريم، ناگزير مي بايست به عوامل موثر در برقراري، حفظ و تقويت روابط انساني و ارتباطات اجتماعي توجه خاص مبذول داشته باشيم.


تاثیر گذاشتن بر رفتار دیگران مستلزم برقراري ارتباط با آنها و متاثر كردن حوزه شناختي، عواطف و احساسات آنان است و تاثيرپذيري كودكان و نوجوانان در برقراري ارتباط متقابل و خوشايند بیشتر است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،  براي اينكه بتوانيم بستر مناسبي براي برقراري ارتباط و حفظ و استمرار يك رابطه پايدار و موثر با ديگران بالاخص با اعضاي خانواده و نزديكان و آشنايان پديد آوريم، ناگزير مي بايست به عوامل موثر در برقراري، حفظ و تقويت روابط انساني و ارتباطات اجتماعي توجه خاص مبذول داشته باشيم.

با عنايت به اينكه در هر ارتباط و رابطه اي با ديگران آگاهانه و ناخودآگاه به طور مستقيم و غير مستقيم، خواسته و ناخواسته پيامي را با كلام و يا رفتار انتقال داده شده و گوشه هايي از باورها و ارزش هاي حاكم به انديشه ها در تعامل قرار مي گيرند مي بايست در برقراري رابطه با ديگران و تامين نياز ارتباطي مخاطبان ضمن آشنايي با ويژگي ها و نيازهاي حاكم بر نفسانيت انسانها خود را به موثرترين شيوه ها و روش هاي روان شناختي ارتباط مسلح نماييم. چراكه هر نوع تقويت، تغيير، كنترل و هدايت رفتار موثر در كوچكترها و بزرگترها مستلزم برقراري ارتباط با آنها و متاثر كردن حوزه شناختي و عواطف و احساسات آنان است. بديهي است در اين رهگذر تاثيرپذيري كودكان و نوجوانان در نتيجه برقراري ارتباط متقابل و خوشايند، فراگير و دوست داشتني با الگوهاي محبوب و مطلوب فوق العاده قابل ملاحظه است.

در هر حال برخي از عوامل موثر در برقراري ارتباط و حفظ و استمرار يك رابطه مطلوب و خوشايند با ديگران به خصوص اعضاي خانواده از اين قرار هستند:
- ويژگي هاي شخصيتي و نيازهاي رواني و اجتماعي معاشران و مخاطبان؛ توجه به ويژگي هاي و نيازهاي عاطفي و رواني همه معاشران و مخاطبان به ويژه اعضاي خانواده، نزديكان، بزرگترها و كوچكترها، كودكان و نوجوانان از مهمترين مباني روان شناختي اجتماعي و اولين گام در روان شناسي ارتباط است. در برقراري و حفظ يك ارتباط قوي، پايدار و سازنده و پويا با شناخت ويژگي هاي زيستي، ذهني، عاطفي و اجتماعي، تمايلات، علايق و انگيزه ها، بازخوردها و نگرش ها، نيازهاي رواني معاشران و مخاطبان از نزديكان و وابستگان، كودكان و نوجوانان و نظام ارزشي حاكم به انديشه و افكار ايشان، اساسي ترين عامل در جهت رسيدن به اهداف برقراري ارتباط است.

- موضوع و يا محتواي پيام مورد نظر در فرآيند ارتباط؛  فرآيند ارتباط انسان با ديگران و رابطه اوليا با فرزندان و مربيان و متربيان به طورمستقيم و غير مستقيم به صورت كلامي و غير كلامي، آگاهانه و ناخودآگاه متضمن انتقال يك پيام است. اين پيام مي تواند درزمينه هاي گوناگون از جله در قلمرو رشد عواطف و احساسات در حوزه شناختي و ذهني، در عرصه تفهيم ارزش ها و معيارهاي اخلاقي و اجتماعي و يا متبلور كردن رفتارهاي مذهبي و مهارت هاي اجتماعي مطرح باشد.در هر حال مي بايست توجه داشت كه محتواي پيام بايسته است متناسب با هوش، سن، رشد عقلاني، رغبتها و تمايلات، انگيزه ها و نيازهاي ذهني و رواني مخاطبان و معاشران به ويژه خردسالان و نوجوانان و جوانان باشدو مورد توجه آنها قرار گيرد.

- شرايط و موقعيت برقراري ارتباط؛ انتخاب شرايط و موقعيت مناسب براي برقراري ارتباط آرام سالم و سازنده بسيار مهم است. براي برقراري يك ارتباط موثر و پويا با نوجوانان و جوانان مستلزم آن است كه ايشان از آرامش خاطر و آسودگي خيال برخوردار باشند. واضح است كه بهترين و مناسب ترين زمان براي برقراري يك ارتباط متقابل و خوشايند با نوجوانان در جهت دستيابي به اهداف اخلاقي و تربيتي، اصلاح رفتار و ايجاد انگيزه تلاش و تفكر متعالي و خلاق اوقات فراغت است. اوقاتي كه نوجوان تكليف موظفي را به عهده ندارد و به دور از فشارهاي ذهني و خستگي جسمي، با ميل و رغبت آگاهانه و آزادانه آمادگي رواني لازم را براي برقراري يك ارتباط سالم و گفت وشنودي صميمانه دارد. بنابراين انتخاب زمان، مكان و موقعيت مناسب در برقراري ارتباط و انتقال پيام مورد نظر بسيار حايز اهميت است.

- روش برقراري ارتباط و انتقال پيام؛ اتخاذ روش مناسب و موثر در بر قراري ارتباط و حفظ رابطه هاي زيبا و خوشايند با ديگران از اصلي ترين عوامل برقراري و استمرار يك ارتباط پويا و سازنده است. هر قدر روش ارتباطي ما از گيرايي و جذابيت بيشتر برخوردار باشد، زودتر و سهل تر مي توانيم به اهداف ارتباطي خود فايق آييم. به عبارت ديگر موثرترين روش ارتباطي و انتقال پيام روشي است كه در آن به طور غير مستقيم حوزه شناختي و احساسي مخاطب به صورت جدي متاثر شود و باور و بينش تازه اي در وي بارور گردد، كه نتيجه اين امر نيز بالطبع تبلور رفتار مطلوب خواهد بود.
مهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار