نويسنده بزرگ کشورمان حضور هنري ولايتي و رهبري و نقش پررنگ امام خميني (ره) را در ادبيات دفاع مقدس غير قابل انکار عنوان کرد.

احمد شاکري نويسنده با اشاره به جنبه‌هاي مختلف رهبر کبير انقلاب اسلامي و تاثير آن بر ادبيات داستاني پس از انقلاب در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران گفت: زندگي حضرت امام (ره) دو جنبه اساسي دارد اول جنبه‌اي که زيست سياسي و اجتماعي امام را به عنوان بنيانگذار انقلاب اسلامي در بر مي‌گيرد و در مرحله بعد زيست فردي امام مورد توجه قرار مي‌گيرد که در هر دو حيث و وجوه بارز شخصيتي اين بزرگوار کاملا مشهود است.

وي ادامه داد: بازتاب اين دو وجه در ادبيات داستاني پس از انقلاب به طور کامل بارز است ولي وجه اول آن بيشتر به چشم مي‌خورد.

شاکري افزود: در ميان داستان‌ها و رمان‌هاي پس از انقلاب از نقش امام آثار بسيار کمي و محدودي ارائه شده که اين به اين معنا نيست که ادبيات داستاني ما ضعيف بلکه بدان معناست که همچنان تجربه‌ها را دنبال مي‌کند بدين صورت که هنوز تجربه لازم را براي توصيف چنين شخصيت بزرگي را تجربه نکرده است و شايد قد و قامت ادبيات داستاني کنوني ما در اين حد نباشد که به وصف توصيفات امام (ره) بپردازد.

اين نويسنده بزرگ کشورمان با اشاره به آثار ادبيات دفاع مقدس گفت: البته اين ناگفته نماند که سراسر ادبيات داستاني و متعهد تحت تاثير وجودي و شخصيتي اين بزرگوار قرار گرفته به گونه‌اي که آثاري در ادبيات دفاع مقدس ارائه شده که نقش معنوي امام را در تعيين روابط شخصيت‌ها با يکديگر نشان مي‌دهد.

وي در پايان افزود: اگرچه ادبيات ما در رابطه با پرداخت زندگي امام (ره) آنچنان که شايسته است عمل نکرده اما حضور معنوي و جايگاه عظيم رهبري و ولايت در بستر فعاليت‌هايي در بين شخصيت‌ها که در ادبيات داستاني دفاع مقدس ديده مي‌شود تعيين کننده و غير قابل انکار است./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار