الجزیره انگلیسی اعلام کرد دهها معترض ترک روز چهارشنبه بازداشت شدند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی، پلیس ترکیه دهها نفر از تظاهرکنندگان این کشور را بازداشت کرد.

این افراد برای شرکت در هشتمین روز تظاهرات ضددولتی تجمع کرده بودند.

در شهر استانبول هزاران نفر از مردم ترکیه در نزدیک میدان تقسیم و دفتر رجب طیب اردوغان نخست وزیر تظاهرات کردند. پلیس ترکیه از گاز اشک آور و ماشینهای آب پاش برای به عقب راندن معترضان استفاده کرد که به هشدارهای پلیس برای متفرق شدن توجه نمی کردند.

اندرو سیمونز خبرنگار شبکه در استانبول در این خصوص گفت:« دولت ترکیه قصد دارد به جای پارک گزی در شهر استانبول و نزدیک میدان تقسیم، مرکز خرید بزرگی همانند بسیاری از کشورهای جهان احداث کند. اما این طرح با اعتراضهای گسترده همراه شده است. تغییر چهره این شهر با اجرای طرح مذکور سبب شده است وضع متفاوتی برای استانبول پیش آید. تجمع های اعتراضی اخیر از پارک گزی شروع شد یعنی جایی که قرار است مرکز خرید مذکور احداث شود. معترضان ترک در این پارک تحصن کردند و این تحصن شبیه تحصن معترضان جنبش وال استریت در آمریکا بود. اما نیروهای پلیس به تحصن کنندگان حمله کردند. پلیس ضدشورش جمعه گذشته به زور وارد پارک شد و کوشید تحصن کنندگان را متفرق کند.
 
عاکف بوراق آلتار از فعالان ترک در این خصوص گفت: پلیس ترکیه بدون هشدار به سمت تحصن کنندگانی آمد که خسته بودند و در پارک گزی حضور داشتند. آنها با گاز اشک آور و به شدت وارد عمل شدند.

سیمونز گفت: دولت ترکیه اذعان کرده که استفاده از نیروی قهری در روز جمعه استانبول بیش از حد بوده است. این برخورد پلیس ترکیه سبب شد لایه بسیار گسترده ای از تظاهرات ایجاد شد و در چهل و هشت ساعت پس از آن گسترش پیدا کند تا به شصت و هفت شهر بزرگ و کوچک ترکیه ازجمله آنکارا(پایتخت) برسد. با ادامه این روند، تظاهرات آرام و مسالمت آمیز در میدان تقسیم تا غروب روز شنبه به صحنه خشونت تبدیل شد و پلیس با خشونت با معترضان برخورد کرد. حدود هشتاد گروه فعال مدنی در ترکیه از جنبش اولیه میدان تقسیم حمایت کرده اند که مخالفان اجرای طرح تخریب پارک گزی هستند. میدان تقسیم برای همه مردم استانبول مهم است. این میدان که در قلب ترکهای استانبول جای دارد محلی برای جشنها است و اهمیت نمادین تاریخی و سیاسی دارد. در حال حاضر دانشجویان، فعالان حقوق بشر و سازمانهای غیردولتی و احزاب مخالف و انقلابیون ترکیه به صفوف معترضان استانبول محلق شده اند. حتی پرچمهای سیاه آنارشیستها و کمونیستها نیز در این تظاهرات دیده می شود. مردم عادی نیز در این تظاهرات حضور دارند و می کوشند نظرات خود را بیان کنند. معترضان ترک می گویند اردوغان سبب تشدید اعتراضها شده است. به گفته آنها، سخنان اردوغان در روز یکشنبه مبنی بر اینکه پنجاه درصد مردم ترکیه از او حمایت می کنند و لزومی ندارد او عقب نشینی کند، اشتباه بوده است.
 
مارت کیلان تاجر ترک در این باره گفت: درست است که پنجاه درصد از اردوغان حمایت می کنند اما ترکیه پنجاه درصد دیگر هم دارد. فقط پنجاه درصد اول مهم نیستند. نباید جامعه ترکیه دو قطبی شود. باید مردم ترکیه با هم و با مسالمت زندگی کنند.
 
سیمونز افزود: بسیاری معتقدند اصل اعتراضهای مردم ترکیه به شیوه حکومت داری اردوغان مربوط است.

مصطفی آکیول نویسنده و روزنامه نگار ترک در این باره گفت: پروژه شهر استانبول چندان بد نیست. البته این نظر من است و دیگران ، دیدگاههایی دیگر دارند. مشکل اصلی این است که دولت با مردمی که دیدگاهی متفاوت دارند گفتگو نمی کند و به نظرات آنها بی توجه است. اگر دولت با این افراد مشورت می کرد و به سخنان آنها گوش می کرد، دیگر شاهد بروز بحران نمی بودیم. بنابراین، می بینیم که مسئله به سبک کارها مربوط است و نه اینکه به خود کارها مربوط باشد.

سیمونز گفت: دولت اردوغان حالا امیدوار است با گفتگو با مخالفان این طرح ، اوضاع را آرام کند. اما چالش بزرگتر این است که آیا این کار سبب پایان یافتن تظاهرات خواهد شد یا خیر.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار