کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:متاسفانه با چماق کمیته انضباطی عملا دانشجو را در یک کانال خاص آموزشي قرار می دادند و متاسفانه بحث ستاره دار کردن دانشجو گاهی جلوی ادامه تحصیل دانشجویان را نیز گرفته است.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران ؛محمدرضا عارف در مناظره فرهنگي و اجتماعي كاندياهاي رياست جمهوري در پاسخ به اظهارات محسن رضايي با تشکر از وي اظهار داشت:بهتر بود آقاي رضايي جزئيات برنامه‌هاي خود را به خصوص رويکردشان را براي حل مسائل هنري، فرهنگي و اجتماعي مطرح مي کردند.

وي افزود: بهتر بود رضايي رويکرد واقعي خود را نست به مسائلي که در حوزه فرهنگ با درگير هستيم را مطرح مي‌کردند.

عارف در پاسخ به اظهارات روحانی تصریح کرد:آیا تا زمانی که نگاه قیم مآبانه دولت حل نشود به جایی می‌رسیم؟

روحانی نکته کلیدی را درباره معضلات فرهنگی بیان کرد ولی آیا تا زمانی که نگاه قیم مآبانه دولت حل نشود به جایی می‌رسیم یا نه؟
این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد:آقای"روحانی" باید بگویند که فعالیت در هنر را حق می دانند یا امتیاز؟ تاکنون نگاه به هنر از زاویه امتیاز بوده و این موضوع سبب شده که مثلا برخی روزنامه‌ها با توقف انتشار مواجه شوند و یا اینکه تشکلی مانند "خانه سینما "در مواجهه اختلاف سلیقه به سرنوشت تعطیلی دچار شود.


همچنين در زمان اختصاص داده شده اش افزود:انقلاب ما انقلاب مردمي و فرهنگي است

"محمدرضا عارف" ضمن تسليت ارتحال امام خميني و شهادت امام موسي کاظم (ع) در ديدگاه هاي کلان و جهت گيري دولت آينده در حوزه فرهنگ گفت: حوزه فرهنگ، هنر و اجتماعي جزء اولويت هاي برنامه هاي پيشرفت و توسعه اي است، انقلاب ما انقلاب مردمي و فرهنگي است و به طور طبيعي هم حوزه فرهنگي و هم حوزه اجتماعي جزء اولويت هاي پيشرفت و توسعه کشور خواهد بود.

وي با طرح چند پيش فرض و ضرورت در اين حوزه ها تصريح کرد: تغيير نگاه، نگرش به حوزه فرهنگ و هنر با توجه به قانون اساسي و سند چشم انداز بايد مورد توجه باشد و تصدي گري دولت در اين حوزه ها بايد به حداقل برسد و براي کاهش تشکيلات دولتي بايد به طور جدي فعاليت کنيم.

اين کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، اظهار داشت: امور فرهنگي و هنري بايد به اهل فرهنگ و هنر سپرده شود، چرا که نگاه ما نگاه مبتني بر اعتماد است و بايد به خبرگان و برجستگان اين حوزه اعتماد کنيم و امور را به خود آنها بسپاريم.

وي افزود: نبايد فکر کنيم که با انتخاب يک مسئول فرهنگي و برجسته، مشکل بخش فرهنگ و هنر ما حل مي شود و بايد توجه کنيم که فعالين حوزه فرهنگ و هنر کارمندان دولت نيستند و نبايد آنها را مانند کارمندان دولت تلقي کنيم که با بخشنامه مي توان آنها را به توليد آثار هنري و فرهنگي به صورت دستوري وادار کنيم.

عارف اظهار داشت: فرهنگ و هنر شايد بومي ترين صنعت ما باشند و ما بايد از اين پتانسيل حداکثر استفاده را بکنيم و همانطور که مي دانيم ما در توليد فيلم رتبه اول را در منطقه داريم، اما در حوزه زيربناها و زيرساخت ها وضعيت خوبي نداريم.

اين کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، افزود: با توجه به اعتقاد توسعه و پيشرفت متوازن، فرهنگ و هنر بايد در برنامه هايمان جايگاه ويژه اي داشته باشد.

وي افزود: نگاه ما اين است که فعاليت و تلاش در حوزه فرهنگ و هنر يک حق است، نه يک امتياز، متاسفانه نگاه ما گاهي اوقات نگاه امتيازي است، لذا هر لحظه که لازم باشد مي گيريم. حذف روزنامه ها، جلوگيري از انتشار کتاب، جلوگيري از نمايش فيلم و يا تعطيلي خانه سينما بايد اصلاح شود.

عارف گفت: به جاي کنار گذاشتن برجستگان فرهنگ و هنر بايد سعي کنيم از آنها به عنوان سفراي فرهنگي براي رساندن پيام خود به مردم دنيا استفاده کنيم.

 
همچنين عارف در نقد اظهارات ولايتي گفت:جمع کردن ماهواره يا کاهش پهناي باند اينترنت و فيلتر کردن پاک کردن صورت مسئله در موضوع فرهنگ است
بحثي که آقاي ولايتي مطرح کرد در نهايت به ضرورت ارائه الگوهاي فرهنگي براي پاسداري از الگوهاي اسلامي است و راه حل آن توليد آثار فرهنگي فاخر است تا جوانان به سمت توليدات فرهنگي خارجي نروند.

عارف ادامه داد: درباره مبارزه باتهاجم فرهنگي، صورت مسئله پاک شده است؛ جمع کردن ماهواره يا کاهش پهناي باند اينترنت و فيلتر کردن راه حل اين مسئله نيست بايد اجازه دهيم هنرمندان و فرهنگيان ما خلق آثار کنند.

اين کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري به ربناي شجريان اشاره کرد و گفت: اين اثر فرهنگي تاثير زيادي در جامعه داشته است و خانواده‌هاي ايراني آرزو مي‌کنند روزه خود را با ربناي شجريان باز کنند؛ اين تاثير يک اثر فرهنگي است.

عارف تاکيد کرد: بياييم پيشخوان فرهنگي را تقويت کنيم؛ کالاهاي فرهنگي فراوان توليدکنيم اما توليد صنايع فرهنگي با کيفيت بالا؛ براي اين مسئله هيچ راهي جز اعتماد به فرهنگيان نداريم؛ اگر بتوانيم نظام صنفي فرهنگيان را احيا کنيم مي‌توانيم براي ارتقا فرهنگ و هنر گام برداريم.
وي در نقد سخنان قالیباف تأکید کرد:رویکرد شما برای فرهنگ همان‌گونه است که برای برج های شمال شهر تهران مجوز صادر می‌کنید؟

شما اظهار داشتید که فرهنگ اساس کار یک دولت است اما آیا در شهرداری هم با همین رویکرد به جلو حرکت می‌کنید؟ آیا مجوزهایی که برای برج‌های شمال شهر تهران صادر می کنید در اینجا نیز با همین رویکرد می‌خواهید کار کنید؟

وی ادامه داد:یک باغ دویست متری نزدیک محل سکونت ما وجود داشت که ما از خشک شدن این باغ ابراز نگرانی کردیم، اما متأسفانه در این باغ دو برج ساخته شد و از شما می‌پرسم که آیا ساختن این برج مشکلات فرهنگی را ایجاد نمی‌کند؟


 نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري،درباره برنامه هاي حدادعادل در حيطه فرهنگ و اجتماع اظهار داشت:بنده يک سوالي را درباره برنامه چهارم توسعه از جنابعالي دارم و مي خواهم بدانم راهکار اجرايي کردن اين برنامه چيست؟

وي افزود: قانون اجرايي کردن برنامه چهارم توسعه را جنابعالي در سال 83 ابلاغ کرديد و در اين برنامه بخش توسعه فرهنگي که ابتدا در شوراي عالي انقلاب فرهنگي مطرح شد،سپس جلسه اي تشکيل شد که روساي فرهنگستان هاي هنر،زبان و ادب هم در آن شرکت داشتند و "مرحوم دکتر حبيبي" تلاش زيادي را در اين راستا انجام دادند و احکام خوبي در اين باره درباره توسعه فرهنگي در برنامه چهارم صورت گرفت.

عارف با قرائت بخشي از برنامه چهارم توسعه در حيطه فرهنگ، تصريح کرد: بايد چه کارهايي کرد که اين برنامه ها اجرا شود، چون جنابعالي هم رئيس کميسيون فرهنگي بوديد. حال بايد پاسخگو باشيد که چه مقدار فعاليت براي حل مشکلات فرهنگي طبق اين برنامه صورت گرفت.

نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري،اظهار داشت:در ماده 104 بند الف اين است که اصلاح قوانين و مقررات براي رفع موانع، انحصاري، تقويت روابط پذيري و فراهم سازي زمينه هاي بسط مشارکت مردم، نهادهاي غير دولتي،‌صنفي در امور فرهنگي و بند ب هم بر تاسيس صندوق هاي غير دولتي براي حمايت از توليد و توزيع کالاهاي فرهنگي تاکيد شده است.

وي خاطرنشان کرد:در ماده 116 قانون در بند الف آمده است که تهيه لايحه امنيت شغلي اصحاب رسانه و هنر و اضطرار نظام صنفي بخش
فرهنگ که تا پايان سال اول برنامه بايد اجرا مي شد و بازنگري و اصلاح قوانين مطبوعات و تبليغات و بندي ديگر که اصحاب فرهنگ و هنر که شغل خود را از دست مي دهند بايد توسط دولت سه سال تحت بيمه قرار گيرند،سوال بنده اين است که چرا اين احکام خيلي خوب که اگر اجرا مي شد وضعيت فرهنگ و هنر به اين شکل نبود، چرا اجرا نشد؟


دولت به جای سفارش خلق آثار فرهنگی خود را خادم فرهنگ بداند

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه نگاه ما به فرهنگ نگاه دولتی است، اظهار داشت: نگاه دولتی به فرهنگ که خواهش می‌کنم دکتر جلیلی نیز نسبت به آن اظهار‌نظر کنند نوعی نگاه سیاسی و امنیت فضای فرهنگ را سبب شده به همین دلیل هم دولت باید به جای اینکه سفارش خلق آثار را بدهد، چیزی که در سالهای گذشته با آن روبرو بودیم، باید زیرساخت ها را ایجاد کند و خود را خادم فرهنگ بداند نه مسئول فرهنگی.

وی ادامه داد:اگر دولت باید با این نگاه به جلو برود و میدان به فرهنگیان و هنرمندان بدهد و به آنان اعتماد کند، مطمئنا آثار خوب فرهنگی را خواهیم داشت،نکته ای که مهندس غرضی به آن اشاره کردند،راه مقابله با تهاجم فرهنگی بستن و حذف نیست؛امروزه حذف جواب نمی‌دهد،در عصر اطلاعات به هیچ وجه نمی‌توان با شیوه‌های حذف فرهنگ خودمان را حاکم کنیم، راه مقابله با تهاجم فرهنگی تولیدات فرهنگی قوی و فاخر است و تشویق جوانان به سمت کانال های خودمان و تولیداتمان، لذا راه‌های جز این نمی‌توان ارائه کرد.

به چه دلیل ترم دوم تحصیلی امسال فشرده شد؟

پس از علی اکبرولایتی،"محمدرضا عارف" در جمع بندی پایانی صحبت های خود گفت: بحثی بین آقای جلیلی و روحانی درباره فضای امنیتی دانشگاه ها درگرفت که در مورد آن باید بگویم آقای جلیلی استاد دانشگاه است و می دانند فضای امنیتی شبیه در دانشگاه ها در سال های اخیر حاکم شده به نفعی که دانشجویان رغبت نمی کردند درمسائل سیاسی مشارکت کنند و حتی برای فعالیت های صنفی در بعضی از دانشگاه ها نیز اجازه نمی دادند.

وی ادامه داد:متاسفانه با چماق کمیته انضباطی عملا دانشجو را در یک کانال خاص آموزش قرار می دادند و متاسفانه بحث ستاره دار کردن دانشجو که بارها و بارها مطرح شده که گاهی جلوی ادامه تحصیل دانشجویان را نیز گرفته اند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: تشکل های دانشجویی عملا حضور نداشتند تعطیل شدند؛ من نمی‌دانم به چه دلیل ترم دوم تحصیلی امسال فشرده شد؛ عملا تا پایان اردیبهشت کلاسها تعطیل و الان که دانشجو باید در دانشگاه فعالیت داشته باشد زمان امتحاناتش است.

عارف با بیان این که امروز محدودیت هایی برای اساتید دانشگاه وجود دارد گفت: استاد دانشگاه برای این که به یک کنفرانس علمی برود باید از طرف حراست بازخواست شود و در صورتی که مخالفت کنند با مسئله لغو قرارداد استخدام و بازنشستگی اجباری روبه رو می‌شود؛ بله کرسی آزاداندیشی مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده اما چرا از این کرسی ها استفاده می شود یکی از دغدغه های دانشجویان این است که اگر در یک فضای امنیتی دانشجو بیاید نظرخودش را بدهد بحث کند باید هزینه بدهد ما امیدوار هستیم که فضا اصلاح شود و نگاه امنیتی از سردانشگاه برداشته شود و دانشجویان بتوانند با مشارکت بیشتری کارها را انجام دهند من یکی از نگرانی های امروز جوانان را بحث اعتیاد می دانم من اخیرا با دو مورد درتهران روبه رو شدم؛ چند روز پیش به بازار تهران رفته بودم که خانمی التماس می کرد مرا از شر شوهر و 4 فرزند معتادم رها کنید این وضعیتی است که ما با ان روبه رو هستیم.

وی ادامه داد: متاسفانه سن اعتیاد پایین آمده  و آمار اعتیاد بالا رفته است به دلیل مسائل امنیتی آمار و ارقام را اعلام نمی کنم. حتما برای این مسئله باید چاره اندیشی شود و با نگاه فرهنگی با این مسئله برخورد کنیم؛ اولا معتاد را یک بیمار بدانیم و باید بپذیریم معتاد باید درمان شود و در اسرع وقت به منزلش بازگردد. مهمترین مسئله امروز که اعتیاد را در پی داشته است مسئله اقتصاد است مسئله بیکاری است خیلی از جوان ها ما دنبال شغل می گردند و به صدها جا مراجعه می کنند اما جواب منفی می گیرند و این به ناهنجاری های اجتماعی از جمله اعتیاد دامن می زند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: باید فضای مناسبی برای اوقات فراغت جوانان فراهم شود باید سرانه ورزش درکشور افزایش پیدا کند تا انشالله بتوانیم مشکل خانمان سوز خیلی از خانواده ها را سامان بدهیم.

در بحث فضای مجازی الویت دولتم در امنیت فضای اطلاعات است

در ادامه این مناظره ،"محمدرضا عارف" در پاسخ به این سوال که دولت شما چگونه فضای مجازی را ساماندهی خواهد کرد اظهار داشت: امروزه وجود فضای مجازی واقعیتی است که اطلاعات فراوانی در این فضا رد و بدل می شود اطلاعاتی كه دانشمندان، محققین و دانشجویان ما برای انجام کارهای پژوهشی مورد نیازشان است و باید از آن استفاده کنند.

عارف ادامه داد:مهمترین مسئله ای که ما در فضای مجازی با آن روبرو هستیم،بحث فضای امنیت اطلاعات است از آنجا که امروزه بسیاری از کشورها از این موضوع آسیب بسیاری دیدند الویت ما تامین فضای امنیتی مجازی کشور است که در حقیقت بتوانیم مصونیت خوبی در مقابله با حملات نرمی که می شود داشته باشیم،خوشبختانه وضعیت کشور ما به همت جوانان عزیز و با انگیزه وضعیت خوبی است، ما می توانیم بگوییم امروزه مصونیت خیلی خوبی را در ارتباط با حملات نرمی که با می شود داریم و قدرت برتر منطقه هستیم

عارف ادامه داد:در ارتباط با بدآموزی های این فضا باید مقابله کرد و از ورود سایت ها و اطلاعات مستهجن و غیر اخلاقی مقابله کرد، اما همان گونه که در بحث های ابتدایی خودم عرض کردم باید با یک حرکت جهشی در امور فرهنگی و تامین فضا و اطلاعات مورد نیاز مردم بتوانیم یک نوع مصونیت را اجرا کنیم.

استقلال،‌آزادي،حفظ تماميت ارضي به عنوان سه اصل تفکيک‌ناپذير است

در ادامه عارف بيان داشت:بهتر است که بتوانيم از فرصت‌ها براي توسعه فرهنگي استفاده کنيم،متاسفانه نتوانستيم از جايزه اسکار اصغر فرهادي به عنوان يک فرصت بهره ببريم،اين در حالي بود که وي پيام صلح مردم ايران به دنيا رساند.

وي با اشاره به اصل 32 قانون اساسي گفت: استقلال،‌ آزادي، حفظ تماميت ارضي به عنوان سه اصل تفکيک‌ناپذير است و هيچ مقامي حق ندارد که به نام آنها آزادي مردم را سلب کند و يا اينکه نشر مطالب آزادند مگر مخل قانون اساسي کشور باشند.

معاون اول دولت اصلاحات در ادامه با اشاره به اصل 15 قانون اساسي افزود:استفاده از زبان‌هاي محلي در کنار زبان فارسي يک مزيت فرهنگي به حساب مي‌آيد که بايد حداکثر استفاده را از آن کرد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: عارف ، رضایی ، بهتر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار