در قسمت دوم "کپی رایت" مطرح شد؛

اقتصاد موسیقی و قانون "کپی رایت" بایکدیگر در ارتباطند

زمانی که قانون "کپی رایت " رعایت نشود، رغبت برای سرمایه گذاری در صنعت موسیقی کاهش می یابد و سیکل معکوس ایجاد شده سبب می شود که صنعت موسیقی رکود کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي مجموعه مستند تركيبي "از درآمد تا فرود"؛ در ابتدای برنامه بهنام صفوی، خواننده جوان کشورمان  با بیان اینکه بحث راجع به قانون "کپی رایت" بحثی قدیمی است  و همانطور که همه هنرمندان هم بارها گفته اند چه در حوزه سینما و چه حوزه موسیقی، نبود قانون "کپی رایت " ضربه های زیادی را به تهیه کنندگان موسیقی وارد کرده است و با توجه به پیشرفت تکنولوژی وازدیاد سایتهایی که دانلود رایگان را فراهم کردهاند، این معضل در جامعه بیشتر نمود پیدا کرده است.   
 
 صنعت موسیقی در کشور ما صنعت سودآور برای تهیه کننده نیست
 
دکتر عبدالحسین مختاباد، معتقد است که متاسفانه در جامعه ما صنعت موسیقی دیگر یک صنعت سودآور برای تهیه کنندگان این عرصه نیست زیرا امروز تهیه کنندگاناگر یک سی دی را تهیه کنند و بتوانند پس از پشت سرگذاشتن مراحل اداری که ماهها در وزارت ارشاد به طول می انجامد  مجوز ورود به بازار را دریافت کند و با دو حالت روبرو هستند اول اگر اثر مقبول نشود که هیچ ولی در حالت دوم اگر اثر مقبول باشد فوراً کپی شده و بازگشت سرمایه ای درپی نخواهد داشت.   
 
رعایت "کپی رایت" امکان صدور فرهنگ جامعه به دنیا را فراهم می کند
 
در ادامه برنامه دکتر محمدرضا آزاد فر، اتئوموزیکولوژیست و رئیس دانشکده موسیقی برنامه اظهار کرد: هر کشوری که آسایش "کپی رایت "در آنوجو د دارد دانشمندان در آن ماندگار شده و به تدریج با توسعه پیدا کردن تفکر و پرداخت هزینه تفکر به دو داشته می رسد یعنی در وهله نخست آورد اقتصادی برای آن کشور خواهد داشت مثل هزینه های زیادی که همه دنیا به چند کشوری که قطب فروش محصولات تفکری هستند پرداخت می کند و از طرف دیگر سلطه فرهنگی و یا صدور فرهنگ آن کشور به اقصی نقاط دنیاست.
 
 قانون "کپی رایت" کشور در حال حاضر قابلیت اجرا ندارد
 
در ادامه ، بابک چمن آرا با بیان اینکه کپی رایت یک تعریف قانونی و یک تعریف اجتماعی و مصرفی دارد که در کشور ما هیچکدام رعایت نمی شود؛ تصریح کرد: به لحاظ قانونی در کشور ما قانونی در اواخر دهه 40 تصویب شده که برای آن دوره به روز و اجرایی بوده است ولی با توجه به تغییرات تکنولوژی و تغییرمدیاها و تبدیل صفحه به کاست و کاست به فایل و اتفاقهایی بعدی درباره موسیقی در حال حاضر آن قانون قابلیت اجرا ندارد.
 
 
  برخورد با متخلفان "کپی رایت" مرجع قانونی ندارد
 
بهرنگ تنکابنی پس از بابک چمن آرا با اشاره به اینکه در قرن 21 یکی از مهمترین راه های درآمد و اقتصاد هنرمندان موسیقی درآمد های حاصل از "کپی رایت" آثارشان است، بیان کرد: از پخش رادیویی و تلویزیونی تا پخش اینترنتی تا فروش سی دیها همه مواردی است که برای تمام هنرمندان دنیا به دلیل رعایت قانون "کپی رایت" درآمد مالی است.
 
وی در بخش دیگر برنامه پس از صحبتهای محمد میرزمانی با اشاره برخورد به متخلفان و ناقضان قانون "کپی رایت" ، تاکید کرد: هر چقدر هم که مولفان و ناشران با فرهنگسازی قانون "کپی رایت " را به مخاطبان گوشزد کنند اما اگر این حق نقض شود کدام قانون قهری یا مرجع قانونی با متخلف برخورد می کند؟ آیا دادگاه صالحی وجود دارد که با ناقض "کپی رایت" برخورد کند؟ آیا پلیسی که برای حفظ امنیت و ترافیک یک کنسرت قرارداد مالی می بندد حاضر است برای برخورد با متخلفان "کپی رایت" فعالیت داشته باشد؟ اینها مسائلی است که از حیطه فعالان و ناشران خارج است.
 
این تهیه کننده حوزه موسیقی درادامه گفت: این امر نیاز به مصوبات هیئت دولت و توجه ویژه کمیسیون فرهنگی مجلس، همکاری مستدام پلیس و قوه قضاییه دارد.
 
وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که مسئولان متولی حقوقی بپذیرند که هنر می تواند شغل و وسیله ارتزاق هنرمند باشد و به اندازه سایر شغلها هنرمند هم نیاز به امنیت در حیطه کاری خود دارد.
 
 هنرمندان به قانون "کپی رایت" پایبند باشند
 
اهورا ایمان نیز در ادامه برنامه درخصوص قانون و مفهوم "کپی رایت" بیان کرد: نیاز است که در وهله اول هنرمندان  خود مفهوم "کپی رایت " را بررسی کنند که آیا مفهوم این قانون این است که یک ناشر اثری را به نام خود ثبت کند و بعد از روی آن رایت نشود؟ و در خیابان انقلاب یا مغازه ها به صورت  کپی فروخته نشود؟ و به صورت یک پک در اختیار بازار قرار گیرد؟
 
 این خنیاگربرجسته در ادامه گفت: آیا تنها مفهوم کپی رایت این است ؟ آیا هنرمندان در بین خود نباید قائل به این قانون باشند به این مفهوم که اگر اثری خلق می شود مثلا  یک شاعر و یا ترانه سرا اثری را می سراید و با دریافت مبلغ ناچیزی آن را به خواننده یا تهیه کننده  به وی واگذار می کند آیا دیگر نسبت به آن سروده حقی ندارد و مادام العمر آن سروده از آن خواننده یاتهیه کننده اثر است؟
 
اهورا ایمان در ادامه با بیان اینکه جزو معدود کشورهایی هستیم که زمانی که یک هنرمند اثر موسیقایی را به خواننده یا تهیه کننده ای واگذار می کندد، دیگر هیچ حقی نسبت به آن ندارد، تاکید کرد که با توجه به این امر، خیلی تعجب برانگیز نیست که گاهی می شنویم که ترانه سرا یا آهنگساز برجسته ای به دلیل اینکه توان پرداخت درمان بیماری خود را نداشته است، فوت می کند.
 
خنیانگر برجسته کشورمان در ادامه با اشاره به  اینکه  در خارج از مرزهای کشور ترانه سراها با 5 یا حداکثر 10 اثر ماندگار شده اند، تصریح کرد: در شرایط فعلی اگر یک ترانه سرا ماهانه یک اثر موفق هم داشته باشد باز هم شاید توانایی پرداخت هزینه های زندگی خود را نداشته باشد، مگر اینکه به "هرز" نویسی ، پذیرش هر سفارش و نوشتن هر متنی روی آورد. 
 
 
 چالش بین رسانه ملی و هنرمندان باید حل شود
 
رضا مهدوی با بیان اینکه بسیاری ازتیتراژ های تلویزیونی، مقدمه ها،  وله ها از موسیقی بیرون است که تهیه کننده آن را خریداری از آن استفاده می کند، تاکید کرد که بخشی از این امرمربوط  خلا واحد موسیقی صدا و سیما است که با وجود استودیوها و افراد تحصیل کرده های رشته های مختلف موسیقی چرا چنین آثاری خلق نمیشود تا رسانه ملی از آثار تولیدی خود استفاده کند و مجبور به استفاده از تولیدات بیرون برای ارضای ذائقه متنوع مخاطبان شود.
 
سردبیر کتاب فصل موسیقی در ادامه بیان کرد که در کشور ما در رسانه ملی این تفکر وجود دارد که اگر اثری را از هنرمندی پخش کند باعث شهرت آن هنرمند می شود و در مقابل هم برخی هنرمندان متصورند که اگر آثار آنان از صدا و سیما پخش شود موجب جذب مخاطب برای این رسانه می شود. این چالش باید در یک بحث حل و فصل شود که متاسفانه تا به حال اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.
 
آرش کامور، نوازنده و آهنگساز
 
آرشکامورپسازرضا مهدوی  با بیان اینکه از 4 منظر می توان به این بحث نگاه کرد، تصریح کرد: اول هنرمند که اثری را تولید می کند تا به دست مخاطب برساند و دومین هممخاطب است که باید بتواند کار خوب را از هنرمند جدی دریافت کند.
 
این نوازنده و آهنگساز در ادامه تاکید کرد که اما این مابین کسانی هستند که باید مسئولیت این اقدام را بر عهده بگیرند یعنی تولید اثر هنری به دست هنرمند و رساندن آن به دست مردم، آن هم به این صورت که یکی دست اندرکاران دولتیکه موظف فرهنگسازی است که به چه نحوی یک اثر هنری به دست مخاطب برسد و در جایگاه های کوچکتر و حتی جدی ترشرکتهای انتشاراتی هستند که باید شرایط مناسبی را از دو منظر هنری و اقتصادی، اثر را به دست مخاطب برساند. 
 
 
امیر پورخلج ، نوازنده و آهنگساز 
 
 
امیر پورخلج، با بیان اینکه قیمت عرضه کتاب و سی دی در بازار کشورمان گران است، گفت: قشر متوسط و روبه پایین قادر به تهیه سی دی اورجینال نیستند، و این امر یکی از دلایل رایت سی دی ها در بازار داخلی است.
 
این نوازنده و آهنگساز در ادامه با اشاره به کمک مسئولان به تولید کنندگان عرصه موسیقی اظهار کرد: اگر مسئولان کمکی را برای تهیه کنندگان عرصه موسیقی در نظر بگیرند تا قیمت سی دی ها پایین بیاید و خریداری آنها برای عموم آسانتر شود، ممکن است به رعایت "کپی رایت" کمک کند.
 
پورخلج در ادامه تاکید کرد: که اگر قانون "کپی رایت" در جامعه رعایت شود با ازدست دادن یک هنرمند حداقل خانواده وی می توانند مطمئن باشند که از قبل رعایت حق "کپی رایت" تامدتی می توانند امرار معاش کنند.
 
قیمت مصرف کننده 3 هزار 500 تا 3 هزار 800 تومان بود و برای اینکه با معضل کپی غیرمجاز مبارزه شود قیمت به 1500 تومان کاهش داده شد  و در واقع حتی با این کاهش قیمت هنوز هم شاهد رایت غیرمجاز در شهرستانها و سطح شهر تهران هستیم و در مدت کوتاهی که ستاد حمایت و صیانت از آثار فرهنگی با متخلفان برخورد کرد شاهد کاهش این امر بودیم اما دوباره کپی غیرمجاز رونق یافته و متاسفانه این امر هنوز کاملاً از بین نرفته است.   
 
بهنام صفوی، آهنگساز
 
بهنام صفوی  با اشاره این که بسیاری 50 هزار تومان برای کنسرت خواننده مورد علاقه خود هزینه می کنند، تصریح کرد: که با توجه به این امر به نظر نمی رسد که معضل "کپی رایت" به دلایل مالی باشد، به نظر می رسد مردم توان پرداخت هزینه خرید سی دی اورجینال را دارند.
 
وی در ادامه بیان کرد: شاید عموم مردم هنوز نمی دانند که پول پرداختی برای خرید سی دی اورجینال به خواننده و دیگر افراد تیم تهیه کننده آلبوم کمک کننده است یعنی اگر این آگاهی باشد که همانطور که هزینه پرداختی برای کنسرت به خواننده و عوامل اجرا کمک می کند پرداخت هزینه برای خرید سی دی های اورجینال نیز به گروه تهیه آلبوم کمک کننده است آنگاه مردم با اشتیاق به جای کپی غیرقانونی ، مبلغ آن سی دی را پرداخت می کنند.
 
صبوحی در ادامه صحبتهای   اهورا ایمان  بیان کرد: که به نظر می رسد مشکلات هنرمندان درک نمیشوند.
 
نقض قانون "كپي رايت" در جامعه بسيار دردناك و تلخ است

 
در ادامه برنامه، مهدی رفعتی با ابراز تاسف از این امر که درجامعه ما یا یک اثر هنری مقبول نیست و اگر هم باشد در نهایت کپی شده و در اختیار مردم قرار می گیرد، گفت: این در حالی است که برای یک اثر 5 دقیقه بدون اغراق می توان گفت که عوامل تولید حدود 80تا 100 زمان  صرف کرده اند تا اثر تولید شود و اینکه حداکثر توفیق یک اثر در جامعه کپی شدن و دست به دست در اختیار مردم قرار گرفتن باشد بسیار تلخ و دردناک است.
 
احسان غلامی بیرقدار، آهنگساز
 
احسان غلامی بیرقدار در ادامه صحبت های مهدی رفعتی با اشاره به اینکه در دنیا یک موزیسین ممکن است یک ترک بسازد و آن هم مقبول واقع شود و به دلیل رعایت قانون "کپی رایت" درآمد حاصل از آن ترک ممکن است برای تامین تمام عمر وی کافی باشد.
 
وی در ادامه گفت: پس آن موزیسین بقیه عمر خود را ممکن است فقط صرف یک آلبوم کند اما چون از نظر هزینه تامین است ممکن است آنقدر تمرکز بر کار خود داشته باشد که همان یک آلبوم بعدی هم جریان ساز باشد و بر فرهنگ و جامعه تاثیرگذار شود اما در کشور ما ممکن است یک هنرمند 20 یا 30 آلبوم به بازار عرضه کرده باشد اما وقتی از خودش سوال شود تنها یک یا 2ترک از آنها را بپسندد.
 
 صنعت موسیقی کشور ورشکسته است
 
دکتر محمدرضا چراغعلی با تاکید بر گفته های احسان غلامی بیرقدار و با بیان اینکه بحث اقتصاد موسیقی و "کپی رایت" با یکدیگر در ارتباط است، گفت: زمانی که قانون "کپی رایت " رعایت نشود، مولف و صاحب اثر ندانند که حقوقشان چگونه رعایت  می شود ، رغبت برای سرمایه گذاری در صنعت موسیقی کاهش می یابد و سیکل معکوس ایجاد شده سبب می شود که صنعت موسیقی رکود کند، به همین دلیل است که صنعت موسیقی کشور ما یک صنعت ورشکسته است.
 
وی در ادامه توضیح داد: در کشور ما 2 حالت وجود دارد، اول اینکه اگر یک آلبوم با استقبال عام روبرو شود بلافاصله پس از ورود به بازار دانلود و یا کپی می شود. 
 
 
علی مشکات، صدابردار
 

علی مشکات نیز با اشاره به اینکه در اینترنت تمام آلبومهای که نشر داده شده و حتی ترک ها و تصاویر آنها را می توان خریداری کرد، ابراز تاسف کرد که هنوز در کشور ما هیچ یک از این موارد حتی پایه ریزی هم نشده استو این امر تنها به ضرر اهالی موسیقی کشور است. 
 
 
محمد میرزمانی، آهنگساز
 
محمد میرزمانی با اشاره به فرهنگسازی در جامعه بیان کرد که وزارت ارشاد از طریق ستاد حمایت و صیانت از آثار فرهنگی مراتب را از نظر قانونی پیگیری و لایحه ای را هم برای ارائه به مجلس شورای اسلامی تدوین می کند، اما طبیعی است تا مردم آگاه نشوند و نخواهند اتفاقی رخ نمی دهد!
 
موسيقي در كشور ما ارزش ندارد
 
در ادامه برنامه و پس از اشاره بهرنگ تنکابنی به نبود مرجع قانونی برای برخورد با متخلفان "کپی رایت"، مسعود یکتا با اشاره وجود سازمان ثبت املاک واسناد کشور و اداره ثبت اختراعات در کشور بیان کردکه به نظر می رسد موسیقی در کشور آنقدر ارزش ندارد که یک سازمان و یا نهاد از آن حمایت کند!
 
گفتنی است؛ این هفته در روزهای پنج شنبه(16 خرداد) و جمعه(17 خرداد) این برنامه با حضور اهالی موسیقی  به بررسی "تب خوانندگی" در جامعه می پردازد./ص
برچسب ها: برنامه ، کپی رایت ، موسیقی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار