در حالیکه دولت اردوغان در برابر معترضان لحن مسالمت‌آمیزی را در پیش گرفته‌ و تلاش می‌کند تا پیش از بازگشت اردوغان به کشور، این اعتراضات را فروبنشانند، خبرها حاکی از این است که هیچ نشانه‌ای از کاهش اعتراضات به چشم نمی‌خورد و هزاران تن ازاعضای اتحادیه‌های کارگری به تظاهرکنندگان در شهر استانبول پیوستند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، نشریه "وال استریت ژورنال" در مقاله‌ای به قلم "امره پکر" و "جو پارکینسون" می‌نویسد: در حالیکه رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه خود را برای بازگشت به کشورش و رویارویی با بزرگترین اعتراضات ضددولتی در چند دهه گذشته آماده می‌کند، مقامات ارشد حزب وی، به شدت در تلاش‌اند تا عصبانیت مردم را که بیش از هرچیزی نخست‌وزیر این کشور را مورد هدف قرار داده است، فرو بنشانند.


*** خشم و عصبانیت معترضان 
پس از سفر اردوغان به آفریقای شمالی در روز دوشنبه، «عبدالله گل»، رئیس‌جمهور و «بولنت آرینچ»، معاون نخست‌وزیر ترکیه، در برخورد با تظاهرکنندگانی که هفته گذشته اعتراضی کوچک در دفاع از محیط زیست را به طغیانی سراسری تبدیل کردند، لحن مسالمت‌آمیزی را در پیش گرفته‌اند.
«آرینچ» در روز چهارشنبه، در جلسه‌ای با «همبستگی تقسیم»، که متشکل از گروهی از وکلا، مهندسان و پزشکان کشور است، فهرستی از خواسته‌های آنها را دریافت کرد که حاکی از خشم وعصبانیت معترضان نسبت به شیوه ظالمانه و مستکبرانه اردوغان در اداره کشور است. 
اردوغان پس از سرکوبی معترضان در هفته گذشته، با اراذل و اوباش نامیدن تظاهرکنندگانی که سعی داشتند مانع نابودی پارک مرکزی استابول شوند، آتش این اعتراضات را شعله ورتر ساخت.


***  شدت اعتراضات مردمی پس از اهانت رئیس‌جمهور به آنها
«عیوب مومچو»، رئیس اتاق معماران ترکیه و عضو گروه «همبستگی تقسیم» گفت: «نخست‌وزیر اظهاراتی را بیان کرد که برای مردم ترکیه اهانت آمیز بود و جنگ داخلی را رقم زد. پس از آن سخنان، واکنش مردم شدت یافت... تاجایی که تظاهرکنندگان شعارهایی را در مورد دموکراسی و مشکلات فروخورده خود سر می‌دادند.

«همبستگی تقسیم»، پس از نشستی با «آرینچ»، در بیانیه‌ای تلویزیونی اعلام کرد، مقامات باید به طور رسمی به برنامه‌های خود در تخریب پارک «گزی» به منظور ساخت ساختمانی با کاربری چندگانه، پایان دهند؛ فرمانداران و رؤسای پلیس مسئول اقدامات خشونت‌آمیزی که منجر به 3 نفر کشته و حدود 4000 زخمی و مجروح شده است را از کار برکنار کنند؛ استفاده از گاز اشک آور را ممنوع کرده؛ و در نهایت هزاران نفری را که در جریان تظاهرات بازداشت شده‌اند، آزاد کنند.


***  هزاران تن از اعضای اتحادیه‌های کارگری به تظاهرکنندگان در شهر استانبول پیوستند
دولت هیچ اظهار نظری در مورد خواسته‌های این گروه انجام نداده است و پس از آنکه اطمینان داد نیروهای امنیتی ترکیه به جز در مواردی که جان آنها در معرض تهدید باشد، به این گونه اقدامات متوسل نخواهند شد، روز چهارشنبه، پلیس به سمت تظاهرکنندگان در شهرهای استانبول و آنکارا، گاز اشک آور شلیک کرد.

در حالی که هیچ نشانه‌ای حاکی از کاهش تدریجی اعتراضات به چشم نمی خورد، روز چهارشنبه، هزاران تن از اعضای اتحادیه‌های کارگری به تظاهرکنندگان در شهر استانبول پیوستند.
این اعتراضات، پس از بازگشت اردوغان به ترکیه در روز پنجشنبه و با توجه به اظهارات وی در مورد معترضین، پیامدهای شدیدی در پی خواهد داشت.

حفظ موضعی سرسختانه درکنار حمایت اکثریت حزب اردوغان، می‌تواند کارساز باشد اما موجب افزایش تنش‌ها خواهد شد؛ کاهش لفاظی‌ها می‌تواند در نهایت منجر به حل اختلافات گردد اما باعث می‌شود که نخست‌وزیر از خود ضعف نشان دهد.


***  مردم ترکیه همچنان به مقاومت خود ادامه می‌دهند
«آرینچ» پس از نشستی با «گل» در روز دوشنبه اظهار داشت که «ما آماده رویارویی با هر گونه واکنش‌ و یا خواسته‌ای که در چارچوب فرهنگی دموکراتیک و قوانین باشد، هستیم؛ البته مادامیکه از خشونت برای بیان آن استفاده نشود.» روز سه شنبه، معاون نخست‌وزیر ترکیه، استفاده از زور و خشونت بیش از حد در مقابل معترضان را ‌مورد انتقاد قرار داد.

روز چهارشنبه، یک فعال داوطلب در یک مرکز موقتی امدادرسانی در پارک «گزی» گفت: «دولت سعی دارد به روش‌های مختلف، خود را از این مخمصه نجات دهد و تلاش می‌کند تا زمانیکه اردوغان در خارج از کشور به سر می‌برد، بدون خدشه دار شدن تصویر وی، این بحران را حل و فصل کند. پس از گذشت 10 سال شنیدن دروغ از جانب دولت، ما معتقدیم که تلاش‌های آنها صادقانه نیست و به مقاومت خود ادامه خواهیم داد.»


*** تظاهرات اعتراض آمیز مردم تونس در مخالفت با اردوغان
نظر سنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که بعید به نظر می‌رسد این تظاهرات، منجر به سرنگونی نخست‌وزیر گردد زیرا هیچ مخالفت سیاسی موثری صورت نگرفته و این مسئله، دست کم حمایت نیمی از مردم را می‌طلبد.

اردوغان بیش از سه دوره متوالی است که در راس حکومت قرار دارد و شکی نیست که وی به دنبال شرکت در نخستین انتخابات مستقیم ریاست‌جمهوری این کشور در سال آینده است.
یکی از طرفداران اردوغان که یک نظافتچی زن 42 سال در استانبول بود، گفت: «من از اینکه این حوادث تا این اندازه شدت یافتند، عصبانی هستم و امیدوار بودم که این اتفاقات بهتر از این اداره می‌شد اما این افراد نیز باید بدانند که او [اردوغان] کارهای خوبی برای کشور انجام داده است.»
گرفتاری‌های اردوغان در سفر هم  رهایش نمی‌کنند. در تونس، قرار است زمانی که اردوغان با جمعی از اتحادیه های تجار تونس دیدار می‌کند، بزرگترین اتحادیه کارگری این کشور، دست به تظاهرات اعتراض آمیز در همبستگی با تظاهرکنندگان ترک بزنند.


*** وقایع اخیر ترکیه موجب بروز تنش در مناسبات این کشور با آمریکا شد
علاوه براین، این وقایع، موجب بروز تنش در مناسبات این کشور با آمریکا شده است که یکی از متحدان ترکیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی به شمار می‌رود و ترکیه در یافتن راه حلی برای جنگ داخلی کشور همسایه یعنی سوریه که در ماه‌های اخیر مرزها را نیز درنوردیده است، بیش از پیش روی آن حساب می‌کرد.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه گفت که آمریکا به خاطر اعمال خشونت آمیز پلیس در برابر معترضان «شدیدا نگران» است و خواستار انجام تحقیقات مستقل از نیروهای پلیس ترکیه شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی «آناتولیای» ترکیه، احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در تماسی تلفنی با همتای آمریکایی خود در اواخر روز سه شنبه، تاکید کرد که: «ترکیه یک کشور دموکراتیک درجه دو نیست.»

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار