رييس عمليات توليد منطقه سيري، گفت: با بهره‌برداری و راه اندازی نهایی و تکمیلی کارخانه NGL، مشعل‌های گاز در چهار میدان نفتی ایران در منطقه خلیج فارس خاموش و روزانه به طور متوسط حدود 100 تا 104 میلیون فوت مکعب گاز خشک بجای سوزاندن جمع‌آوری می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، پروژه ملی NGL سیری که در سال 82 کلید خورده و در سال 83 عملیات اجرایی آن آغاز شد و با گذشت 9 سال مراحل نهایی تکمیل و توسعه را می گذراند.
 
این پروژه که نخستین طرح جمع آوری گازهای همراه نفت ایران در خلیج فارس است، با هدف جمع آوری گازهای همراه میادین نفتی منطقه سیری، استحصال میعانات گازی و همچنین جلوگیری از آلودگی محیط زیست با جلوگیری از سوزانده شدن گازهای همراه نفت در مشعل ها و جمع آوری آنها به اجرا درآمد.

ابتدای سال گذشته این پروژه ملی برای برخورداری از تسهیلات مالی و تلاش متمرکز برای تکمیل آن در مجموعه پروژه های مهرماندگار دولت قرار گرفت و با تسریع حاصل شده در روند اجرا، بهره برداری از آن با بخشی از ظرفیت تولید در زمستان سال گذشته محقق شد.
 
*** تولید انبوه پروپان در سیری تا یک هفته آینده
 
ظرفیت اسمی تولید کارخانه NGL سیری، با تکمیل آن به روزانه 143 میلیون فوت مکعب گاز طبیعی و 15 هزار بشکه میعانات گازی می رسد.

این کارخانه همچنین از ظرفیت تولید روزانه 1500 بشکه پنتان، 4000 بشکه بوتان، 1400 بشکه میعانات گازی و 8000 بشکه پروپان برخوردار بوده که هر بشکه از این محصولات بین 600 تا 700 دلار در بازارهای جهانی خرید و فروش می‌شوند.
 
فرآیند تولید انبوه پروپان در این پروژه آخرین مراحل تکمیل و راه اندازی را پشت سر می گذارد و به نظر می رسد ظرف روزهای آینده این محصول در مدار توليد قرار گيرد.
 
حسین رحیمی زربیل؛ رییس عملیات تولید منطقه سیری از تولید پروپان در این پالایشگاه NGL تا یک هفته آینده خبر داد.

وي محصول اول پالايشگاه NGL سيري را؛ اتان و متان، محصول دوم را پروپان، محصول سوم را بوتان، محصول چهارم و پنجم را به ترتيب پنتان و ميعانات گازي عنوان و تصريح كرد: ميعانات گازي اولين محصول صادراتي پالايشگاه سيري و يكي از پنج محصول توليدي اين پالايشگاه است كه پنج شنبه (16 خرداد) عمليات بارگيري آن به مقصد جزيره لاوان به اتمام رسيد.
 
رحيمي زربيل با يادآوري اين نكته كه كارخانهNGL  سيري براساس جداكردن برش هاي گازي، گاز ها را جداگانه توليد و ذخيره مي كند، گفت: مخزن محصول بوتان نيز Gas up شده و طبق پيش بيني ها، توليد انبوه اين محصول نيز با هدف صادرات به زودي انجام مي شود.
 
وي تصريح کرد: با بهره‌برداری و راه اندازی نهایی و تکمیلی این کارخانه، مشعل‌های گاز در چهار میدان نفتی ایران در منطقه خلیج فارس خاموش می‌شود که با خاموش این مشعل‌ها روزانه به طور متوسط حدود 100 تا 104 میلیون فوت مکعب گاز خشک بجای سوزاندن جمع‌آوری می‌شود.
 
رييس عمليات توليد منطقه سيري، در مورد روند توليد ديگرمحصولات پالايشگاه NGL اين منطقه گفت: توليد انبوه گاز خشك متان و اتان به عنوان محصول بعدي كارخانه NGL سيري در دستور كار است كه از آن به منظور تغذيه نيروگاه هاي جزيره سيري، جزيره كيش، پالايشگاه NGL و منطقه قشم استفاده خواهد شد.
 
 *** تولید پنتان پالایشگاه NGL سیری تا یک ماه آینده
 
وي همچنين در مورد محصول پنتان كارخانه  NGLسيري گفت: بعد از تعميرات كف مخزن مختص يه اين نوع گاز، اين محصول نيز كمتر از يك ماه آينده به توليد انبوه رسيده و عمليات ذخيره سازي آن انجام خواهد شد.
 
مخازن پنتان در کارخانه  NGLسیری پیش از به مدار تولید امدن این محصول نیاز به تعمیرات دارد، به گفته رییس عملیات تولید منطقه سیری محصول پنتان در این پالایشگاه پس از تعمیر کف مخازن مربوطه تا یک ماه آینده محقق می شود.
 
محصول پنتان، محصول انحصاری پالایشگاه NGL منطقه سیری است و در سایر کارخانه های NGL کشورتولید نمی شود.

رحيمي زريبل از رعايت كامل مسائل HSE و فرهنگ سازي آن به ويژه درافراد جديد الاستخدام، به عنوان يكي از نقاط قوت پروژه NGL سيري ياد كرد.
 
وي اضافه كرد: پيش بيني مي شود تجارب اين شركت در مدت يك سال به نيروهاي جديد الاستخدام منتقل شود.

رحيمي ارزبيل در ادامه با اشاره به اهميت اين پروژه از نظر زيست محيطي يادآور شد: با راه اندازي كامل  پالايشگاهNGL منطقه سيري، مشعل هاي اين منطقه براي هميشه خاموش خواهند شد.
 
 وي احداث پالايشگاه مدرن گازي سيري را موفقيت بزرگي قلمداد كرد و افزود:  اشتغال زايي و درآمد زايي اين پالايشگاه به امنيت و حاكميت منطقه سيري كمك خواهد كرد.
 
 وي مهمترين مشتريان محصولات پروپان، بوتان و پنتان پالايشگاه NGL سيري را كشورهاي خارجي بيان كرد و افزود: اين محصولات در صنايع پايين دستي ارزش افزوده ايجاد خواهد كرد به همين منظور هميشه مورد توجه اين بخش از صنعت است
 
رحیمی زربیل با بیان اینکه میعانات گازی پالایشگاه NGL پس از تولید انبوه و ذخیره سازی در مخزن مختص به این ماده، برای صادرات آماده شده است، تصریح کرد: پروژه NGLسیری با وجود تحریم های بین المللی و عدم دسترسی به سازندگان تجهیزات خارجی، با توان نیروهای متخصص داخلی به بهره برداری رسیده است.

انتهاي پيام/

برچسب ها: تولید ، پروپان ، سیری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار