خوزستان/

صیدماهی «حلوا سفید» در خوزستان ممنوع شد

پژوهشكده آبزي پروري جنوب كشور در اهواز، هرگونه صید ماهی «حلوا سفید» در آبهای خوزستان و بوشهر را ممنوع اعلام کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ شیلات خوزستان در مقاطعی از سال اقدام به وضع برخی ممنوعیت ها و محدویت های در خصوص صید برخی ماهیان و آبزیان در آبهای این استان می کند تا با این کار ذخیره این آبزیان که غالبا دارای ارزش غذایی بالایی هستند حفظ شود.

در گذشته نیز شاهد بودیم صید ماهی حلو سفید، میگو، و سایر انواع ماهی در آبهای خوزستان ممنوع شده است هر چند صیادان کشورهای مجاور و همسایه چنین محدودیتی را ندارد و در همه روزهای سال اقدام به صید ماهی می کنند ولی ناگفته پیداست که این قبیل تصمیمات باعث حفظ ذخایر ماهیان با ارزش موجود در آبهای استان خوزستان می کند.

در همین زمینه شیلات خوزستان ممنوعیت صید ماهی «حلوا سفید» را به صیادان اعلام کرده است.ماهي حلوا سفيد داراي ارزش غذايي بالايي است و در جهان مشتريان فراوني دارد. اين گونه آبزیان در مشرق درياي چين، جنوب آسيا، ‌اقيانوس هند و خليج فارس و درياي عمان پراكنش دارند.

در بین تمام ماهیان جنوب حلوا سفید ممتازترین آنها است. این ماهی علاوه بر اینکه گوشت بسیار لذیذی دارد،از ظاهر بسیار زیبا و ویژگی های خاصی نیز برخوردار است که در ماهیان دیگر دیده نمی شود. مثلا ضایعات پاک کردن این ماهی در هر کیلو به صد گرم بیشتر نمی رسد در صورتی که ماهیهای دیگر ضایعات بیشتری دارند.

تغذيه آن بيشتر از زئوپلانكتونها است. صيد آن به وسيله تور گوشگیر بوده اما در صيد به روش ترال هم صيد مي شود و پراكنش آن در دنيا بيشتر در آبهاي ساحلي در عمق 5 تا 10 متر است. زمان بلوغ  جنسي و تكثير طبيعي اين ماهي از اسفند ماه تا شهريور است كه در آبهاي كويت از ژوئن تا سپتامبر و در بندر چابهار (منطقه كنارك ) از نيمه دوم ارديبهشت تا خرداد ماه است.

همچنين منطقه تخم ريزي حلوا سفيد در آبهاي اطراف جزيره قشم در مناطق خوريات، به خصوص خور خوران در شمال جزيره قشم و زمان تخم ريزي نيز از فروردين تا شهريورماه اعلام شده است. ميزان رشد در طول زمستان از نوامبر تا مارس در كويت هنگامي كه دماي آب زير 13 درجه سانتي گراد مي رسد در روش كشت در تانكهاي با سيستم گردش ذخيره سازي نشان داده كه تراكم ذخيره سازي 60 قطعه در متر مكعب، ‌بقاي بهتري را مي توان به دست آورد.

عملكرد رشد ماهي حلوا سفيد در استخرهاي خاكي و قفس هاي دريايي تاكنون مورد بررسي قرار نگرفته است.از آنجايي كه در بين كشورهاي منطقه خليج فارس تكنولوژي تكثير اينگونه فقط در اختيار مركز تحقيقات كشور كويت (kisr ) است و اطلاعات جامع و خاصي در دسترس نبوده و در داخل كشور نيز كار خاصي انجام نگرفته بود، تكثير موفقيت آميز حلوا سفيد براي اولين بار در داخل كشور در سال 1386 در منطقه كنارك چابهار انجام و پرورش 300 هزار قطعه لارو ماهي فوق تا روز ششم بعد از تفريخ انجام گرفت كه علت عدم ادامه روند به خاطر حادث شدن طوفان گونو در منطقه بود.

بر همین اساس صيد ماهي حلوا سفيد در تمام آبهاي استانهای خوزستان و بوشهر از بيستم خردادماه به مدت 45 روز ممنوع اعلام شده و صیادان حق ندارد در این مدت این نوع ماهی را صید کنند. ضمن اینکه از این تاريخ، مالكان شناورهاي صيادي موظف‌اند نسبت به تخليه ادوات صيد اقدام كنند.
 براساس نتايج تحقيقات به عمل آمده توسط كارشناسان پژوهشكده آبزي پروري جنوب كشور و مصوبه كميته مديريت صيد استان، به منظور جلوگيري از وارد آمدن صدمات جبران ناپذير به ذخاير آبزيان خليج فارس، تضمين بهره برداري پايدار از دريا و تداوم اشتغال در حرفه صيادي، اين اقدام انجام شده است./س

برچسب ها: صید ، حلوا ، ممنوع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.