در فاصله زمانی بین آغاز بهره برداری از تونل نیایش تا افتتاح تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید بابایی با جاده تلو، بیش از 57 کیلومتر به طول معابر بزرگراهی شهر تهران افزوده شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران ، از بیست و هشتم بهمن ماه سال 1391 که تونل شمالی نیایش به روی حرکت خودروها گشوده شد و این معبر زیرزمینی رسما مورد بهره برداری قرار گرفت تا هشتم خردادماه 1392 که تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید بابایی با جاده تلو زیربار ترافیک رفت، 57 کیلومتر مسیر بزرگراهی به همراه 69 پل سواره رو تحویل شهروندان تهرانی شده است.
 
در این مقطع زمانی 102 روزه علاوه بر اتمام دو پروژه عظیم تونل نیایش(28 بهمن 1391) و بزرگراه امام علی(ع) در موعد مقرر(3 خرداد 1392)، مجموعه پل های تقاطع چند سطحی بزرگراه های شیخ فضل ا... و محمدعلی جناح(18 اردیبهشت 1392) و تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید بابایی با جاده تلو(8 خرداد 1392) به بهره برداری رسید و پرونده احداث تندروهای بزرگراه آزادگان با افتتاح مسیر حدفاصل پل کن تا پل شهید کاظمی(27 اسفند 1391) برای همیشه بسته شد.
 
در نتیجه بهره برداری از این پروژه ها، تونل نیایش به طول 10 هزار و 252 متر(با احتساب طول رمپ ها) دو بزرگراه صدر و نیایش را به یکدیگر متصل ساخت و به تعبیری قسمت فوقانی رینگ کمربندی داخلی بزرگراه های پایتخت را تکمیل کرد. کمتر از یک ماه بعد، قطعه نهایی بزرگراه آزادگان شامل یک مسیر 9 کیلومتری حدفاصل شمال پل رودخانه کن تا پل شهید کاظمی، تندروهای باقی مانده این مسیر را به هم متصل کرد و باعث شد کمربندی جنوب پایتخت عملکرد اصلی خود را بازیابد. این مسیر دارای تقاطع های غیرهمسطح و پل های دوربرگردان متعددی از قبیل تقاطع غیرهمسطح راه آهن تهران- جنوب و دوربرگردان های خلیج فارس و الغدیر است.
 
بر اساس این گزارش افتتاح مجموعه پل های تقاطع چند سطحی بزرگراه های شیخ فضل ا... و محمدعلی جناح، دستاورد دیگر این مقطع زمانی 102 روزه بود. این تقاطع چندسطحی شامل دو دستگاه پل اصلی به مساحت 11 هزار و 668 مترمربع و 4 دستگاه پل جهتی به مساحت 10 هزار و 198 مترمربع است. طول هریک از پل های اصلی این تقاطع 248 متر و طول مجموع پل های جهتی 1041 متر است.
 
 در ادامه این روند،  بزرگراه امام علی(ع) 26 کیلومتر دیگر به مسیر توسعه خود ادامه داد تا در جنوبی ترین  بخش خود به بزرگراه صالح آباد برسد. برای احداث این بزرگراه 56 پل سواره رو در قالب 25 تقاطع اصلی و فرعی ساخته شده است. در نهایت به پروژه تقاطع بزرگراه شهید بابایی با جاده تلو می رسیم که شامل 4 دستگاه پل و حدود 10 کیلومتر مسیر دسترسی بوده و با بهره برداری از آن ضمن برطرف شدن گره ترافیکی بزرگراه شهید بابایی، کلیه ارتباطات مورد نیاز در محل این تقاطع به صورت ایمن تامین شده است.
 
البته شهر تهران در همین مدت زمان محدود شاهد تحولات عمرانی دیگری نیز بوده است چراکه عملیات احداث دریاچه شهدای خلیج فارس که از مهرماه سال 1389 آغاز شده بود، پانزدهم اردیبهشت ماه 1392 به ثمر نشست و به این ترتیب یک دریاچه 140 هکتاری به همراه 3 جزیره مصنوعی مورد بهره برداری قرار گرفت./ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار