سازمان دهندگان تظاهرات ضد دولتي در ترکيه امروز خواستار برگزاري تظاهرات ديگري براي اعمال فشار بر دولت رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه شدند.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري رويترز ؛هدف آنها مجبور کردن دولت اردوغان به برکناري مسئولان سرکوب شديد تظاهرکنندگان و کنار گذاشتن طرح هاي ساخت و ساز در ميدان مرکزي شهر استانبول است.

دهها هزار نفر از مردم ترکيه شنبه شب در ميدان تقسيم استانبول تجمع کردند. يک هفته قبل در اين منطقه نيروهاي پليس ضد شورش با حمايت بالگردها و خودروهاي زرهي با تظاهر کنندگاني که عليه اردوغان شعار مي دادند و خواستار استعفاي وي بودند، درگير شدند. 

اردوغان در برابر معترضان کوتاه نيامده است. حزب عدالت و توسعه وي روز شنبه برگزاري هرگونه انتخابات زودهنگام را منتفي دانست و مقامات ارشد اين حزب گفتند ممکن است خواستار برگزاري تجمعات عمومي در استانبول و آنکارا در هفته آينده شوند.

اردوغان که تاکنون محبوب ترين سياستمدار ترکيه بوده است، برنامه هاي دولت را به صورت عادي ادامه داده است.
وي در فرودگاه شهر آدانا در جنوب ترکيه خطاب به گروهي از طرفداران خود گفت :«برادران عزيز من ، ما به سوي يک ترکيه بهتر پيش مي رويم. به کساني که مي خواهند تخم اختلاف بپاشند اجازه اين کار را ندهيد.»

چيزي که ابتدا حرکتي اعتراضي به طرح هاي دولت براي ساخت و ساز در پارک گزي در ميدان تقسيم بود سپس به يک نمايش بي سابقه از خشم عمومي عليه آنچه که از ديد معترضان خودکامگي اردوغان و حزب اسلام‌گراي عدالت و توسعه تلقي مي شد، تبديل گشت.

پليس در شب هاي متوالي در استانبول عليه تظاهرکنندگان به شليک گاز اشک آور و استفاده از ماشين هاي آب‌پاش متوسل شد و با معترضان به زد و خورد پرداخت که نتيجه آن سه کشته و نزديک به پنج هزار نفر زخمي بود.

برگزار کنندگان تظاهرات اوليه در ميدان تقسيم که خود را «همبستگي تقسيم» مي نامند ، درخواست خود را براي لغو طرح هاي ساخت و ساز در اين ميدان و ممنوعيت استفاده پليس از گاز اشک آور و برکناري مسببان رفتار خشونت آميز پليس و لغو ممنوعيت برگزاري تظاهرات تکرار کردند. 
اين گروه با صدور بيانيه اي اعلام کرد :«خواسته ها مشخص است. ما از دولت مي خواهيم به واکنش (نيروهاي پليس در خيابان ها) رسيدگي کند ، مسئولانه عمل کند و به خواسته هايي که ميليون ها نفر هر روز بيان مي کنند، عمل کند.»
آنها در اين بيانيه خواستار برگزاري يک تظاهرات گسترده ديگر براي يکشنبه در پارک گزي شدند که طي يک هفته گذشته صدها فعال ترک در آنجا چادر زده اند و داخل اتوبوس هاي تخريب شده و يا زير درختان به سر مي برند. 
اردوغان هيچ نشانه اي بروز نداده است که حاکي از برنامه وي براي تخليه ميدان تقسيم باشد. معترضان در اطراف اين ميدان با سنگ هاي پياده رو و تابلوهاي علائم رانندگي و خودروهاي تخريب شده دهها سنگر درست کرده و بخشي از مرکز شهر را مسدود کرده اند. 
در ميدان تقسيم هتل هاي مجلل زيادي واقع شده است که با شروع فصل تابستان در يکي از پرگردشگرترين شهرهاي جهان کسب و کار پررونقي خواهند داشت. اما تخليه اجباري معترضان از اين ميدان ممکن است به تکرار درگيري هاي اوايل هفته منجر شود که بسياري از کشورهاي جهان آن را محکوم کردند. 
نخست وزير ترکيه با اشاره به سهم فزاينده حزب عدالت و توسعه از آراي مردم در سه انتخابات گذشته کشور، تصريح کرده است قصد ندارد استعفا کند. 
وي هيچ رقيب آشکاري نيز در داخل يا خارج از اين حزب ندارد.

وي اصلاحات دموکراتيک بسياري را به اجرا گذاشته و ارتش را که در چهار دهه چهار دولت را با کودتا ساقط کرد رام کرده و گفتگوها با اتحاديه اروپا براي عضويت ترکيه و مذاکرات صلح را نيز با شورشيان کرد براي پايان دادن به يک جنگ سي ساله آغاز کرده است. 
اما در سال هاي اخير منتقدان وي مي گويند سبک حکمراني وي ، که هميشه محکم و هيجاني بوده ، به سوي خودکامگي سوق يافته است.

رسانه ها تحت فشار قرار گرفته اند ، رقبا به اتهام توطئه براي کودتا دستگير شده اند و اقداماتي مانند محدود ساختن فروش مشروبات الکلي، طبقه متوسط سکولار ترکيه را که به هر گونه دست اندازي مذهب به زندگي روزمره آنها حساسيت دارند، مضطرب کرده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار