لرستان/

تخریب سالانه بین 4 تا 5 هزار هکتار از منابع طبیعی لرستان

نایب‌رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق خرم‌آباد از تخریب سالانه بین 4 تا 5 هزار هکتار از منابع طبیعی لرستان خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران لرستان سمیه قربانی با اشاره به وسعت بیش از دو میلیون هکتاری منابع طبیعی استان اشاره کرد و گفت: میزان تخریب منابع طبیعی در لرستان بیش از سه درصد در سال است؛ یعنی سالانه بین 4 تا 5 هزار هکتار تخریب منابع طبیعی و در واقع در حوزه‌ی فرسایش خاک با رقم و مقدار 15 تن در سال مواجه هستیم که آمار قابل توجهی است.

این پژوهشگر جهاد دانشگاهی افزود: عوامل زیادی دست‌اندرکار تخریب منابع‌طبیعی در استان هستند که بدون شک چرای بیش از اندازه‌ی دام در مراتع یکی از این عوامل و از مهم‌ترین‌شان است.

قربانی به نقش دام‌های عشایر کوچ‌رو در این زمینه اشاره کرد و تصریح کرد: دام‌های سیار عشایر کوچ‌رو قبل از آمادگی پوشش گیاهی وارد عرصه‌ها می‌شوند و همین مسأله باعث وارد آمدن آسیب بیشتری می‌شود.

نایب‌رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق خرم‌آباد از آتش‌سوزی‌های عمدی و غیرعمدی هم به عنوان یکی دیگر از عوامل تخریب منابع طبیعی در لرستان اشاره کرد و افزود: متأسفانه حجم بسیار قابل‌توجهی از این آتش‌سوزی‌ها تعمدی و برای تبدیل مراتع و جنگل‌ها به زمین‌های زراعی صورت می‌گیرد.

قربانی همچنین از زراعت دیم در زیراشکوب، تأمین سوخت، پایین بودن درآمد سرانه‌ی خانوارهای روستایی و خشکسالی‌های متوالی سال‌های اخیر به عنوان سایر عوامل تخریب منابع طبيعي نام برد/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.