سازمان جهانی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان را به عنوان مرکز همکار مراقبت HIV (با شماره رفرانس IRA-38) انتخاب کرد.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛رییس مرکز منطقه ای آموزش نظام مراقبت HIV / ایدز دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این رابطه گفت: تعداد مراکز همکار مراقبت HIV در کشور محدود است و در منطقه مدیترانه شرقی حدود 38 مرکز همکار وجود دارد.

دکتر علی اکبر حق دوست افزود: تمام مراکز همکار مراقبت HIV که در ایران وجود دارد در شهر تهران مستقر هستند و کسب امتیاز مرکز منطقه ای آموزش نظام مراقبت HIV / ایدز دانشگاه علوم پزشکی کرمان از سوی سازمان جهانی بهداشت به عنوان مرکز همکار، می تواند امتیاز بالایی برای کرمان داشته باشد.

وی بیان کرد: ایجاد مراکز همکار در سطح دانشگاه های علوم پزشکی به عنوان یکی از سیاست های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سوی معاونت تحقیقات و فناوری این وزارت به دانشگاه ها ابلاغ شده است.

وی اظهار داشت: افزایش روابط بین الملل در زمینه علمی، فراهم شدن زمینه جذب دانشجویان خارجی و اعزام دانشجویان ایرانی به خارج از کشور از نقاط مثبت ایجاد مراکز همکار به شمار می رود.

 وی در مورد مرکز منطقه ای آموزش نظام مراقبت HIV / ایدز دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: این مرکز به عنوان اولین مرکز آموزش نظام مراقبت، پايش و ارزشيابی HIV ایدز در منطقه مدیترانه شرقی(EMRO ) در  بهمن ماه سال 1387 در این دانشگاه تأسيس شد.

دکتر  حق دوست ادامه داد: این مرکز در ابتدای شروع به کار خود  تفاهم نامه همکاری با دفتر منطقه ای سازمان بهداشت جهانی در منطقه مديترانه شرقی، دفتر برنامه مشترک ملل متحد در برابر ايدز (UNAIDS )، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، انستیتو پاستور ایران و مرکز تحقیقات ایدز  منعقد کرد.

وی خاطر نشان کرد:همچنین این مرکز با مرکز آموزش مراقبت ایدز کرواسی و دفتر توسعه سازمان ملل متحد (UNDP ) همکاری نزدیکی دارد.

رییس مرکز منطقه ای آموزش نظام مراقبت HIV / ایدز دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اجرای طرح های تحقیقاتی در خارج و داخل کشور از سوی این مرکز اظهار داشت: فراهم سازی زمينه مناسب برای برنامه‌ريزي، ظرفيت‌سازي و توليد اطلاعات راهبردي در زمینه HIV و ایدز از مهمترین اهداف این مرکز به شمار می رود.

 وی ادامه داد: براساس تفاهم نامه های امضاء شده، اين مرکز علاوه بر پاسخگويی به نيازهای آموزشی کارشناسان HIV و ایدز در ايران و مراقبت، پايش و ارزشيابی وضعیت HIV  در کشور، به کشورهای منطقه مدیترانه شرقی و کشورهايی که دارای اپيدمی HIV  و ایدز مشابه ایران هستند نيز مشاوره و آموزش های لازم ارائه می دهد .

 دکتر حق دوست، بیان کرد: اين مرکز همچنین وظیفه فراهم سازی اطلاعات درست و دانش به روز برای مسوولان و کارشناسان ايران و منطقه مديترانه شرقی، بهبود تبادل اطلاعات، ارتقاء سطح علمی موسسات و سازمانهای مرتبط در منطقه و پاسخگويی مناسب به نيازهای کارشناسان ذیربط در حوزه های مراقبت، پايش و ارزشيابی HIV و ایدز را به عهده دارد.

 وی اظهار داشت: دستيابی به اين منابع اطلاعاتی به سرويس های خدمت رسان کمک می کند تا در جهت بهبود خدمات خود به بيماران  تحت پوشش اقدام کنند./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار