کارشناس ارشد صنایع‌دستی و مدرس دانشکده‌ی هنر دانشگاه بیرجند گفت: تقویت ارزش‌های «فرهنگی - هویتی» در هنر صنایع‌دستی به تجلی می‌رسد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران «امیر نظری»، اظهار کرد: صنایع‌دستی به صنایعی اطلاق می‌شود که بیشتر مراحل ساخت آن با دست انجام می‌شود و در چارچوب فرهنگ و بینش هر منطقه و با دیدگاه‌های قومی مناطق شکل می‌گیرد و این صنایع در واقع بازتاب تاریخ تمدن هر ملت و قومی است.

نظری افزود: این امر حائز نکات مهمی است، چون صنایع‌دستی در پیوند با گذشت یک ملت و همواره با نگاه به نیازهای روز انجام می‌شود.

وی با اشاره به این‌که صنایع‌دستی را باید یک کالای فرهنگی بدانیم، گفت: امروز در کشور صنایع‌دستی با رشته و زیرمجموعه‌های متعددش بیش از هر دوره‌ای در کانون توجه است، از این‌رو که می‌تواند در کنار بعد فرهنگی و هنری خود سهم مهمی در اشتغال برای رشد جنبه‌های اقتصادی ایفا کند.

این کارشناس ارشدصنایع دستی تصریح کرد: در این میان بی‌شک حمایت‌های دولت و آگاهی بخشیدن به مردم می­‌تواند در تقویت صنایع‌دستی کشور نقش پررنگی داشته باشد.

نظری افزود: به‌طور مثال وقتی در یک گوشه کشور از جمله سفال کلپورگان مهر اصالت یونسکو می­‌گیرد به این معنا است که صنایع‌دستی کشور در کانون توجه مراکز فرهنگی دنیا است.

وی ادامه داد: امروزه در کشور و به‌خصوص در مراکز دانشگاهی صنایع‌دستی به عنوان رشته‌ی علمی و مادر درصدر توجه قرار گرفته است.

این مدرس دانشگاه افزود: پرورش کارشناسان متخصص می‌تواند در آگاهی‌سازی به هنرمندانی که صنایع‌دستی تولید می‌کنند کمک کرده تا استانداردهای کارشناسان را افزایش دهند و از سوی افرادی که صنایع‌دستی اصیل می‌خرند بدانند یک سرمایه‌گذاری فرهنگی و اجتماعی انجام داده‌اند.

نظری با اشاره به این‌که نباید ظرفیت‌های بی‌شمار کشور در زمینه‌ی صنایع‌دستی را نادیده بگیریم، یادآور شد: وجود افراد کارشناس و خبره در راس کار هم‌چنین بهره‌برداری از پتانسیل صنایع‌دستی در نقاط مختلف کشور آینده‌ای روشن برای جامعه‌ی هنری و فرهنگی در پی داشته و این هنر صنعت را رقم می‌زند.

منبع:خبرگزاری ایسنا
برچسب ها: صنایع دستی ، هنر ، ارزش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.