معاون فني اداره كل محيط زيست استان همدان بزرگترين مشكل شراء را كم آبي و تبديل اراضي به ديم زار توسط روستاييان دانست.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،"سيد عادل عربي" در جمع خبرنگاران در بازديد از منطقه حفاظت شده شراء و نشر اظهار كرد: منطقه حفاظت شده شراء با مشكل كم آبي مواجه است همچنين بسياري از روستاييان اين منطقه اراضي را به ديم زار تبديل كرده اند كه اين موضوع منطقه شراء را با مشكل مواجه كرده است.


وي اظهار كرد: در سالجاري ميزان كم آبي در منطقه شراء با وجود خشكسالي در سراسر كشور بيشتر محسوس است و رودخانه هاي اين منطقه در خشكي به سر مي برند كه در سال گذشته به اين منطقه آبرساني انجام شد.

عربي خاطرنشان كرد: خشكي اين گونه مناطق موجب پراكندگي وحوش شده است و با توجه به اينكه در سالهای اخیر در سراسر كشور خشكسالي وجود دارد 20 درصد چشمه هاي تحت مديريت خشك و يا كم آب شده است كه به مديريت بحران استانداري اعلام شده تا بودجه لازم براي جلوگيري از پيش رفتن اين موضوع در نظر گرفته شود.

وي ادامه داد: منطقه حفاظت شده شراء در گذشته جزو مناطق شكار ممنوع بود كه به مناطق حفاظت شده ارتقاء يافت.

معاون فني محيط زيست افزود: 3.2 درصد مساحت استان را مناطق حفاظت شده تشكيل مي دهند كه معادل 61 هزار هكتار بوده و 3.7 دهم درصد مساحت استان منطقه شكار ممنوع است كه معادل 72 هزار هكتار است.

وي گفت: يكي از برنامه هاي مهم مجموعه محيط زيست ارتقاء مناطق شكار ممنوع به مناطق حفاظت شده است.

عربي اظهار كرد: درخت چنار تويسركان و غار عليصدر به عنوان اثر طبيعي ملي ثبت خواهد شد كه در حال حاضر مجموعه محيط زيست پيگير اين موضوع است.

وي خاطرنشان كرد: يكي ديگر از برنامه هاي مجموعه محيط زيست ثبت منطقه گيان نهاوند به عنوان اثر طبيعي ملي است.

عربي در بخش ديگري به روستاييان نسبت به حمله گرگها هشدار داد و افزود: با توجه به تداخل زيستگاه انساني با قلمرو حيوانات وحوش از جمله گرگها احتمال حمله آنها به انسان وجود دارد چرا كه گرگها قلمرو بسيار وسيعي دارند و گرگها در اين شرايط تداخل حالت دفاعي به خود مي گيرند و براي دفاع از قلمرو خود حالت حمله به خود مي گيرند.

وي ادامه داد: يكي ديگر از راهكارهاي جلوگيري از حمله گرگها به انسان جلوگيري از بر هم ريختن نظم اكوسيستم است بنابراين بايد از شكار خرگوشها و مصاديقي از اين قبيل جلوگيري شود تا تنظيم زنجيره غذايي در اكوسيستم حفظ شود در غير اين صورت با حمله حيوانات از جمله گرگها مواجه خواهيم بود./ج1

برچسب ها: همدان ، محیط ، چشمه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.