رئیس اداره حفاظت محیط زیست میاندوآب از زیست گونه نادر حواصیل شب در میاندوآب خبر داد.

اکبر محمدیان در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه در خصوص مناطق تحت پوشش اداره حفاظت محیط زیست میاندوآب، اظهار داشت : با توجه به مساحت 2 هزار و 342 کیلومتری شهرستان و موقعیت جغرافیایی آن که در جنوب استان آذربایجان غربی قرار دارد یک مسیر 30 کیلومتری به صورت تالابی، از سواحل جنوبی پارک ملی دریاچه ارومیه متعلق به این شهرستان بوده و تحت حفاظت اداره حفاظت محیط زیست میاندوآب است.

محمدیان افزود: این مسیر از روستای بفروان شهرستان مهاباد شروع و تا روستای قره قشلاق بناب ادامه می‌یابد که این مسیر مسب دو رودخانه زرینه و سیمینه است.

وی در خصوص پرندگان موجود در این منطقه به پرندگانی همچون اردک ـ کاکایی ـ چنگر و پرندگان بومی این منطقه مانند تنجه و آنگوت اشاره کرد و افزود: انواع پرندگان شکاری از قبیل انواع عقابها مانند سنقر تالابی، شاهین، بهری و بالابان در این منطقه زیست می‌کنند.

محمدیان افزود : در این منطقه انواع پرندگان مهاجر مانند غاز خاکستری و درنای خاکستری و انواع پرندگان آبزی وجود دارند که غاز خاکستری از اوایل مهر ماه و درنای خاکستری از اوایل فروردین و اردیبهشت ماه از منطقه سیبری به این منطقه مهاجرت می‌کنند.

وی در رابطه با منطقه حفاظت شده سد نوروزلو، گفت: این منطقه در سال 89 به عنوان منطقه حفاظت شده تصویب و از سال 91 به صورت رسمی تحت حفاظت اداره محیط زیست میاندوآب قرار گرفت.

وی تصریح کرد: این منطقه حدود یک هزار و 200 هکتار مساحت دارد که انواع درختان گز ، نیزار و گجن‌زار در این منطقه وجود دارند.

محمدیان به وجود انواع تالاب‌های کوچک در این منطقه نیز اشاره کرد و گفت: این تالاب‌ها زیستگاه مناسبی برای انواع پرندگان مانند: اردک، چنگر، کاکایی و پرندگان شکاری و ... است.

وی ادامه داد: یکی از امتیازات مناسب این منطقه عبور رودخانه زرینه رود از وسط این منطقه است که به زیستگاه مناسبی برای انواع گونه‌های جانوری تبدیل شده است.

وی افزود: در این منطقه انواع وحوش مانند گراز وحشی، گرگ و روباه نیز وجود دارند.

محمدیان همچنین در مورد پرنده خاص این منطقه، اظهار داشت : حواصیل شب پرنده بومی منطقه است که در محدوده‌ای از منطقه اقدام به لانه‌سازی کرده و جوجه‌آوری می‌‌کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست میاندوآب در رابطه با رودخانه‌های زرینه و سیمینه، گفت: این دو رودخانه تحت حفاظت این اداره هستند و انواع آبزیان مانند ماهی زرد پر معمولی، ماهی کپور، ماهی سفید رودخانه‌ای و ... در آنها زیست می‌کنند./س

برچسب ها: میاندوآب ، زیست ، ارومیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.