به گزارش
گروه بازار باشگاه خبرنگاران، به نظر میرسد بعد از رکود چند ماههای که در بازار برقرار بود، حالا با ورود مشتریان به این بازار تعادل عرضه و تقاضا به هم ریخته و در نتیجه افزایش قیمت را در برخی مدلها به همراه داشته است؛ چرا که هم تولید خودروسازان به شدت کاهش یافته است و هم پاسخگویی به نیاز سیل متقاضیانی که بعد از چند ماه روانه بازار شدهاند با این تولید محدود کار را کمی سخت کرده است.
اما فعالان بازار یک دلیل هم برای جان گرفتن بازار طی هفته گذشته قائل هستند. آنها میگویند اعلام تحریمهای جدید آمریکا علیه خودروسازی کشور باعث شده است مشتریها وضعیت آینده تولید را نامناسب تلقی کنند و برای خرید خودرو اقدام کنند. به این ترتیب به نظر میرسد افزایش عرضه و تقاضا و اعلام تحریمهای جدید از علتهای اصلی رشد قیمتها در بازار ملتهب خودرو باشد.
اما خرید و فروش و معامله همپای رشد قیمتها پیش نمیرود، به این ترتیب هرچند متقاضی برای خودرو زیاد است، ولی افزایش قیمت خودروها مانع از جریان یافتن معامله در بازار میشود. اما سری به بازار بزنیم تا از چگونگی افزایش قیمتها مطلع شویم.
آن طور که از بازار این هفته وارداتیها خبر میرسد، بر خلاف داخلیها رشدی را در پی نداشتهاند. به نظر میرسد به دلیل وابستگی مستقیم قیمت این خودروها به نرخ ارز، مشتریان این بازار در انتظار برگزاری و تمام شدن انتخابات هستند تا تصمیم نهایی خود را با مشخص شدن رییسجمهور آینده، برای خرید بگیرند.
بر همین اساس هیوندایی سوناتا طی هفته گذشته روی ۱۵۶ میلیون تومان بود. آزرا دیگر مدل هیوندایی نیز هماکنون ۲۰۲ میلیون تومان است. هیوندایی i۳۰ که از مدلهای جمع و جور هیوندایی محسوب میشود این هفته ۱۰۵ میلیون تومان قیمت داشته و یاریس هاچبک هم که در بازارهای خارجی در دسته خودروهای ارزانقیمت قرار دارد، در بازار ایران قیمتی برابر با ۸۵ میلیون تومان دارد. اما شاسیبلندهای خانواده هیوندایی یعنی IX۵۵ و IX۳۵ نیز به ترتیب ۲۱۵ و ۱۵۶ میلیون تومان قیمت دارند. سانتافه، دیگر شاسیبلند این خانواده که از این دو مدل قدیمیتر محسوب میشود نیز هماکنون ۱۷۵ میلیون تومان قیمت دارد. اما خانواده کیا موتورز هم روزهای آرامی را پشت سر میگذارد. بر همین اساس مدل پرطرفدار این خانواده؛ یعنی کیا اسپورتیج طی این هفته ۱۵۸ میلیون تومان بوده و کیا سراتو هم ۱۱۵ میلیون تومان خرید و فروش میشود. کیا اپتیما هم روی ۱۴۵ میلیون تومان باقیمانده است.
هرچند میهمانان کرهای بازار خودرو این روزها آرام و بیسروصدا هستند، اما به نظر میرسد با کاهش مدلهای وارداتیها به کشور، این خودروها با اقبال بیشتری مواجه شوند؛ چرا که به نظر میرسد واردات این خودروها به کشور تضمین شده است و ممنوعیتی در انتظار آنها نیست.
اما ژاپنیهای بازار هم هفته خود را با نجابت طی کردند. به این ترتیب تویوتا اوریون روی ۱۹۸ میلیون تومان باقی ماند و کرولا هم با ۱۱۰ میلیون تومان قیمت تغییری نداشت.
۲۰۶ باز هم اوج گرفت
هرچند هنوز قیمت رسمی۲۰۶ از سوی شورای رقابت اعلام نشده است، اما قیمت این خودرو که مدتی بود آرام و قرار پیدا کرده بود، باز اوج گرفته است. بر اساس شنیدهها از بازار ۲۰۶ تیپ ۲ با یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش قیمت طی هفته گذشته هماکنون ۳۸ میلیون تومان معامله میشود. دیگر مدل این خانواده که با افزایش قیمت همراه بوده مدل صندوقدار این خانواده یعنی v۲۰ است که با یک میلیون تومان افزایش قیمت به ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. اما دیگر مدلهای این خانواده بدون تغییر ماندهاند. بر همین اساس ۲۰۶ تیپ ۵ روی ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ماند. دو صندوقدار دیگر این خانواده هم؛ یعنی v۹ و v۸ به ترتیب ۵۲ میلیون تومان و ۴۱ میلیون تومان قیمت دارند.
اما تندر E۲ هم در هر دو کارخانه خود با افزایش یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی همراه بود تا باز هم روندی افزایشی داشته باشد. هرچند شورای رقابت هنوز قیمتی برای این خودرو اعلام نکرده است، اما به نظر میرسد خبر تحریمهای جدید، خریداران این خودرو را برای خرید به تب و تاب آورده است.
بر همین اساس تندر ایران خودرو این هفته ۳۶ میلیون تومان معامله شد و تندر پارس خودرو هم ۳۷ میلیون تومان. مدل E۱ این خودرو هم یک میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به ۳۳ میلیون تومان رسید. این خودرو چند هفته پیش از این به زیر ۳۰ میلیون تومان رسیده بود.
اما مدلهای قدیمیتر پژو ثابت بودهاند. ۴۰۵ بنزینی همان ۲۶ میلیون تومان هفته گذشته بود و مدل دوگانه سوز آن هم روی ۲۷ میلیون تومان باقی ماند. اما در عوض پارس سال یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت تا به این ترتیب به ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برسد.
آرامش سمند و بیتابی سایپاييها
اما سمند و رانا دو محصول ملی ایران خودرو طی این هفته تغییری نداشتند. سمند LX روی ۲۴ میلیون تومان و رانا هم روی ۳۲ میلیون تومان باقی ماند. اما محصولات سایپا بر خلاف ایرانخودرو در بیشتر مدلها با افزایش قیمت همراه بود. سایپا ۱۱۱ با افزایشی یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی به ۱۷ میلیون ۸۰۰ هزار تومان رسید. ۱۳۱ هم با افزایشی یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی این هفته ۱۶ میلیون ۸۰۰ هزار تومانی شد. سایپا ۱۳۲ هم برای عقب نماندن از قافله افزایش قیمت یک میلیون تومان جهش داشت تا به قیمت ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برسد، اما تیبا دیگر خودروی ملی کشورمان هم با افزایشی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی مرز ۲۰ میلیون تومان را گذراند و به ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.
مگان اما رکورد افزایش قیمتها را طی هفته گذشته زد و با ۴ میلیون تومان افزایش قیمت ۸۹ میلیون تومان معامله شد.
نیسان ماکسیما و تیانا هم بدون تغییر بودند، یعنی همان ۱۱۶ میلیون تومان و ۱۳۹ میلیون تومان هفته گذشته. ویتارا، این مونتاژی لوکس ایران خودرو هم در مدل دندهای و اتومات خود ثابت بوده و به ترتیب ۱۱۵ و ۱۲۲ میلیون تومان قیمت داشتند.
اما با بررسی قیمتها میتوان متوجه شد که این هفته سهم اعظم افزایش قیمتها مربوط به خودروهای داخلی بوده و خودروهای خارجی یا لوکسهای داخلی سهمی از این افزایش قیمتها نداشتهاند. به این ترتیب به نظر میرسد افزایش قیمتها تاثیر خودش را روی قدرت خرید مردم گذاشته است و مشتریها بیشتر به سراغ خودروهای پرتیراژ داخلی میروند، هر چند آنها هم حالا دیگر قیمت کمی ندارند؛ اما به نسبت دیگر مدلها، ارزانهای بازار هستند.
انتهاي پيام/
منبع: دنیای اقتصاد