وزیر کشور با حضور در گفتگوی ویژه خبری آخرين وضعيت برگزاري يازدهمين دور انتخابات رياست جمهوري و دور چهارم انتخابات شوراها را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران مصطفی محمدنجار وزیر کشور در برنامه امشب گفتگوی ویژه خبری ضمن عرض سلام و تبریک به مناسبت ایام شعبان درپاسخ به سوال مجری برنامه مبنی براینکه آیا وزارت کشور تمهیدات لازم را برای برگزاری دقیق و منظم انتخابات تدارک دیده است، گفت: مسئله انتخابات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است در واقع انتخابات عرصه حضور و دخالت اراده مردم در تمام شئون کشور است.

وی ادامه داد براساس اصل ششم قانون اساسی همه امور کشور با اتکا به آرای عمومی اداره می‌شود و در واقع همه مسئولین و مسئولیت‌ها در نظام مقدس جمهوری اسلامی برگرفته از انتخابات و آرای مردم بوده که این کار به طور مستقیم و یا غیرمستقیم صورت می‌گیرد.

وی با بیان این مطلب که انتخابات عرصه‌ای برای گردش نخبگان است، ادامه داد: انتخابات ظرفیتی برای حضور نیروهای تازه نفس و میدان جدیدی است که فرصتی را ایجاد می‌کند تا مردم با حرکت روبه جلوی خود چالش‌ها و آسیب‌ها را شناسایی کرده و با اصلاح بر آن چالش‌ها، حرکت روبه جلو ی خود را با سرعت بیشتری تداوم بخشند که این موضوع نمایشی از اقتدار ملی بوده و اثرات بسیار فراوانی را بر عرصه داخلی، منطقه‌ای و بین المللی برای کشور به همراه دارد.

* انتخابات مصونیت کشور در قبال آسیب‌های خارجی است

وزیر کشور در ادامه بیان کرد: انتخابات در مقابل آسیب‌های خارجی برای کشور مصونیت به همراه دارد و اقتداری جدید برای کشور به همراه می‌آورد، که ما آثار آن را در نمایش وحدت و انسجام ملی شاهد خواهیم بود که این مسئله بسیار حائز اهمیت است.

محمدنجار در ادامه تصریح کرد: مردم همگی در این صحنه حضور خواهند یافت و آرای خود را به صندوق می‌ریزند که این نمایشی است در داخل، در سطح منطقه و در انظار بین الملل، که مطمئنا در مجامع بین المللی پیام‌هایی برای دوستان و دشمنان انقلاب را به دنبال خواهد داشت و یقینا دوستان انقلاب را شاد و دشمنان را ناراحت خواهد کرد.

وی اضافه کرد: در طول 30 سال گذشته همواره شاهد این حرکت بوده‌ایم که نظام سلطه و استکبار جهانی فعالیت‌هایی را برای مایوس کردن ملت انجام می‌دهند، اما اینکه همواره با حضور میلیونی ملت مواجه شده و شاهد حضور مردم در مراسمی مثل 22 بهمن و یا امثال این است همانند آب سردی است بر روی دشمن و از سوی دیگر امید و دلگرمی جدیدی را در مردم مسئولین و خادمان مردم ایجاد می‌کند که بتوانند با پشتوانه رای و نظر مردم کار خود را ادامه دهند.

وزیر کشور با بیان اینکه حضور و پشتیبانی مردم از نظام اقتدار و آبروی بین المللی را برای نظام به همراه خواهد داشت اظهار داشت: انتخاباتی را که ما فردا شاهد آن خواهیم بود به عنوان شاهکاری که ملت ایران رقم خواهد زد ویژگی‌های خاص خود را خواهد داشت.

* این دوره دو انتخابات ملی و محلی را در کنار هم داریم

وی ادامه داد: از ویژگی‌های بزرگ این دوره از انتخابات این است که ما برای اولین بار برگزاری دو انتخابات بزرگ را در کنار هم خواهیم داشت انتخاباتی یازدهمین دوره ریاست جمهوری و همین طور انتخابات چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و به عنوان دیگر دو انتخابات ملی و محلی با یکدیگر برگزار می‌شود محلی تا عمق روستاها و همین طور در سطح شهرها استانها و کلان شهرهای کشور که مردم با حضور خود اعضای شوراها را انتخاب می‌کنند و اداره امور نهاد روستا و شهر را به منتخبین خود می‌سپارند و انتخابات ریاست جمهوری که در سطح کشور برگزار می‌شود و کاملا ملی است، تنها انتخاباتی است که حتی ایرانیان خارج از کشور نیز می‌توانند آرا خود را به صندوق ریخته و در این مراسم شرکت کنند زیرا حق دارند که رئیس جمهور کشورشان را با سلیقه خود انتخاب کنند.

وی با بیان این مطلب که در کنار این دوره از انتخابات انتخابات دیگری هم برگزار می‌شود ادامه داد: در استان آذربایجان غربی و کهکیلویه و بویر احمر انتخابات میان دوره خبرگان رهبری و همچنین در چهار حوزه انتخابی دماوند، فیروزکوه، تنکابن، رامسر، تویسرکان، ایلام، ایروان، چرداول، شیروان، مهران و ملک شاهی نیز انتخابات میان دوره مجلس شورای اسلامی را خواهیم داشت.

وزیر کشور با اشاره به این مطلب که کار حجم گستره و وسیعی دارد، بیان داشت: برای اولین بار است که این دو انتخابات مهم در کنار هم به اضافه میان دوره‌ای‌هایی که به آنها اشاره کردم، برگزار می‌شود و با توجه به این مسئله وزارت کشور تمام امکانات خود را به میدان آورده است.

محمد نجار ادامه داد: بعد از نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی کار را تعطیل نکردیم همکاران ما در سراسر کشور و همین طور در ستاد انتخابات وزارت کشور کار را تداوم بخشیده و ادامه دادند و حاصل این امر آن است که به یاری خداوند هم اکنون تمام تمهیدات لازم را فراهم کرده ایم.

* وزارت کشور با تمام قوا برای اجرای مُر قانون به میدان آمده است

وزیر کشور با اشاره به این مطلب که وزارت کشور با چهار شعار محوری به میدان آمده است، اظهار داشت: وزارت کشور به همراه خانواده بزرگ خود که متشکل از استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و همه مجریان برگزاری این انتخابات هستند برای تحقق این شعارها به میدان آمده که اولین شعار قانون مداری و اجرای مُر قانون است که تمامی این مراحل بایستی در مدار و محور قانون باشد.

وی ادامه داد: همان گونه که مقام معظم رهبری بارها فرمودند باید در میان مردم گفتمان قانون و اخلاق مراعات شود باید نگاه یکسان و برابر به توزیع یکسان امکانات داشته باشیم همین طور عدالت محوری شعار دیگر در انتخابات است.

نجار در بیان شعار سوم اظهار داشت: صداقت و امانت داری شعار سوم ما در برگزاری انتخابات است به این مضمون که باید امین رای مردم باشیم و با اشاره به این مسئله به استاندارن، بخشداران و فرمانداران توصیه می‌کنم که ما صرفا مجری برگزاری هستیم و باید حافظ و امانت دار رای مردم باشیم.

وزیر کشور با اشاره به چهارمین محور و شعار برگزاری انتخابات گفت: حضور و مشارکت گسترده مردم نکته چهارم برگزاری انتخابات است و باید به این مسئله توجه کرد که این حضور و مشارکت می‌تواند اثرات سازنده‌ای داشته باشد که همان گونه که قبلا به آن اشاره کردم در صحنه داخلی، منطقه‌ای و بین الملل اثرات سازنده‌ای خواهد داشت و دشمنان انقلاب را مایوس خواهد کرد.

*  1040 هیئت اجرایی در انتخابات فعالیت می‌کنند

وی با اشاره به تعداد هیئت‌های اجرایی و توجه به گستره کار، اظهار داشت: در انتخابات ریاست جمهوری در حال حاضر هزارو 40 هیئت اجرایی داریم که 421 هیئت اجرایی شهرستان و 619 هیئت اجرایی در بخش‌ها است همین طور تعداد هیئت‌های اجرایی مربوط به شوراها هزار و 458 هیئت اجرایی است که 421 هیئت در شهرستان و هزار و 37 هیئت اجرایی در بخش مستقل و مرکزی فعالیت می‌کنند و در ترکیب 13 نفره هیئت اجرایی شهرستان ها 9 نفر معتمد مردمی حضور دارند زیرا هیئت‌های اجرایی مربوط به انتخابات ریاست جمهوری 13 نفر عضو دارند که 9 نفر از این تعداد معتمد مردمی هستند، همین طور در هیئت‌های اجرایی شهر و روستا 11 نفر

نجار با بیان اینکه انتخابات ما کاملا مردمی است تصریح کرد: این انتخابات براساس هیئت‌های اجرایی مردمی است که این افراد در واقع معتمدین مردم هستند که انتخابات را برگزار می‌کنند که تعداد این مجریان قریب به یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت دارند و این مسئله بیانگر این است که انتخابات کاملا به صورت مردمی برگزار می شود و نامزدها نیز خود مردم هستند که در انتخابات شرکت می‌کنند.

* سازوکار اندیشیده شده برای انتخابات خدشه ناپذیر است

وی به سازوکارهای اندیشیده شده برای انتخابات اشاره کرد و گفت: ساز و کارهای اندیشیده شده برای سلامت انتخابات خدشه ناپذیر است که شاهد و مدعای زیادی در این رابطه وجود دارد به عنوان مثال شاهد بودیم که در طول دوران گذشته در انتخابات ریاست جمهوری رئیس جمهوری با اختلاف با دولت وقت سرکار آمده که از این مسئله می‌توان به عنوان یک سند یاد کرد.

محمد نجار همچنین با سیاه نمایی دشمنان اظهار داشت: نظام سلطه نمی‌تواند رشد ملت ایران را ببیند در دوره‌های گذشته ما شاهد رشد و سازندگی در کشور بوده‌ایم دشمن پروژه‌ها و کارهای عمرانی که در کشور انجام می‌شود را برنمی‌تابد و به همین دلیل اقدام به سیاه نمایی و انجام کارهای مایوس کننده می‌کند و می‌خواهد ملت ایران را مرعوب کرده و تنگناهای اقتصادی را بزرگ جلوه دهد و موفقیت‌های بدست آمده را کوچک جلوه دهد اما مردم ایران همواره با حرکت خود و تدبیر آب سرد را بر سر دشمن می‌ریزد و فردا دنیا شاهد خواهد بود که مردم ایران چگونه با حرکت توفنده خود حماسه سیاسی را که رهبر معظم انقلاب به آن امر فرموده تحقق می‌بخشد و حماسه تاریخی را به نمایش خواهد گذاشت.

وزیر کشور فعالیت‌های وزارت کشور در راستای برگزاری انتخابات در این دوره را اینگونه شرح داد: تهیه ملزومات لازم قبیل تعرفه صندوق اخذ رای، پلمپ، تجهیزات سخت افزاری و امثال هوم که همه این موارد در شعب حاضر بوده و بارها چک شده همچنین بحث سامانه جامع انتخابات را داریم که قابلیت گزارش‌گیری و ردگیری رای‌گیری را برای ما سهل و آسان می‌کند همچنین برای اولین بار از ظرفیت دفاتر پیشخوان دولت استفاده کردیم همچنین چندین دوره تربیت مربی برگزار کرده‌ایم که این مسئله ظرفیتی برای آینده کشور شد که می‌توان از این مربیان در انتخابات آتی کشور نیز استفاده کرد دوره‌های آموزشی متعددی را در سطح مناطق مختلف کشور برگزار کرده‌ایم در این دوره از انتخابات 20 هزار شعبه در قالب صندوق اخذ رای افزوده شده تمامی روستاهای بالای 20 خانوار یا بالای 100 نفر جمعیت دارای نهاد شورا می‌شوند همچنین در انتخابات 30 نفر معتمد وزیر کشور را به شورای نگهبان معرفی می کنیم که پس از تایید شورای نگهبان 7 نفر انتخاب شده و همراه با وزیر اطلاعات و دادستان کل کشور به ریاست وزیر کشور هیئت اجرایی مرکزی انتخابات را تشکیل می‌دهند همچنین تمهیدات لازم از سوی شورای امنیت انتخابات کشور فراهم شده که تامین امنیت انتخابات و اعمال مراقبت‌های مرزی را برعهده دارد.

*  يك ميليون و 200 هزار نفر مجری انتخابات هستند

وي گفت: مجموعا 50 ميليون و 483 هزار و 192 نفر واجدين شرايط راي داريم از اين ميزان يك ميليون و 631 هزار و 234 نفر راي اولي هستند.
 
وزير كشور خاطرنشان كرد: همچنين 20 هزار شعبه اخذ راي داريم و با احتساب 20 هزار صندوق جديد مجموعا صندوق‌هاي اخذ راي دو انتخابات رياست جمهوري و شوراها 130 هزار صندوق در نظر گرفته شده است.  
 
نجار تصريح كرد: آغاز انتخابات رياست جمهوري و شوراها به صورت همزمان از ساعت 8 صبح به مدت 10 ساعت خواهد بود و وزير كشور طبق قانون اختيار دارد اين بازده زماني را تمديد كند.  
 
وي بيان داشت: نامزدي خواهد توانست كرسي رياست جمهوري را تصاحب كند كه بايد آرا نصف به علاوه يك رای ماخوذه را به خود اختصاص دهد،‌ در غير اين صورت انتخابات به دور دوم كشيده خواهد شد.  
 
وزير كشور با اشاره به زمان برگزاري دور دوم انتخابات در صورت نياز گفت:‌طبق قانون روز جمعه هفته بعد روز راي‌گيريدور اول زمان برگزاري دور دوم انتخابات خواهد بود، يعني در صورت به مرحله دوم كشيده شدن انتخابات 31 خرداد زمان برگزاري دور دوم خواهد بود.  
 
نجار همچنين در خصوص زمان اعلام نتيجه اين دوره از انتخابات خاطرنشان كرد: زمان اعلام نتايج راي‌گيري مرحله اول بستگي به تمديد مدت زمان راي‌گيري دارد و معمولا مدت زمان راي‌گيري مرحله اول بنا به نياز تمديد مي‌شود بنابراين بعد از خالي شدن شعبه‌هاي راي‌گيري از را‌ي‌دهندگان بالافاصله درهاي حوز‌ه‌ها بسته شده و شمارش آرا طبق قانون شروع خواهد شد.  
 
وي تاكيد كرد: اميدواريم بتوانيم در اين دور از انتخابات در كوتاهترين زمان ممكن نتايج را اعلام كنيم.  
 
وزير كشور در ادامه به نحوه شكايات نامزدها به نتايج نيز اشاره كرد و افزود: براساس قانون نامزدهاي انتخابات مي‌توانند ظرف 2 روز شكايات خود را به هيات‌هاي اجرايي اعلام كنند و يا ظرف سه روز شكايات خود را به شوراي نگهبان ارائه دهند.  
 
نجار در ادامه اظهار داشت: يك ميليون و 200 هزار نفر در اين دوره از انتخابات در حال اجراي هر چه با شكوه انتخابات رياست جمهوري و شوراها هستند.  
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران در ادامه اين برنامه زنده خبري 7 استاندار، استان‌هاي مختلف كشورمان نيز آخرين وضعيت روند انتخابات در استان متبوع‌شان را بررسي كردند.  

* استاندار کردستان: مردم با شور و شعور آماده خلق حماسه سیاسی هستند

بر اين اساس عليرضا شهبازي استاندار استان كردستان ضمن تبريك اعياد شعبانيه خاطرنشان كرد: مردم استان كردستانبا شوق و شعور آماده‌اند تا فردا حماسه سياسي را خلق كنند.  
 
وي با بيان اينكه متوسط مشاركت اين استان بالاست گفت: مجموعا 1396 شعبه اخذ راي در استان كردستان بوده كه 863 شعبه اخذ راي به صورت ثابت و 533 شعبه اخذ راي به صورت سيار وجود دارد.
 
شهبازي بيان داشت:‌72 هيات اجرايي در سطح استان به فرايند انتخابات رسيدگي مي‌كنند.  
 
استاندار كردستان اظهار داشت:‌بحمدالله هيچ مشكلي در استان وجود نداشته و ضمن تامين امنيت فردا بهترين انتخابات برگزار خواهد شد.  
 

* استاندار آذربایجان غربی: سه ميليون و 20هزار نفر در استان آماده شرکت در انتخابات

در ادامه وحيد جليل‌زاده استاندار آذربايجان غربي به تشريح انتخابات دراين استان پرداخت و افزود: استان آذربايجان غربي به عنوان شمال‌ غربي‌ترين استان كشور، سه ميليون و 20هزار نفر جمعيت دارد كه خود را براي برگزاري انتخابات 24 خرداد آماده كرده‌اند.  
 
وي افزود:‌ تمامی اقدامات صورت گرفته و نيروهاي امنيتي و نظامي وظايف خود را براي تامين امنيت انتخابات انجام داده‌اند و قانون‌گرايي مهمترين شاخصه انتخابات اين استان است.  
 
استاندار آذربايجان غربي تصريح كرد: در اين استان براي انتخابات شوراها 12هزار و 744 نفر ثبت‌نام كرده‌اند كه 10 درصد رشد داشته و از اين تعداد 11هزار و 784 نفر احراز صلاحيت شده‌اند و براي 5 هزار و 893 كرسي رقابت مي‌كنند.  
 
جلا‌ل‌زاده تاكيد كرد: در اين استان دو ميليون و 95 هزار نفر واجدين شرايط راي وجود دارد كه از اين تعداد 78 هزار نفر راي اولي وجود داشته و 36 هزار نفر نيز براي برگزاري انتخابات آماده هستند.  
 

* استاندار سیستان و بلوچستان: امكانات مورد نياز براي برگزاري انتخابات فراهم است

براساس اين گزارش حاتم نارويي استاندار سيستان و بلوچستان در ادامه اين برنامه روند برگزاري انتخابات در استان مورد نظر را تشريح كرد.  
 
وي ضمن تبريك ايام شعبانيه گفت: جمعيت استان سيستان و بلوچستان 2ميليون و 534 هزار و 327 نفر بوده كه از اين ميزان يك ميليون و 494 هزار و 556 نفر واجد شرايط راي هستند.  
 
استاندار سيستان و بلوچستان تصريح كرد:‌از اين ميزان 35 هزار و 363 نفر زن و 36هزار و 911 نفر مرد هستند و 72 هزار و 274 نفر نيز به عنوان راي اولي در انتخابات شركت خواهند كرد.  
 
نارويي با بيان اينكه استان سيستان و بلوچستان 18 شهرستان دارد اظهار داشت: تعداد كل شعب استان 549 شعبه شهري و 1150 شعبه روستايي بوده كه مجموعا 1899 شعبه ثابت و سيار در سطح استان وجود دارد.
 
وي افزود: كل داوطلبين انتخابات شوراهاي شهر اسلامي در اين استان 15 هزار و 849 نفر هستند كه فردا به رقابت خواهند پرداخت.  
 
استاندار سيستان و بلوچستان همچنين تصريح كرد: تمام امكانات مورد نياز براي برگزاري انتخابات فراهم شده و از آنجا كه 11.2 درصد مساحت كل كشور مربوط به استان سيستان و بلوچستان بوده و داراي مناطق صعب‌العبور است بالگردها نيز براي اخذ راي در نظر گرفته شده‌اند.  

* استاندار مازندران:  7 هزار و 934 شعبه اخذ راي در سطح استان آماده اخذ رای مردم

سيد علي اكبر طاهايي استاندار مازندران نيز ضمن تبريك اعياد شعبانيه گفت:‌استان مازندران نيز تمام تمهيدات را براي برگزاري انتخابات انديشيده و در اين استان انتخابات ميان دوره‌اي مجلس در شهرستان تنكابن،‌رامسر و عباس‌آباد نيز برگزار خواهد شد.  
 
وي تشريح كرد: در استان 75 هزار و 946 نفر عوامل دست‌اندركار وجود دارد و همچنين 7 هزار و 934 شعبه اخذ راي در سطحاستان براي دو ميليون  68 هزار و 840 نفر واجدين شرايط در نظر گرفته شده است.  

* استاندار لرستان: شرايط را به گونه‌اي فراهم كرده‌ايم تا مرّ قانون رعايت شود

حبيب‌الله دهمرده استاندار لرستان در ادامه ضمن گراميداشت اعياد شعبانيه گفت: تقارن برگزاري انتخابات يازدهم رياست جمهوري و چهارمين دوره شوراها با اعياد شعبانيه منشاء بركات خواهد بود.  
 
وي تصريح كرد: تعداد صندوق‌هاي اخذ راي در استان لرستان 3512 صندوق بوده و 1835 شعبه اخذ راي نيز با مديريت 40 هزار نفر عوامل اجرايي آماده خدمت هستند.  
 
دهمرده افزود: شرايط را به گونه‌اي فراهم كرده‌ايم تا مرّ قانون رعايت شود و طبق فرمايشات بنيانگذار جمهوري اسلامي ميزان راي ملت است.  
 

* استاندار فارس: هیچ مشکلی برای برگزاری انتخابات وجود ندارد

صادق عابدين ششمين استانداري بود كه در ادامه اين برنامه زنده تلويزيوني به تشريح روند انتخابات در استان فارس اشاره كرد.  
 
وي ضمن تبريك اعياد شعبانيه گفت: شرايط برگزاري انتخابات پرشور در سطح استان شيراز فراهم شده است.  
 
عابدين با بيان اينكه استان فارس داراي 29 شهرستان، 83 بخش و 100 شهر است، اظهار داشت: 3297 عشبه اخذ راي در اين استان وجود دارد كه 2342 شعبه اخذ راي به صورت ثابت و 955 شعبه به صورت سيار است.  
 
وي تصريح كرد: از مجموع جمعيت 4 ميليون و 500 هزار نفري استان فارس سه ميليون و 100 هزار نفر واجد شرايط راي هستند كه 98 هزار نفر آنها نيز راي اولي هستند.  
 
استاندار فارس عوامل اجرايي برگزاري انتخابات در اين استان را 80 هزار نفر عنوان كرد و گفت: بحمدالله هيچ مشكلي براي برگزاري انتخابات وجود ندارد.
 

* استاندار خوزستان: تمام مقدمات برگزاري يك حماسه سياسي فراهم است

سيدجعفر حجازي استاندار خوزستان آخرين استانداري بود كه در برنامه گفتگو ويژه خبري شبكه دو سيما به تشريح روندانتخابات در استان مذكور پرداخت.  
 
وي ضمن تبريك اعياد شعبانيه تصريح كرد:‌ استان خوزستان نيز تمام مقدمات برگزاري يك حماسه سياسي را فراهم كرده است.
 
حجازي گفت: استان خوزستان 4ميليون و 500 هزار نفر جمعيت دارد كه از اين ميزان سه ميليون و 138 هزار نفر واجد شرايط هستند و 122 هزار نفر آنها راي اولي به شمار مي‌روند.  
 
استاندار خوزستان خاطرنشان كرد: 62هزار نفر عوامل اجرايي آماده برگزاري انتخابات هستند و پيش‌بيني مي‌كنيم ميزان مشاركت مردم حدود 70 درصد در استان باشد.  
 
مصطفي محمدنجار وزير كشور در پايان اين برنامه گفتگوي ويژه خبري گفت: وزارت كشور و استانداري‌ها، فرماندار‌ي‌ها و بخشداري‌ها آمادگي كامل براي برگزاري انتخابات باشكوه را دارند و از هموطنان درخواست مي‌كنيم به همراه خانواده و از ساعات اوليه براي حضور در پاي صندوق‌‌هاي راي اقدام كنند.  
 
وي همچنين تصريح كرد: هموطنان شناسنامه و شماره ملي را به همراه داشته باشند و كساني كه شماره ملي خود را به خاطر ندارند مي‌توانند از دفاتر ثبت احوال بپرسند.  
 
وزير كشور از نامزدهاي انتخابات شوراها و رياست جمهوري و هواداران آنها به خاطر رعايت مرّ قانون تشكر كرد و بيان داشت: اميدواريم تا پايان اين مسئله ادامه داشته باشد.  

انتهاي پيام/ 

برچسب ها: انتخابات ، مردم ، قانون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار