مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: با مدیریت چرای دام می توان مراتع را دوباره احیا کرد.

آبسالان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: با توجه به این که نیمی از جمعیت کشور را روستاییان تشکیل می دهند و امرار معاش آن ها نیز از آب و خاک است و دامی که به عنوان درآمد اصلی آن ها محسوب می شود که عدم آینده نگری پایدار از یک درآمد ثابت به معیشت آن ها ضربه می زند.

وی افزود: چرای بی رویه و غیر اصولی باعث می شود مراتعی که چندین هزار سال قدمت دارند و علوفه دام ها را تامین می کنند از بین برود و با از دست رفتن مراتع روستاییان هم مجبور به فروش دام و در نتیجه مهاجرت می شوند.

آبسالان با اشاره به این که چرای دام خود باعث احیای مراتع می شود افزود: در زمستان سم دام ها به عنوان یک بیل عمل می کند، و بذر گیاهان را به داخل خاک می ریزد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اذعان داشت: متاسفانه ورود و خروج بی موقع دام ها باعث از بین رفتن مراتع می شود چرا که در مراتع ییلاقی دام زودتر از زمان مورد نظر وارد مراتع می شوند و در مراتع قشلاقی که باید زودتر خارج شوند تعلل می کنند و منجر به از بین رفتن مراتع می شود.

آبسالان خاطر نشان کرد: عدم مدیریت چرای دام سبب کاهش مراتع از نظر کمیت و کیفیت شده و مراتع را به دم زارهای کم بازده تبدیل می کند./ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار