فارس/

پایان مرمت پل تاریخی خان در مرودشت

مرمت فاز دوم پل تاریخی خان در مرودشت به پایان رسید .

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی فارس از پایان فاز دوم مرمت بخشهایی از پل تاریخی خان در شهرستان مرودشت خبرداد .

،قدرت الله تاج بخش با اشاره به اینکه عملیات مرمت این اثر ارزشمند تاریخی که از ماه های آغازین سال 91 شروع شده بود هم اکنون به پایان رسیده است،گفت: طی این عملیات مرمت و بازسازی طاق های آجری جناقی دهانه دوم و سوم پل و همچنین مرمت نمای بخش های سنگی و آجری دهانه های این پل به پایان رسیده است.

وی افزود: مرمت این پل تاریخی با اختصاص اعتباری بالغ بر 639 میلیون ریال انجام گرفته است .

پل تاریخی خان در نزدیکی مرودشت و بر سر راه شیراز به اصفهان، بر روی رودخانه کر بنا شده و از آثار دوره صفویه است که بین سال‌های 1021 تا 1043 ه. ق توسط امام قلی خان حکمران فارس و فرزند الله‌وردی خان، سردار محبوب شاه عباس اول ساخته شده است. انتخاب محل ساخت پل با دقت و دانش بسیاری صورت گرفته است، به طوری که پایه‌های پل بر روی بستر صخره‌ای رودخانه قرار گرفته و همین امر باعث استحکام و ماندگاری پل در طول چند قرن گذشته شده است. پل خان دارای پنج دهانه است که سه دهانه شمالی بزرگ‌تر و دو دهانه جنوبی کوچک‌تر است.

طول پل قدیم 101 متر و عرض آن حدود پنج متر بوده، طاق دهانه بزرگ وسط پل برآمده و عرض پل در این قسمت بیش از 5 و 7 دهم متر است.ارتفاع پل در دهانه وسطی بیش از 13 متر است و پایه‌های پل از سنگ‌های تراشیده و ملات ساروج ساخته شده و از استحکام بسیاری برخوردار است.بر روی این پایه‌ها، طاق‌هایی با قوس جناغی برپا شده است.

این پل به شماره 929 در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است./س

برچسب ها: پایان ، مرمت ، خان ، مرودشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.