منابع ديپلماتيک در آنکارا اعلام کردند کاردار سفارت انگليس در آنکارا روز دوشنبه به وزارت امور خارجه ترکيه احضار شد تا درباره گزارشهايي که اخيرا توسط برخي رسانه ها مبني بر جاسوسي انگليس از گروه بيست در سال 2009 در لندن منتشر شده است، توضيحاتي بدهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ،‌ يک ديپلمات ترک روز دوشنبه تصريح کرد در غياب سفير انگليس در آنکارا، کاردار سفارت اين کشور به وزارت امور خارجه ترکيه احضار شده است و مقامات دولت ترکيه نگراني خود را از گزارشهاي مربوط به جاسوسي از نمايندگان گروه بيست در نشست لندن به اطلاع وي رساندند.

اين منبع تاکيد کرد دولت ترکيه منتظر است انگليس توضيحات رسمي و قانع کننده اي در اين زمينه ارائه کند. 

دولت ترکيه پيش از اين اعلام کرده بود  در رابطه با ادعاهايي که در خصوص جاسوسي از گروه بيست در لندن منتشر شده، با مقامات انگليس تماسهايي برقرار کرده است چرا که چنين مسئله اي را غيرقابل قبول مي داند. مهمت سيمسک، وزير دارايي ترکيه احتمالا از جمله افرادي بوده که در نشست گروه بيست در لندن از آنها جاسوسي شده است. 

وزارت امور خارجه ترکيه با انتشار بيانيه اي تاکيد کرد: بسيار روشن است که اگر گزارشهاي منتشر شده در اين باره درست از آب در بيايد، چنين اقدامي از طرف يکي از متحدان آنکارا به هيچ وجه قابل قبول نيست.

وزارت امور خارجه ترکيه افزود: اگر صحت اخبار منتشر شده تاييد شود،  اين ماجرا به يک رسوايي بزرگ در روابط دو کشور تبديل خواهد شد.

روزنامه انگليسي گاردين در شماره روز دوشنبه خود اعلام کرد ماموران سرويسهاي مخفي انگليس، نامه هاي الکترونيکي و تماسهاي تلفني شمار زيادي از شخصيت هايي را که در نشست گروه بيست در آوريل و سپتامبر سال 2009 لندن شرکت کرده بودند، کنترل کرده اند. افشاي اين ماجرا بحثها و مشاجرات زيادي را در محافل ديپلماتيک کشورهاي گروه بيست برانگيخته است.

برچسب ها: اردوغان ، ترکیه ، کاردار ، احضار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار