با انجام دیدارهای روز پایانی مرحله چهارم مقدماتی جام جهانی برای تیم های آسیایی ، سرانجام تکلیف 4 تیمی که به صورت مستقیم به جام جهانی 2014 راه می یابند مشخص شد.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، ایران و کره جنوبی از گروه A و ژاپن و استرالیا از گروه B آسیا 4 تیمی بودند که پس از چهار مرحله مسابقات حضور در رقابت های جام جهانی را پیدا کردند.نکته جالب این بود که هیچ تیم عربی نتوانست در این دوره از رقابتها به صورت مستقیم به جام جهانی راه پیدا کند.

البته یک تیم دیگر آسیایی نیز شانس صعود غیر مستقیم به جام جهانی را دارد. برنده دیدار تیم های اردن و ازبکستان راهی دیدار پلی آف مقابل تیم پنجم آمریکای جنوبی خواهد شد و در صورت برد در آن دیدار به عنوان تیم پنجم آسیا جواز صعود به جام جهانی را کسب خواهد کرد.

نگاهی به وضعیت نهایی جدول گروه A آسیا:

در گروه A تيم هاي كره جنوبي ، ايران ، ازبكستان، قطر و لبنان با هم به رقابت پرداختند که در پایان ، ایران و کره به صورت مستقیم به جام جهانی راه یافتند و ازبکستان نیز راهی مرحله پلی آف شد.

تیم ملی کشورمان با برد تاریخی خود در اولسان مقابل کره جنوبی توانست هم صدرنشین جدول گروه A شود و هم به عنوان تیم نخست این گروه برای چهارمین بار جواز صعود به جام جهانی را کسب کند.
 
تیم ملی ایران با 16 امتیاز از 8 بازی صدرنشین این جدول است.ملی پوشان کشورمان 5 برد،یک مساوی و دو باخت در کارنامه کاری خود دارند و 8 گل زده اند و دو گل نیز دریافت کرده اند. ایران پیش از این در جام جهانی 1978 آرژانتین، 1998 فرانسه و 2006 آلمان حضور داشت.
 
تیم دوم جدول گروه A ، کره جنوبی است. تیمی که علیرغم باخت مقابل تیم ایران به لطف تفاضل گل زده ، ازبکستان را راهی پلی آف و خودش به صورت مستقیم صعود کرد.
 
کره ای ها در 8 دیدار خود 14 امتیاز کسب کرده اند. آنها 4 برد،دو تساوی و دو باخت در کارنامه خود دارند و در ازای 13 گل زده 7 گل نیز دریافت کرده اند.

ازبکستان با 14 امتیاز و تفاضل گل کمتر نسبت به کره،در رتبه سوم جدول قرار گرفته است. ازبکها نیز به 4 برد،دو تساوی و دو باخت رسیده اند و 11 گل زده و 6 گل خورده در کارنامه خود دارند. ازبکستان ناچار است برای صعود به جام جهانی تیم اردن در گروه B را ببرد و سپس به مصاف تیم پنجم آمریکای جنوبی برود.

تیم چهارم جدول گروه A آسیا تیم قطر بود.قطر از 8 دیدار خود به 7 امتیاز رسیده است.قطری ها از صعود به جام جهانی بازماندند. قطر 2 برد،یک تساوی و 5 باخت در کارنامه خود دارد.5 گل زده و 13 گل نیز دریافت کرده است.

تیم پایانی جدول گروه A نیز تیم لبنان بود که عدم صعودش به جام جهانی را از روزها قبل از پایان رقابتها دریافت. لبنانی ها از 8 دیدار خود به تنها 5 امتیاز دست پیدا کردند. یک برد،دو تساوی و 5 باخت حاصل تلاش لبنانی ها بود.آنها 3 گل زده و 12 گل خورده در کارنامه خود داشتند.

نگاهی به وضعیت نهایی جدول گروه B آسیا:

در گروه B آسیا تیم های ژاپن،استرالیا،اردن،عمان و عراق قرار داشتند.

از این گروه دو تیم ژاپن و استرالیا جواز صعود مستقیم به جام جهانی را به دست آوردند و اردن نیز راهی مرحله پلی آف شد تا در صورت برد مقابل ازبکستان به مصاف تیم پنجم آمریکای جنوبی برود که اگر در آن دیدار نیز برنده شود بتواند جواز صعود به جام جهانی 2014 را کسب کند.

تیم ژاپن در گروه B توانست صدر نشین جدول شود. ژاپنی ها از 8 دیدار انجام داده به 17 امتیاز دست پیدا کردند.آنها به 5 برد،دو مساوی و یک باخت رسیدند و 16 گل زده و 5 گل خورده در کارنامه خود داشتند.

تیم دوم این گروه،استرالیا بود. استرالیا از 8 دیدار به 13 امتیاز رسید. سه برد،4 مساوی و یک باخت حاصل کار این تیم بود و 12 گل زده و 7 گل خورده در کارنامه داشتند.

اردن با تلاشی که در روز پایانی رقابتها داشت توانست حداقل شانس صعود غیر مستقیم را به خود بدهد. اردنی ها از 8 دیدار به 10 امتیاز رسیدند. سه برد،یک مساوی و 4 باخت حاصل کار اردنی ها بود. آنها در این رقابتها 7 گل زدند و 16 گل دریافت کردند.

عمانی ها از 8 دیدار خود به 9 امتیاز رسیدند و جام جهانی 2014 را از دست دادند .2 برد،سه تساوی و 3 باخت حاصل کار عمانی ها بود.آنها 7 گل زده و 10 گل خورده در کارنامه شان داشتند.

تیم پایانی این گروه نیز عراق بود که عدم صعودش قطعی شده بود.عراق از 8 بازی فقط به 5 امتیاز رسید.یک برد،دو تساوی و 5 باخت حاصل کار عراقی ها بود.عراقی ها 4 گل زدند و 8 گل نیز دریافت کردند.

مسیرطولانی که تیم های آسیایی پیمودند:

مسابقات مرحله مقدماتی جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ که با شرکت تیم‌های ملی عضو کنفدراسیون فوتبال آسیا برگزارشد از ۲۹ ژوئن ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۳ با هدف شناخت تیم‌های منتخب و برتر این قاره برای حضور در جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ دربرزیل  ادامه داشت.
 
در مرحله اول این رقابتها 16 تیم در دو سید 8 تیمه قرار گرفتند و پس از قرعه کشی دو به دو به صورت بازی رفت و برگشت به مصاف هم رفتند. مرحله دوم پس از برگزاری مرحله مقدماتی و شناخت ۸ تیم برنده به همراه ۲۲ تیم دیگر برگزار شد.
 
30 تیم حاضر در مرحله دوم به صورت دو به دو با بازی رفت و برگشت با هم مبارزه کردند تا منتخبان در 4 سید قرار بگیرند.سپس تیم ها در 5 گروه A-B-C-D-E قرار گرفتند.از میان 20 تیم حاضر در مرحله سوم ،10تیم به مرحله چهارم راه یافتند که تيم هاي كره جنوبي – ايران – ازبكستان – قطر – لبنان- ژاپن-استرالیا-اردن-عمان و عراق می باشند.
 
مرحله چهارم نیز به تازگی به پایان رسید و تکلیف تیمهای مستقیم به جام جهانی صعود کرده،مشخص شد.

حالا فقط مرحله پنجم باقی مانده است که در این مرحله دو تیم سوم از دو گروه مرحله چهارم یعنی اردن و ازبکستان با یکدیگر به رقابت می‌پردازند تا تیم برنده راهی مرحله حذفی مقابل تیم پنجم منطقه آمریکای جنوبی قرار گیرد.

برچسب ها: آسیا ، تیم های ملی ، گروه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
محمد دامقانی
۲۱:۰۴ ۰۲ تير ۱۳۹۲
خیلی خیلی بده
آخرین اخبار