"رضا کیانیان" بازیگر سینما و تلویزیون ایران امروز 62 سالگی خود را در پروژه "جایی در یکی از روزهای آینده" جشن می گیرد.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران؛ این روزها شاهد جشن وشادی بسیاری هستیم از حماسه ملت ایران در روز انتخابات تا پیروزی مقتدرانه ایران برای صعود به جام جهانی اما در حوزه هنر نیز باید به سالگرد تولد ستارگان سینما اشاره کرد که در این میان ابتدا  روز تولد "رضا کیانیان"  و در آخر هفته نیز تولد بازیگر پیشکسوت سینمای ایران عزت ا... انتظامی است و به همین منظور تصمیم گرفتیم گذري به حضور " رضا کیانیان " در صحنه سينما و تلويزيون داشته باشیم.
 
 
رضا کیانیان در سال ۱۳۳۰در تهران به دنیا آمد. رضا دومین فرزند خانواده و دارای ۴ برادر و دو خواهر است. او در يك سالگی به همراه خانواده به مشهد نقل مکان کرد. در مشهد علاوه بر گذراندن دوران تحصیلات ابتدایی و دبیرستان، در حوزه علمیه مشهد به تحصیل دروس فقهی و اسلامی نیز پرداخت.
 
اولین استاد بازیگری او برادرش داوود بود که در سال ۱۳۴۵ وی را در نمایشنامه" از پانیفتاده ها" به قلم "غلامحسین ساعدی"کارگردانی کرد.
" رضا "به مدت سه سال در گروه تاتر برادرش داوود فعالیت داشت. وی در سال ۱۳۵۵  از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته تئاتر فارغ‌التحصیل شد. کیانیان از سال ۱۳۴۵بازیگری تئاتر را آغاز کرد و در نمایش‌های آنتیگونه، خرده بورژوا، چهره‌های سیمون ماشا، ازدواج آقای می سی سی پی، یادگار سالهای شن و... بازی کرد.
 
وي در فروردین ۸۹با بازی در نمایش" پروفسور بوبوس" به کارگردانی "آتیلا پسیانی" بعد از ۶ سال دوری از تئاتر دوباره به صحنه ی نمایش بازگشت.آغاز فعاليت رضا کیانیان در سينما از سال ۱۳۶۸ با حضور در فیلم" تمام وسوسه‌های زمین"ساخته "حميد سمندريان" بود.
 
                               
 
در شانزدهمین جشنواره فیلم فجربرای بازی در فیلم" آژانس شیشه ای"جایزه "بهترین بازیگر نقش دوم "را گرفت و در سیزدهمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم "کیمیا"کاندیدای دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد نقش دوم بود. در ضمن او در فیلم های "سینما سینماست"و "روبان قرمز" بازیه ای فوق العاده‌ای ارائه داده است.
                           
                       
                        
 
وي برای بازی ماندگارخود  در فیلم "خانه‌ای روی آب "سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را از بیستمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر گرفت.
                                      
 
معروف ترین نقش تلویزیونی "رضا کیانیان" نقش "جمشید" در سریال "شلیک نهایی" به کارگردانی محسن شاه محمدی می باشد.اما بطور یقین بحث برانگیزترین و جنجالی ترین نقش تلویزیونی وی در سریالهای "کیف انگلیسی" در نقش یک روحانی مسن و در "دوران سرکشی" در نقش یک قاضی می باشد.
                                      
                                       
 
                                       
 
برجسته ترین کار کیانیان در تلویزیون بازی وی در سریال" مختارنامه"در نقش" عبدالله بن زبیر"، خلیفه بزرگ زبیری در مکه است که علاوه بر آن که متفاوت ترین نقش هنری وی محسوب می شود، اولین کار تاریخی کیانیان در نقش یک شخصیت خاکستری(به گفته خودش) است.
كيانيان در مدت فعالیت خود جوایز متعدی کسب کرده به آن اشاره ای داریم:
برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم مرد، شانزدهمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم آژانس شیشه‌ای.  
برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد، بیستمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم خانه‌ای روی آب.  
برنده تندیس جشن خانه سینما برای بهترین بازیگر نقش اول مرد در فیلم خانه‌ای روی آب.  
برنده تندیس جشن خانه سینما برای بهترین بازیگر نقش اول مرد در فیلم یه بوس کوچولو.  
برنده تندیس حافظ برای بهترین بازیگر نقش اول مرد در فیلم یه بوس کوچولو.  
برنده تندیس حافظ برای یک عمر بازی.  
 
منتخب نویسندگان و منتقدین ماهنامه سینمایی فیلم به عنوان یکی از پنج بازیگر برتر تاریخ سینمای ایران, 
                             
                         
                         
                         
 
 
 "كيانيان " علاوه بر بازیگری در زمینه طراحی صحنه و فیلمنامه نویسی هم کار کرده و در سال ۱۳۷۷ برای طراحی صحنه نمایش « نیلوفر آبی » برنده جایزه شد.
 
                             
 
کیانیان نویسنده, فیلمنامه نویس و عکاس نیز می باشد.کارهای عکاسی وی در دو نمایشگاه انفرادی در سالهای ۸۷ و ۸۹ و در بیش از پنج نمایشگاه گروهی به نمایش گذاشته شده است. در سال ۱۳۸۶ نمایشگاه انفرادی مجسمه های خود را افتتاح کرد. در سال ۱۳۹۱ اکشنر حراج تهران بود. این حراج اولین حراج به سبک "کریستیز" در ایران بوده و با موفقیت چشمگیری روبه رو شد./

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار