مهندسی و معماری بی نظیر ایرانیان در دوره ششم و هفتم هجری را در بقعه متبرکه امامزاده قاسم (ع) روستای تاسکین شهر آبسرد در شهرستان دماوند می توان مشاهده کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن/ در ضلع غربی روستای تاسکین از توابع شهر آبسرد و متصل به آن در مرکز قبرستان روستا و در لبه شرقی و دره غربی که در دیگر سوی آن محوطه باستانی حصارک واقع شده و در ارتفاع 1898 متر از سطح دریا ، برج مقبره زیبایی وجود دارد که به امامزاده قاسم(ع) شهرت یافته است.

برای زیارت این امامزاده ابتدا باید از داخل شهر آبسرد وارد روستای تاسکین شد و در انتهای غربی روستا در سمت راست جاده بقعه زیبای مخروطی شکل امامزاده قاسم (ع) مشهود است.

نقشه بنای این امامزاده، مدور و دارای گنبد دوپوشه ای است که از داخل به صورت عرقچین و از خارج به شکل مخروطی است و با مصالح سنگ لاشه و ملات گچ سنتی احداث شده و از توازن و زیبایی خاصی برخوردار است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دماوند در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن گفت: ورودی بنای امامزاده قاسم در ضلع شرقی آن واقع شده و اطاق مستطیل شکلی در سالهای اخیر در امتداد در ورودی احداث شده و طاق گاهواری آن را در برگرفته، که این اطاق به عنوان نمازخانه مورد استفاده بوده و دارای در فلزی است.

ˈابراهیم اکبریˈ افزود: در کنار آن آجر چینی مشبکی عمل تهویه هوا و تامین روشنایی داخل را بر عهده دارد.

وی گفت: بدنه اطاق الحاقی به بقعه تا ارتفاع حدود 60 سانتیمتری با سیمان اندود شده و بقیه قسمت های آن دارای نمای آجری است.

اکبری افزود: سقف گاهواره ای اطاق الحاقی با گچ اندود شده و بام آن را با قیرگونی عایق و سپس روی آنرا با کاهگل اندود کرده اند.

وی اضافه کرد: نمای داخلی بقعه اصلی با گچ اندود شده و جز اندود تزیین دیگری ندارد، بر روی قبر بقعه معجر چوبی قرار داده اند که فاقد هر گونه تزیینات هنری است.

مسوول میراث فرهنگی شهرستان دماوند گفت: نمای خارجی اطاق الحاقی از آجر و نمای بدنه خارجی بقعه اصلی اندود گچ سنتی است که بخش عمده آن تخریب و فرو ریخته است.

وی افزود: بسیاری از سنگهای بدنه و برج بقعه و گنبد رک آن که کبود رنگ است بر اثر گذشت سالیان متمادی پوسیده یا متلاشی شده و این امر موجب سستی بنای امامزاده شده است./س



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.