استان فارس یكی از كهن ترین مناطق ایران با جاذبه های مذهبی، تاریخی، فرهنگی و طبیعی فراوان است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، این استان 121000 كیلومتر مربع وسعت دارد و تقریبا 7% كشور را شامل می شود. این استان چه از لحاظ طبیعت گردی و چه فرهنگی از مهمترین مناطق کشور به شمار می آید.
فارسبا توجه به وسعت زیاد و نزدیكی به خلیج فارس در نواحی جنوبی و مجاورت به كویر در نواحی شمال شرق، دارای تنوع اقلیمی زیاد و منحصر به فردی است. سه ناحیه آب و هوایی متمایز در استان فارس وجود دارد. نخست ناحیه کوهستانی شمال و شمال غربی با زمستان‌های نسبتا سرد و تابستان‌های معتدل. دوم نواحی مرکزی با زمستان‌های نسبتا بارانی و معتدل و تابستان‌های گرم و خشک. ناحیه سوم در جنوب و جنوب شرقی دارای زمستان‌های معتدل و تابستان‌های بسیار گرم است.

وجود جاذبه های طبیعی مانند آب و هوای مطلوب، غارهای طبیعی، تنوع ناهمواری ها، وجود مناطق ییلاقی و قشلاقی، دریاچه ها، رودخانه ها، چشمه های آب معدنی، نواحی جنگلی، پارک های حفاظت شده، حیات وحش و زیبایی پوشش گیاهی این استان، از جمله پدیده هایی محسوب می شوند که می توانند در جذب گردشگران و مسافران به استان موثر باشند.
علاوه بر جاذبه های طبیعی، آثار بازمانده از ایران پیش از اسلام که جزء میراث جهانی محسوب می شوند از چنان جاذبه هایی برخوردارند که توانایی جذب هر نوع تور گردشگری را از نقاط مختلف دنیا دارند.

جاذبه های مذهبی

شاه‌چراغ
شاهچراغ، آرامگاهی است در شیراز که بنا بر اعتقاد شیعیان احمد بن موسی کاظم، پسر ارشد امام موسی کاظم و محمد بن موسی، برادران امام رضا، در آن به خاک سپرده شده ‌است. او در راه پیوستن به برادر خود به سوی خراسان سفر نمود ولی در راه توسط افراد مأمون خلیفه عباسی در شهر شیراز کشته شد.

این آرامگاه در کنار میدانی به نام احمدی در شهر شیراز قرار دارد. آرامگاه سید میر محمدبرادر سید میراحمد نیز در نزدیکی شاه‌چراغ است.

مسجد جامع عتیق کهن ترین مسجد شیراز می‌باشد که مسجد جمعه یا آدینه نیز نامیده می‌شود. بنای اولیه این مسجد در سال ۲۸۱ هجری قمریدر زمان عمرو لیث صفاری ساخته شده‌است.

جاذبه های تاریخی

بازار وکیل

این بازار که درمحله «درب شاهزاده» جنب مسجد جامع وکیل واقع شده، مشتمل بر یک رشته حجره های شمالی- جنوبی ویک رشته شرقی-غربی است که در وسط بازار به خاطر یک «چهار سویی» (چهار سوق) بلند و بزرگ ووسیع بر یکدیگر عمود شده و پنج در بزرگ دارند.


غار شاپور

این غار در انتهای تنگ چوگان و در چهار کیلومتری شهر بیشاپور در شهرستان کازرون مهمترین پایتخت ساسانیان در ارتفاع حدود ۸۰۰ متری از سطح زمین قرار دارد و دهانهٔ آن حدود ۳۰ متر می‌باشد.

ارگ کریم خان

این اثر تاریخی در مرکز شهر شیراز قرار دارد. این ارگ در دوره سلطنت سلسله زندیه ساخته شده‌است و پس از اینکه کریم خان زند شیراز را به عنوان پایتخت خود و این مکان را به‌عنوان مکان زندگی خود انتخاب نمود به ارگ کریمخان معروف شد

نقش رستم

نام مجموعه باستانی در شهرستان مرودشت استان فارس ایران است که یادمان‌هایی از ایلامیان، هخامنشیان و ساسانیان را در خود جای داده‌است

دریاچه و تالاب ارژن

وسعت تقریبی این دریاچه در حدود ۲۰۰۰ هکتار و از جمله دریاچه‌های آب شیرین کشور است . این دریاچه بخشی از منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان است که در فاصله ۶۰ کیلومتری شیراز و در مجاورت جاده اصلی شیراز - بوشهر قرار دارد.

آبشار مارگون

نام آبشاری زیبا است که در دره‌های سر سبز در غرب شهرستان سپیدان فارس (در نزدیکی شیراز) قرار دارد. ارتفاع این آبشار به 70متر و عرض آن به ۱۰۰ متر می‌رسد.


تنگ براق، نام دره زیبایی در نزدیکی روستای تنگ براق در ۲۰ کیلومتری شهر سده در شهرستان اقلید، شمال غربی شیرازاست. فاصله روستای تنگ براق تا شهر سده ۲۰ کیلومتر، تا اقلید ۹۰ کیلومتر و تا شیراز ۱۹۰ کیلومتر است

شهرستان کازرون

این شهرستان یکی از شهرهای استان فارس است که فاصله آن تا تهران 1050 کیلومتر و در میانه راه شیراز به بوشهر قرار دارد و دارای آثارتاریخی فراوانی است .

آب و هوای مساعد باعث شده این منطقه درطول تاریخ مورد توجه سلاطین و صاحبان قدرت قرار گیرد .

از جمله دیدنی های کازرون می توان به دریاچه پریشان ، تنگ شکان ، غار شاپور ، و شهرتاریخی بیشاپور اشاره کرد./س

برچسب ها: سفرهای ، استانی ، کاملتر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.