مدیرکل محیط زیست استان همدان گفت: برای بررسی وضعیت هار بودن گرگ‌هایی که در استان همدان به انسان حمله می‌کنند آزمایشات مختلفی انجام شد و در نتیجه هیچ یک از آزمایشات هار بودن گرگ را تأیید نکرد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، قربانعلی محمد پور شامگاه شنبه در همایش مدیریت جمعیت‌های گرگ در استان همدان با رویکرد کنترل تضاد با منافع انسانی با بیان اینکه حمله گرگ به جوامع انسانی در سه شهرستان بهار، کبودراهنگ و رزن اتفاق افتاده، اظهار داشت: بیش از یک دهه در استان با حمله گرگ به انسان در سه شهرستان مواجه هستیم.

وی افزود: برای بررسی علمی حمله به گرگ طبق هماهنگی‌های انجام شده از دو سال پیش گروهی از اساتید دانشگاه تهران پروژه رویکرد کنترل تضاد گرگ با منافع انسانی را مطالعه کردند.

مدیرکل محیط زیست استان همدان با اشاره به این که 10 روز پیش نیز در روستای امزاجرد گرگ به یک نفر حمله کرد، گفت: در مطالعات این گروه مشکلات حمله گرگ به انسان را در استان و به خصوص سه شهرستان که بیشترین آمار حمله گرگ به جوامع انسانی را داشتند، مورد مطالعه و بررسی قرار دادیم.

وی با بیان اینکه در مطالعات، نخستین مسئله بررسی هار بودن گرگ‌ها بود، تصریح کرد: با انجام آزمایشات مختلف هیچ کدام از آزمایشات موضوع هار بودن گرگ را تأیید نکرد.

محمدپور اضافه کرد: امروز دور هم جمع شدیم تا پاسخی علمی به مهم‌ترین سؤال که چرا در عصر کنونی گرگ به جوامع انسانی حمله می‌کند را پاسخ دهیم و اینکه کجای کار ما ضعف دارد که منجر به این وضعیت شده است.

وی بیان داشت: سیاست کاری سازمان محیط زیست مبنی بر حمایت از حیات وحش است البته این حمایت تا جایی خواهد بود که تضادی با منافع انسان ایجاد نشود.

مدیرکل محیط زیست استان همدان گفت: حمله گرگ به انسان فقط مختص استان همدان نیست و در دیگر استان‌ها مانند قزوین و کردستان نیز شاهد این پدیده هستیم.

وی ابراز داشت: برای اینکه وضعیت حمله گرگ بیشتر مورد بررسی قرار گیرد این مطالعات را کمی ریز کردیم و از سال 87 تاکنون نیز جداگانه مطالعه کردیم.

محمد پور ادامه داد: میزان تلفات و مجروحین حمله گرگ از سال 87 تاکنون روند کاهشی داشته و در سال 87 فقط یک نفر بر اثر حمله گرگ از دنیا رفته و 19 نفر هم مجروح شدند.

وی خاطرنشان کرد: در سال 92 تاکنون فقط یک مورد حمله گرگ را داشتیم که 10 روز پیش یک نفر در روستای امزاجرد مجروح شد.

مدیرکل محیط زیست استان همدان در ادامه به علل حمله گرگ به انسان اشاره کرد و یادآور شد: دفع غیر اصولی احشام و طیور، دفع غیر اصولی زباله‌های شهری، آزار و اذیت توله گرگ، سهل‌انگاری و عدم مراقبت از کودکان در روستاها و عدم انجام اقدامات پیشگیرانه در حمله گرگ به انسان مؤثر است.

وی در ادامه به اقدامات انجام شده در بررسی وضعیت حمله گرگ به جوامع انسانی اشاره کرد و بیان داشت: آغاز مطالعات در دانشگاه، راه اندازی گشت سیار، استفاده از افراد معتمد مسلح در روستاها، اطلاع‌رسانی به روستائیان و زارعین در برخورد با گرگ، لزوم مراقبت از فرزندان، ممنوعیت شکار گراز و خرگوش به عنوان غذای گرگ و آموزش حاشیه‌نشینان و مناطق تحت مدیریت از اقدامات انجام گرفته است.
برچسب ها: گرگ ، همدان ، هار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.