یکی از سنت های رایج در میان شیعیان بر جای خود ایستادن هنگام بردن نام حضرت مهدی (عج) «قائم » است.

به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران، شأن و منزلت بزرگان خداوند اسامی متعددی را که هر کدام بیانگر گوشه ای از صفات الهی شان است، الزام می کند، "حجة" منتظر" صاحب الامر" ، " بقیة الله " از اسامی است که امام دوازدهم حضرت مهدی موعود با آن شناخته می شوند.
اما اینکه چرا " قائم " نامیده می شوند و هنگام نام بردن این اسم مبارک شیعیان از جای خود بلند می شوند، روایت ها و احادیثی وجود دارد که نقل از ابوحمزه ثمالی از امام باقر (ع) بسیار معروف است.
ابوحمزه ثمالی می گوید: از امام باقر پرسیدم ای فرزند رسول خدا ! آیا همه ی شما قائم به حق نیستید؟ فرمودند : بلی ، عرض کردم چرا حضرت مهدی را قائم نامیده اند؟ فرمود هنگامی که جدم حضرت سید الشهدا حسین بن علی (ع) شهید شدند، ملائکه به درگاه خداوند ضجه و ناله زدند و نزد پرودگار شکایت کردند، تا آنجا که می فرماید خداوند ائمه معصومین را از نسل امام حسین (ع) به ایشان نشان دادند، ملائکه شادمان شدند.
در آن هنگام دیدند که یکی از ایشان در حال قیام است ونماز می خواند پس خداوند عزوجل فرمود: به وسیله ی این قائم از آنان (یعنی قاتلان حسین ) انتقام می کشیم.
امام جواد (ع) نیز در خصوص نامیده شدن امام دوازدهم به قائم فرمودند: زیرا بعد از آنکه نامش از خاطره ها فراموش می شود بیشتر معتقدان به اماتش از دین خدا بر می گردند، قیام می کند.
اما اینکه چرا شیعیان هنگام شنیدن نام قائم از جای خود بلند می شوند، باید گفت این عمل نوعی اظهار ادب و احترام به امام عصر (عج) است.
نقل شده است که در حضور امام رضا (ع) کلمه «قائم» بده شد، حضرت بر خاست و دستش را بر سر نهاد و فرمود: خداوندا بر فرجش شتاب کن و راه ظهور و نهضتش را آسان گردان./ز
برچسب ها: ملائکه ، قیام ، احادیث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار