نمايش "اينجا كجاست" با بيان موضوع مهاجرت روي مرز ميان واقعيت و خيال قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران حاضر در نشست خبري نمايش " اينجا كجاست"، شيوا مسعودي كارگردان اثر در خصوص شكل گيري ايده ي نمايشنامه گفت: ايده ي نمايشنامه " اينجا كجاست" دو سال پيش به صورت مشترك توسط من و نويسنده ي آن شكل گرفت و برگرفته از داستان مهاجرت خانمي است كه در نگاه كلي بافت قصه از واقعه گرايي به تدريج به فضايي خيالي تديل مي شود و ميان اين مرز نيز به پايان مي رسد.

وي ادامه داد: ايده ي كلي در موقعيت مكاني فرودگاه است  و مسئله ي دوم به موضوع مهاجرت بر مي گردد كه ترديدي را در آن شخصيت ايجاد مي كند.

مسعودي در خصوص نحوه ي اجرا عنوان كرد: به پيشنهاد حسن معجوني اجرا به صورت مونولوگي درآمد و زماني كه نمايشنامه براي بازي به " ريما رامين فر" پيشنهاد شد بسيار از داستان استقبال كرد و به همين دليل تصميم به آغاز اين توليد پروسه ي طولاني گرفتيم.

وي در ادامه با اشاره به اجراي خوب رامين فر افزود: حضور رايمن فر امتياز خوبي براي اثر محسوب مي شد چرا كه با همكاري و مشاوره به من به بهتر شدن نمايش كمك كرد و به نوعي با اجرا در آوردن ضرورت ها و استفاده از نمونه رفتارهاي خاص نقش را واقعي تر جلوه داد.

مسعودي با اشاره به استفاده از دوربين مدار بسته در نمايش اظهار داشت: ماهيت تناقض ميان بازي و بازيگر است و از اين طريق مسير كلي نمايش يعني فاصله گيري از واقع گرايي به فراواقعيت نمايش داده مي شود.

وي در پايان خاطر نشان كرد: اثر من حد وسط موضوع عوام پسندانه و روشنفكرانه است كه با در نظر گرفتن دغدغه هاي اجتماعي و حس و حال تماشاگر را درك كند.

در ادامه نغمه ثميمي نويسنده نمايشنامه گفت: به طور معمول ايده هايي را با موضوع سفر در ذهن داشتم اما به يكباره تصميم گرفتم در موقعيت مهاجرت قرار بگيرم كه اين تجربه ي موثر و تاثير گذاريست.

وي ادامه داد: موضوع مهاجرت آذرماه سال 90 به نگارش درآمد با استفاده از ريزكاري ها و تبديل ويژگي شخصيت به بازيگر از رامين فر كمك گرفتم

ثميني در خصوص نمايشنامه عنوان كرد: از دلايل بازنويسي مكرر نمايشنامه توجه به كمبودها و به روز رساني داستان بوده است.
به طوري كه رامين فر با استفاده از تجربه هاي خود تغييراتي را نيز در متن ايجاد مي كرد.

ثميمي در خصوص بعد نگاه خود به موضوع مهاجرت اظهار داشت: در نوشته هايم به دنبال آدم هاي معمولي هستم و با توجه به موضوع مهاجرت بحث اصلي داستان را با توجه به خرده تجربه ها در باب اين موضوع قرار دادم و در اين اثر نگاه به مهاجرت با عنوان يك پديده ي جهاني صورت نگرفته است.

در پايان سعيد حسنلو طراح صحنه ي اثر در خصوص طراحي دكور نمايش گفت: فضاي اثر در بخش فرودگاه امام شكل گرفت كه براي اين كار از مسئول فني آن كمك گرفتيم كه البته بحث مالي در اين كار از اهميت بالايي برخوردار بود كه اميدوارم در اجرا موفق شده باشند./ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.