مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: امسال هرگونه برداشت بنشت(در زبان کردی) یا سقز از جنگل های استان کرمانشاه ممنوع است و با متخلفین برخورد قانونی خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه


حسین سلیمانی گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده برداشت ون دارای تناوب یک یا دو سال یکبار است و از آنجایی که سال گذشته برداشت سقز از جنگل های استان آزاد بوده است لذا برای بقای حیات جنگل های استان، امسال این اقدام ممنوع است.

وی تاکید کرد: اولویت برداشت سقز از جنگل های با توجه به طرح تهیه شده برای روستاهای جنگلی استان با بومیان است و بیشتر جنگل های استان نیز در مناطق اورامانات و شهرستان های گیلانغرب و دالاهو تمرکز دارند.

سلیمانی گفت: به طور معمول در هر سال 100 تن صمغ سقز از جنگل های استان قابل برداشت است که امسال هر کیلوگرم صمغ سقز به 60 هزار تومان رسیده است اما متاسفانه این محصول به صورت خام به کشورهای حوزه خلیج فارص صادر می شود.

مدیرکل منایع طبیعی استان کرمانشاه، نبود صنایع فرآوری ویژه این محصول در استان را موجب ضرردهی برداشت کنندگان سقز در استان کرمانشاه عنوان و تاکید کرد: چنانچه صنایعی برای فرآوری این محصول در استان وجود داشته باشد، ارزش افزوده این محصول که موارد مصرف بهداشتی، دارویی و خوارکی دارد به چنین برابر خواهد رسید ولی چه سود که در غرب کشور تنها یک کارخانه تولید آدامس ون در سنندج احداث شده است.

سلیمانی گفت: قرار بود در چهارمحال و بختیاری نیز یک کارخانه ایجاد شود اما به دلایلی این کار متوقف مانده و ما از هر سرمایه گذاری که بخواهد در این راستا اقدام کند، حمایت خواهیم کرد.


مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت: متاسفانه درختان بلوط و ون در جنگل های زاگرس در حال خشک شدن هستند و الان مساله نجات این درختان به اولویت در تصمیم گیری های آتی تبدیل شده است.

سلیمانی گفت: این احتمال وجود دارد که برای نجات درختان زاگرس، برای همیشه برداشت صمغ سقز از درختان این منطقه ممنوع اعلام شود زیرا جنگل سرمایه ای ملی است و صیانت از آن وظیفه همگانی می باشد.

برداشت صمغ سقز در استان های جنگلی کشور مانند کرمانشاه به یکی از مشاغل رایج مردم بخصوص آنهایی که در حاشیه جنگل ها زندگی می کنند تبدیل شده است اما منابع طبیعی نیز برای حراست از جنگل و تداوم حیات درختان جنگلی بخصوص درخت ون که شیره آن همان سقز است، تدابیر خاصی از جمله برنامه زمان بندی برداشت دارد./س

برچسب ها: کرمانشاه ، برداشت ، صمغ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.