پژوهشگر دانشكده مهندسي كامپيوتر و فناوري اطلاعات دانشگاه صنعتي اميركبير نرم افزاري را ارايه كرد كه گفتار محاوره‌اي را به گفتاررسمي تبديل مي كند.

 به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي دانشگاه صنعتي اميركبير، هادي حسيني سازنده اين نرم افزار اظهار داشت: هم اكنون بيشترين تحقيقات در زبان فارسي با هدف بازشناسي گفتار رسمي – گفتاري كه در آن شخص كلمات را به صورت كامل و فرم رسمي آن بيان مي كند (همچون گويندگان اخبار) انجام شده است حال آن كه گفتار روزمره ي مردم عموما به شكل محاوره اي انجام مي شود.

وي يادآور شد: بازشناسي گفتار محاوره‌اي در زمينه هايي همچون ارتباط انسان و ماشين ( منشي تلفني) از اهميت خاصي برخوردار است. در اين زمينه پروژه تحقيقاتي اي با عنوان بازشناسي گفتارفي‌البداهه - محاوره‌اي و تبديل آن به گفتار رسمي در دانشكده مهندسي كامپيوتر و فناوري اطلاعات دانشگاه صنعتي اميركبير انجام شد.

حسيني خاطرنشان كرد: كه اين پروژه نوع خاصي از ترجمه گفتار به گفتار است. اين پروژه را مي توان به سه بخش عمده ي بازشناسي گفتار محاوره‌اي، تشخيص كلمات تغيير يافته در هنگام بيان به صورت محاوره اي و يافتن معادل رسمي آنها و اصلاح بخش هاي تغيير يافته، تفكيك كرد.

وي در مورد قابليت‌هاي اين نرم افزارگفت: اين نرم افزار گفتار محاوره‌اي ورودي را به صورت اصلاح شده در قالب گفتار رسمي ارايه مي دهد. اين نرم افزار در سيستم هاي منشي تلفني و كاربردهاي مشابه آن بسيار كارآيي دارد. /س

برچسب ها: محاوره ، نرم ، افزار ، پژوهش ، گفتار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار