با توجه به مزیت ورزش های ایزومتریک از جمله آسان و کم هزینه بودن و اثر بخشی در کنترل درد، انجام آن در کلیه سنین توصیه می شود.

هاجر رجایی بخشایش عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران افزود: ارتقای سلامت یک نیاز اساسی انسانی است درد کیفیت زندگی را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

وی گفت: ورزش های ایزومتریک نوع خاصی از ورزش ها هستند که باعث انقباضات ثابت در ماهیچه ها ي بدون حرکت و تغییر در زاویه مفصل می شوند.

بخشایش تصریح کرد:به طور کلی مکانیسم های که برای کاهش درد توسط این ورزش ها بیان شده است عبارتند: از فعال شدن ماهیچه ها ،فعالیت اپیوئیدها، افزایش فشار خون که منجر به تخریب بارورسپتورها  و افزایش حساسیت با رورفلکس هستند .

وی ادامه داد: انقباض ماهیچه ای در یک سمت بدن باعث اثر بی دردی در سمت دیگر بدن نیز می شود که بیان کننده پاسخ مرکزی به کاهش درد است.

امروزه بیشترین استفاده از این نوع ورزش ها در بازتوانی بیماران دچار ضعف عضلانی بیماران با مشکلات حرکتی جراحی دیسمنوره و دردهای کمر و گردن طی بارداری است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به مزیت های ورزشهای ایزومتریک از جمله آسان و کم هزینه بودن عدم نیاز به مکان و زمان وسیع به خصوص شرایط زندگی شهر نشینی انجام این ورزش ها در كلیه سنین توصیه می شود./ع2
برچسب ها: ورزش ، درد ، ایزومتریک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.