دولت مرسي که حاصل انقلاب مردمي 25 ژانويه 2011 است در عين اينکه سعي در تحقق وعده‌هاي انتخاباتي خود داشت با مسايلي از جمله عدم حمايت بعضي گروه‌هاي سياسي روبرو شد و نتوانست به تمامي وعده‌هاي خود عمل کند.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران مصر يکي از پر حاشيه‌ترين کشورهاي دنيا به حساب مي‌آيد چرا که برخي تصميمات سران و اقداماتي که در اين سرزمين تاريخي انجام مي‌شود باعث بروز تنش و درگيري در اين کشور مي‌شود.
 
دولت مرسي که حاصل انقلاب مردمي 25 ژانويه 2011 است در عين اينکه سعي در تحقق وعده‌هاي انتخاباتي خود داشت با مسايلي از جمله عدم حمايت بعضي گروه‌هاي سياسي روبرو شد که نتوانست به تمامي وعده‌هاي خود عمل کند.
 
مرسي که پس از سقوط مبارک و با شعارهاي اسلام‌خواهانه به‌روي کار آمد فضايي از دلخوشي را در نزد ملت مسلمان تنها سرزمين خاورميانه‌اي قاره سياه به‌وجود آورد چرا که سياست‌هاي غرب‌گرايانه رژيم مبارک باعث به ستوه آمدن افکار عمومي اين کشور شده بود.
 
البته لازم به يادآوري است پس از سقوط مبارک که باعث استعفا احمد شفيق نخست‌وزير مبارک همراه شده بود  شوراي عالي نظامي مصر که متشکل از فرماندهان آخرين ديکتاتور بود عصام شريف را به رياست دولت برگزيد و پس از مدتي با استعفا او کمال جنزوري به اين مقام رسيد.  
 
پيروزي مرسي در انتخابات رياست جمهوري کشورش موجي از خوشحالي را دربين انقلابيون اين کشور به همراه آورد اما ناتواني او در کنار گذاشتن عناصر رژيم مبارک که تا امروز هم بر سر قدرت هستند باعث نمايان شدن سياست‌هاي منفعلانه او در برابر عوامل ديکتاتور سابق شده است.
 
اما سر و سامان ندادن به اوضاع داخلي مصر تنها عامل ناراحتي ملت مصر نبوده چرا که اتخاذ برخي تصميمات از جمله فرستادن سفير به به سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين دليل محکمي بر خشم ملت مسلمان اين کشور شده چرا که از دلايل بي‌اعتمادي مردم به مبارک روابط گسترده‌اي بود که رئيس‌جمهوري اين کشور با اين رژيم داشت اما فرستادن سفير و ابراز دوستي و وفاداري به شيمون پرز از عوامل مهم خشم ملت مصر از دست مرسي است.
 
البته درباره مشکلات سياسي مصر بايد به اظهارات محمود غزلان سخنگوی رسمی گروه اخوان‌المسلمین پرداخت که به دعوت عبدالفتاح السیسی  وزیر دفاع مصر براي مصالحه نهاد ریاست جمهوری با مخالفان اشاره کرد که اعلام کرد:  
با وجود اینکه دعوت وزیر دفاع برای آشتی حقیقی میان ریاست جمهوری و مخالفان، نهاد ریاست جمهوری را در تنگنا قرار داده است و در واقع نوعی دخالت ارتش در امور سیاسی است اما گروه اخوان المسلمین با این دعوت به شکل مثبت برخورد می کند.
 
وی بیان کرد: مخالفان اگر به دعوت‌های مکرر اخوان‌المسلمین و نیز نهاد ریاست جمهوری درباره آشتی ملی توجه می کردند می توانستند کشور را از مشکل کنونی نجات دهند.طرفداران اخوان المسلمین در روز جمعه حمایت خود را از رئیس جمهوری و پایبندی خود را به اصول دموکراتیک نشان دادند.
 
این در حالی است که  می وهبه سخنگوی گروه موسوم به تمرد اعلام کرد: هیچ تصمیمی برای تظاهرات قبل از 30 ژوئن در دستور کار ما نیست و در اين روز تظاهراتی از مسیرهای مختلف به سوی کاخ ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.
 
البته همراهي مرسي با غرب درباره مسئله سوريه از جمله تناقضات در عملکرد مرسي است.
 
محمد مرسي براي حل بحران سوريه پيشنهاد کميته 4جانبه با حضور ايران، عربستان، ترکيه و مصر را داده بود اما چندي قبل قطع کامل روابط با سوريه را اعلام کرد.  

اين اقدام که تعجب بسياري از سياست‌مداران را برانگيخته بود نشان‌دهنده سايه سنگين رژيم صهيونيستي بر تصميم‌هاي اعمالي مرسي در خصوص مسائل منطقه‌‌اي است چرا که اين اقدام گامي در جهت منافع رژيم اشغال‌گر قدس و مستکبران غربي بوده است بنابراين رئيس‌جمهوري بايد سياستي مستقل و بدون تاثيرپذيري از ديگر مستکبران را در پيش بگيرد.

البته مشکلات ديگر مصر معطوف به اختلاف مرسي با مخالفانش نيست بلکه کشتار شيعيان به‌دست گروه‌هاي تکفيري از عواملي است که به‌دنبال تفرقه‌افکني مذهبي در اين کشور است.  
 
گفتني است در روز یکشنبه گروهی از شیعیان که به مناسبت نیمه شعبان در منزل یکی از شیعیان در روستای ابومسلم در الجیزه گردهم آمده بودند، توسط تعدادی از سلفی‌های تندرو هدف حمله قرار گرفته و در جریان ضرب و شتم این شیعیان چهار نفر از آنها از جمله شیخ «حسن شحاته» از رهبران شیعه کشته شدند و مهاجمان اسباب و اثاثیه منزل را تخریب و خانه را به آتش کشیدند.
اين فاجعه که واکنش‌هاي بين‌‌المللي و داخلي را به همراه داشت باعث نمايان‌تر شدن چهره سلفي‌هاي تندرو شد چرا که سياست‌هاي شيعه‌ستيزانه گروه‌هاي تکفيري بر کسي پوشيده نيست.
 
الازهر در بيانيه خود نسبت به اين اقدام تروريستي قتل شيعيان را از بزرگترين گناهان کبيره دانسته و قتل چهار شیعه در روستای ابومسلم در الجیزه را حادثه‌ای خونین توصیف و تاکید کرد که این جنایت یکی از بزرگترین گناهان کبیره و از اعمال منکری است که شرع آن را به شدت حرام کرده و قانون نیز مرتکب این عمل را مجازات می‌کند.
 


الازهر با تاکید بر حرمت خون و اینکه اسلام، مصر و مصری‌ها قتل به دلیل عقیده یا مذهب و فکر را نمی‌شناسند، افزود که این حوادث برای مصری‌ها عجیب است و هدف از آن نیز برهم زدن ثبات کشور در این لحظه حساس است و اینکه مصری‌ها را به سمت فتنه سوق دهند و بر این اساس دولت و ملت مصر باید هوشیار باشند.
 
در این بیانیه همچنین به این حدیث شریف اشاره شده است که «اگر مسلمانان شمشیر به‌روی همدیگر بکشند در آن صورت قاتل و مقتول در جهنم خواهند بود».

الازهر همچنین از نهادهای مربوطه خواست تا سریعا درباره این حادثه تحقیق کرده و کسانی را که مرتکب این عمل شده‌اند به اشد مجازات محکوم کنند.  
 
در خارج از مرزهاي سرزمين رود نيل نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ايران در بيانيه‌اي اين اقدام تروريستي را محکوم کردند که متن اين بيانيه به شرح ذيل است:  
 
خبر حمله تجاوزکارانه عده‌ای از مسلمان‌نمایان سلفی باردیگر جهان اسلام را در غمی دوباره فرو برد. به شهادت رساندن چهار انسان بی‌گناه به جرم هواداری از مکتب اهل بیت پیامبر(ص) در مصر، لکه ننگی بر پیشانی شیوخ مرتجع بوده که با حمایت از تکفیری‌های خشن به‌دنبال حفظ منافع آمریکا و اسرائیل هستند.
 
علمای جهان اسلام نباید نسبت به این اقدام وحشیانه بی‌تفاوت باشند. بی‌شک ترسیم چهره خشن از اسلام که خدایش مظهر عطوفت و مهربانی است و هدف پیامبرش اتمام مکارم اخلاق و خود مظهر خلق‌العظیم است چیزی جز خواسته آمریکا و دشمنان اسلام نیست.
 
قتل‌عام مسلمانان در اماکن و ایام مقدس چه سودی برای جهان اسلام دارد؟ پاشیدن تخم نفاق و اختلاف در جهان اسلام در زمانیکه بیش از هر زمانی اسلام نیازمند وحدت است، به سود چه کسانی به جز سردمداران اسرائیل و آمریکا تمام می‌شود؟
 
ما نمایندگان مجلس ضمن محکوم کردن این جنایت نفرت‌انگیز مصرانه از دولت مصر می‌خواهیم که با پیگیری جدی، عاملان این اقدام وحشیانه را شناسایی و به مجازات برسانند.
 
همچنین ما نمایندگان از مردم متدین و صبور جهان اسلام می‌خواهیم که ضمن هشیاری و حفظ وحدت اسلامی در مساجد تجمع و یاد آن شهیدان مظلوم را گرامی و این اقدام نفرت‌انگیز را محکوم نمایند.
 
البته دولت مصر نسبت به اين فاجعه تروريستي ساکت نبوده و ابن قتل‌عام را محکوم کرده است.
 
یاسر علی، سخنگوی رسمی محمد مرسی، رئیس‌جمهوری مصر در بیانیه‌ای که بر روی صفحه فیس‌بوک خود قرار داد، اعلام کرد: رئیس‌جمهوری به شدت این حادثه را که به کشته شدن چهار شیعه و زخمی شدن تعدادی دیگر منجر شد، محکوم می‌کند.
 
وی با تاسف‌بار خواندن این حادثه افزود: محمد مرسی، رئیس‌جمهوری مصر تاکید کرده است که این حادثه با روحیه سازش‌پذیری و احترام منحصر به فرد ملت مصر و اعتدال‌ آنها کاملا در تضاد است و هر گونه هنجارشکنی یا خونریزی در هر جا که باشد به هیچ وجه پذیرفته نیست.
 
هشام قندیل، نخست‌وزیر مصر نیز با محکوم کردن این واقعه گفت: این جنایت ددمنشانه با اصول و آموزه‌های ادیان آسمانی و با ماهیت دین اسلام که صدها سال است مصری‌ها به آن گردن نهاده‌اند، در تناقض است.
 
وی همچنین با قاطعیت هر گونه سخنرانی انزجاری و تحریک‌آمیز در زمینه خشونت و فتنه‌انگیزی‌های قومی را رد کرد.
 
این حادثه واکنش‌های جریان‌های سیاسی دیگر مصر را نیز به دنبال داشت.
 
عصام العریان، معاون رئیس حزب آزادی و عدالت، حزب حاکم مصر در این باره عنوان کرد: ریختن خون شهروندان مصری حرام است.
 
محمد البرادعی، هماهنگ‌کننده جبهه نجات ملی مصر نیز در واکنش به این حادثه کشتن شیعیان را محکوم کرد و از سازمان‌های دولتی خواست اقدامات جدی در این رابطه اتخاذ کنند.
 
وی با بیان اینکه قتل و آزار مردم مصر به خاطر باورهایشان، نتیجه وحشتناک سخنان دینی تحریک‌آمیز است، تاکید کرد: قبل از اینکه باقیمانده انسانیت‌مان از دست برود، باید کاری کنیم.
 
البرادعی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مصر بر لبه پرتگاه قرار دارد و الان شرایط به مراتب بدتری را نسبت به زمان دیکتاتوری حسنی مبارک، رئیس‌جمهور مخلوع مصر، پشت سر می‌گذارد.
 
وی افزود: اگر نظام حاکم مصر نتواند قانون را اجرایی کند از قدرتش کاسته می‌شود.
 
وی در پایان سخنانش هشدار داد که در صورت ادامه این شرایط مصر هرگز از اقتصاد طبیعی بهره‌مند نخواهد بود چرا که مردم بی‌نهایت نگران هستند و تمایلی به سرمایه‌گذاری ندارند زیرا سازمان‌ها وظایف‌شان را به درستی انجام نمی‌دهند و فردا برای هیچ کس قابل پیش‌بینی نیست.
 
عمرو موسی، رئیس حزب الموتمر نیز این حادثه را وحشیانه خواند و اظهار کرد: خدایا ما از کارهای این جنایتکاران برائت می‌جوییم.
 
وی در بیانیه خود افزود: کشتارهای دینی و مذهبی نتیجه سخنان دینی نسنجیده و برتری جویانه است، سوء استفاده آشکار و سطحی از مسائل مذهبی مهم برای رسیدن به دستاوردهای کوچک سیاسی است.
 
همچنین محمد غنیم، رئیس جریان شیعی مصر با ابراز تاسف از کشته شدن چهار شیعه از جامعه جهانی خواست از شیعیان کشورهای مختلف حمایت کند.
 
طارق هاشمی، از شیعیان مصر نیز از نیروهای مسلح ارتش کشورش خواست برای حمایت از ملت مصر سریعا وارد عمل شوند.
 
وی همچنین محاصره منزل شحاته توسط سلفی‌ها را دلیلی بر نبود قانون دانست.
 
احمد راسم النفیس، فعال شیعی مصری با هشدار شدن نسبت به بدتر شدن اوضاع این حادثه را عملیاتی برای ایجاد درگیری‌ طایفه‌ای و دینی در مصر دانست که از دیرباز مورد توجه بوده است.
 
این اظهارات در حالی است شیعیان عراقی نیز با تظاهرات مقابل سفارت مصر در بغداد اخراج شریف شاهین، سفیر این کشور را از عراق خواستار شدند.
 
عباس المحمداوی، دبیرکل ائتلاف شیعی "فرزندان غیور عراق" از دولت این کشور خواست سفیر مصر را اخراج کند.
 
وی در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: باعث تاسف است که دولت عراق رایگان به مصر نفت صادر می‌کند و آن وقت مصر به گروهک‌های تکفیری اجازه می‌دهد شیعیان را بکشند.
 
محمداوی اخراج سفیر مصر از بغداد و قطع روابط میان عراق و مصر و کمک به عراقی‌ها برای ترک خاک مصر به صورت مسالمت‌آمیز را خواستار شد.
 
وی در ادامه تاکید کرد: اگر دولت عراق این کار را نکند، سرنگونی دولت نوری مالکی خواسته مردم عراق خواهد بود.
 
عباس المحمداوی درباره قتل شیخ حسن شحاته عنوان کرد: او "پدر معنوی" شیعیان مصر بود.
 
از سوی دیگر، وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد که تماس‌هایی با سفیر مصر در بغداد برای آگاهی از اوضاع مصر برقرار شده است.
 
این وزارتخانه تصریح کرد: تا زمانی که این حادثه تنشی در روابط میان دو کشور ایجاد نکند، موضع عراق در قبال مصر مانند گذشته به قوت خود باقی است.

پس از اين اتفاق هولناک پايگاه خبري اليوم السابع در خبري اعلام کرد؛ نیروهای امنیتی مصر در منطقه الجیزه 8 متهم به قتل شیعيان مصری را دستگیر کرده‌اند.

یک منبع امنیتی مصری گفت: تلاش نیروهای امنیتی برای بازداشت بقیه متهمان که از محل سکونت‌شان متواری شده‌اند، ادامه دارد.

طلعت عبدالله دادستان کل مصر نیز دستور تحقیقات سریع درباره این حادثه و بازداشت سریع عاملان قتل به منظور اتخاذ تدابیر لازم درباره آنان را صادر کرده است.

انتهاي پيام/
برچسب ها: مرسی ، مصر ، شیعیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار