حوزه حمل و نقل هوایی از موضوعاتی است که مدت های مدیدی است همه اذهان را به خود مشغول کرده است.اما به هر حال بیشتر از هر کسی اهالی این فن می دانند در حمل و نقل هوایی ایران این مشکلات کدامند و طبعا" همانها هم هستند که می توانند این معضلات را رفع و یا حداقل کمرنگ تر کنند.

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران به نقل از ايران نيوز 24؛ از همین رو بر آن شدیم تا به سراغ کاپیتان هوشنگ شهبازی چهره نام آشنای صنعت هوایی ایران برویم که نه تنها دعای خیر بسیار زیادی از خانواده های پرواز بوئینگ 727 مسکو-تهران پشت سرش است بلکه يكي از نمادهاي افتخار ایران و ایرانی دراقصي نقاء دنیا است تا جایی که برجستگی این شخصیت در عرصه بین الملل آنفدر نمود پیدا کرده که چندی پیش از ایشان برای ایراد سخنرانی به مجمع عمومی سازمان ملل دعوت شد تا این قهرمان ملی با سخنرانی اش در آن جا نیز گامی در جهت خواسته های مردم کشورش بردارد .

ماحصل گفتگوي ما با کاپیتان هوشنگ شهبازی به شرح زير است:

* مشکلات صنعت هوایی وراهكارهاي آن

قبل ازهر صحبتي بنده هم به نوبه خود پیروزی دولت تدبیر و امید را خدمت همه ی مردم و رییس جمهور منتخب جناب آقای حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی تبریک عرض می کنم. بنده اعتقادی ندارم که در صنعت هوایی مشکلی وجود داشته باشد! برای این که مشکل حل نشدنی است، بنده تمامی این هایی را که شما به عنوان مشکل می بینید به عنوان یک مساله و یک قفل می بینم که می شود با کلید تدبیر همه ی آنها را حل و باز کرد.باید عرض کنم نمی شود همه ی معضلات را یکجا در یک مصاحبه گفت و راه کارهای آن را ارئه کرد اما بنده به عنوان عضو کوچکی از این صنعت و به عنوان خادم ملت سعی می کنم نکات مهم پیرامون این موضوع را عرض کنم.خوب صنعت هوایی را اگر به صورت یک سه ضلعی فرض کنیم که یک ضلع آن حاکمیت و سیاستگذاری است که نقش سیاستگذار اصلی در حوزه های کلان صنعت و تدوین و ابلاغ دقوانین و دستورالعمل های مربوط را دارد و به عنوان نماینده دولت در صنعت هوایی می باشد که همان سازمان هواپیمایی کشوری است؛ ضلع دیگر را بخش فرودگاهی و ارائه دهنده خدمات سرویس های راداری می توان نام برد و آخرین ضلع را شرکت ها و ارائه دهندگان خدمات هوانوردی به خود اختصاص می دهند لذا بر این اساس می توان معضلات کلی هر بخش را تقسیم بندی کرد و به آن اشاره نمود.

الف- حاکمیت و سیاستگذاری

مهمترین رکن در صنعت هواپیمایی را می توان سازمان هواپیمایی کشوری نام برد که بعنوان نماینده حاکمیت متولی سیاستگذاری در تمامی بخشهای بالا دستی صنعت هوانوردی بوده و می تواند تضمین کننده رشد و پیشرفت این صنعت باشد.بعد از گذشت 33 سال از انقلاب شکوهمند اسلامی مسائلی همچنان گریبانگیر این سازمان و به تبع آن بخش های مختلف صنعت هوانوردی می باشد که از جمله مهمترین آنها می توان به چند نکته ذیل اشاره کرد:

ب - عدم ثبات مدیریتی

متاسفانه متوسط عمر مدیریت ارشد در این سازمان هواپیمایی کشوری حدود 1 سال و 2 ماه بوده است و این امر موجب تزلزل در تصمیم گیری ها، برنامه ریزی بلند مدت و همینطور باعث بی رغبتی به کار در بین کارشناسان شده است.البته ازساختار حاکمیتی، فقدان سند راهبرد جامع صنعت هوانوردی وضعف در قوانین و مقرارات نيز ىر اين زمينه مي توان نام برد.

*برنامه ها و راهكارها

کاپیتان هوشنگ شهبازی در ادامه به تشريح برنامه ها و راهكارهاي حل مشكلات صنعت هوايي كشور پرداخت وافزود:

ارتقا جایگاه سازمان هواپیمایی کشوری به یکی از معاونت های رئیس جمهور با توجه به اهمیت جایگاه آن در پیشبرد اهداف کشور،اجرای الزامات قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران ،تدوین مقررات ملی صنعت هوانوردی (بازنگری در قانون هواپیمایی کشوری) وتدوین سند راهبرد جامع صنعت هوانوردی با الویت قراردادن محورهای :

1- بهره مندي از فن آوري روز دنيا به منظوربه حداقل رساندن حوادث و سوانح با استفاده از تجهيزات و سخت افزارها و نرم افزارهاي مدرن.

2- افزايش توان علمي و عملي و توليد علم در حوزه ايمني هوانوردي به منظورارتقاء سطح دانش تخصصي و آشنائي با دانش نوين بين المللي.

3- تقويت نقش نظارتي سازمان هواپيمائي كشوري با تكيه بر نقش محوري و حاكميتي از طريق ايجاد بستر حقوقي مناسب و اعمال حمايت هاي قانوني.

4- ارتقاء ساختار مديريتي در صنعت حمل و نقل هوائي به منظور استفاده بهينه از منابع موجود والگوهاي موفق بين المللي

5- بهره گيري حداكثراز امكانات و نهادهاي موجود هوانوردي كشور با ايجاد تعامل سازنده بين كليه ذينفعان زنجيره ايمني

6- ترويج و نهادينه ساختن فرهنگ ايمني هوانوردي به منظور افزايش مشاركت اجتماعي در توسعه و بكارگيري آن

7- حضور فعال و موثر در مجامع بين المللي با هدف تامين منافع ملي

8- بستر سازی اقتصادی مناسب

9-تکمیل و اجرایی نمودن برنامه جامع ایمنی صنعت هوانوردی کشور

10-توسعه فرهنگ هوانوردی و اشاعه هوانوردی عمومی (که می تواند به شکوفایی اقتصادی در صنعت و فرودگاهها منجر شود)

11-برنامه کلان توسعه اقتصادی صنعت هوانودی (با توجه به ظرفیت های موجود و ارتقاء بخشی از آنها) -زمینه سازی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی

12- حضور فعال و موثر در مجامع بين المللي با هدف تامين منافع ملی، از جمله راهكارهايي است كه با انجام يك برنامه مدون دستيابي به آن محقق خواهد شدز

وي ادامه داد:شرکت فرودگاههای کشور مهمترین بخش در حوزه فرودگاهی در کشور است که هدف از تشکیل آن ساماندهي و ايجاد، اداره، نگهداري، توسعه، تكميل، تجهيز و بهره برداري فرودگاههاي كشور و ايستگاههاي ناوبري ارتباطي و ارائه خدمات و فعاليتهاي جنبي فرودگاهي هوانوردي و پروازي می باشد و دارای وظایف زیر است:

-انجام خدمات فرودگاهي از قبيل نگهداري و بهره‌برداري از پايانه هاي بار و مسافر، امور حمل و نقل و انجام خدمات پشتيباني مربوط به هواپيما، پاركينگ، مراجعين به فرودگاهها، خدمات زميني فرودگاهي (هندلينگ)، آشيانه، كترينگ، اقامتي و پذيرايي، سوخت رساني به هواپيما و امور حفاظت از فرودگاهها، هواپيماها، مراكز تجاري و پاركينگ.

-خدمات هوانوردي از قبيل تجهيز راههاي هوايي، نگهداري و بهره‌برداري از تجهيزات هوانوردي، هدايت و نشست و برخاست هواپيما و وسايل پرنده در فضا و فرودگاهها، خدمات آزمايش دستگاههاي ناوبري و خدمات ايمني زميني و آتش‌نشاني و ساير خدمات زميني مربوط.

-خدمات طراحي، ساخت، تعميرات و نگهداري پايانه‌ها، ساختمان هاي جنبي، عوامل پروازي، تجهيزات پروازي و لوازم ارتباطي و ناوبري و ساير تسهيلات فرودگاهي.

-سرمايه گذاري با مشاركت با بانكها و اشخاص حقيقي و حقوقي(غيردولتي) واجد شرايط و صلاحيت و اخذ تسهيلات از بانكها و مؤسسات اعتباري به منظور تحقق اهداف شركت با تصويب مجمع عمومي و با رعايت قوانين و مقررات مربوط.

-نظارت و بازرسي و پيگيري مستمر برنامه ها و وظايف و فعاليت واحدهاي ذيربط و كنترل و ارزيابي عملكرد و هدايت مديران تحت نظر

*برنامه های راهبردی

کاپیتان شهبازی برنامه های راهبردی خود را نيز به شرح زير تشريح كرد:

- افزايش ايمني و اعتماد در عمليات فرودگاهي و هوانوردي

- ارتقاي سطح قانونمندي و انطباق كليه‌ي فعاليت‌هاي شركت با قوانين، مقررات، معيارها و استانداردهاي ملي و بين‌المللي حاكم بر صنعت هوانوردي و فرودگاهي.

- افزايش ضريب امنيت در حوزه‌ي عمليات و تجهيزات فرودگاهي و ناوبري.

- كاهش آلاينده‌هاي فرودگاهي و هماهنگي با محيط زيست در طرح‌هاي توسعه‌اي.

- افزايش سطح كيفي خدمات فرودگاهي و هوانوردي ودر نتیجه افزايش رضايت مشتريان (شركت‌هاي هواپيمايي، هندلينگ، مسافران، خرده فروشان و ...).

- افزايش مشاركت بخش غیر دولتی و خصوصي در حوزه‌ي فرودگاهي و ناوبري،

- تجاري‌سازي و تلاش مستمر براي اقتصادي نمودن فرودگاه‌هاي كشور،

- افزايش اثرات اقتصادي فرودگاه (فرصت‌هاي شغلي مستقيم و غيرمستقيم) و افزايش ناحيه‌ي نفوذ آن

- افزايش هماهنگي و ارتباط بين فرودگاه‌ها و ساير مدهاي حمل و نقل،

- ايجاد ارتباطي قوي با جامعه‌اي كه فرودگاه در آن قرار گرفته است و تببين مستمر نقش و اهميت فرودگاه‌ها در توسعه‌ مناطق و کشور با بهره‌گيري از شيوه‌هاي نو ،

- افزايش ارتباطات بين فرودگاهي در منطقه و عرصه‌ي بين‌الملل ،

- ارتقاء سطح تاثيرگذاري در سازمان‌هاي مرتبط با صنعت فرودگاهي و هوانوردي در سطح ملی و بین المللی،

به موارد زیر می توان به عنوان مهمترین آنها اشاره کرد:

*افزایش در آمد با فعال شدن مسیرهای ترانزیت هوایی

*اشاعه هوانوردی عمومی در کشور

اشاعه هوانوردی عمومی در کشور علاوه بر اقتصادی شدن واقعی صنعت هوانوردی و به تبع آن فرودگاههای کشور کمک شایان توجه ی نیز می تواند به صنعت توریسم و گردشگری بنمایید

توضیح در این خصوص نیاز به بحث مفصلی دارد که پیش بینی می شود یکی از مهمترین راه کارهای برون رفت از مشکلات مالی موجود و کمک به پویا شدن صنعت و اقتصادی شدن آن به معنای واقعی همین اشاعه هوانوردی عمومی می باشد.

*شرکت های ارائه دهنده خدمات

کاپیتان هوشنگ شهبازی با اشاره به اينكه در صنعت هوانوردی بخش اعظمی از فعالیت ها در حوزه ارائه دهندگان خدمات صورت می پذیرد، عنوان كرد:از مهمترین این بخشها مي توان به شرکت های هواپیمایی،شرکت های هلی کوپتری،شرکت های خدمات حمل و نقل بار هوایی،شرکت های خدمات هندلینگ پروازی،شرکت های خدمات مسافرتی،شرکت های تامین کننده تجهیزات هوایی،شرکت های مشاور در حوزهای ایمنی،شرکت ای ارائه کننده خدمات کترینگ اشاره كرد.وي افزود:در حال حاضر بزرگترین مساله که بر سر راه شرکت های هواپیمایی به عنوان بخش اصلی که در این حوزه با مردم در ارتباط هستند و بیشترین خدمات را ارائه می کنند بحران مالی گسترده ناشی از تحریم ها و فرسودگی ناوگان و عدم توان تامین قطعات و خدمات مورد نیاز، برای رفع بخشی از این مشکلات که به اصطلاح به خود تحریمی ها بر می گردد(از قبیل عدم تخصص کافی در مدیریت و...)راه کار های موجود می باشذد که به اختصار می توان به مهمترین آنها در ذیل اشاره کرد:

1-آزاد سازی نرخ خدمات ارائه شده

2-تجمیع شرکت ای کوچک و زیانده بر اساس مدل های علمی جهانی

3-رائه وام های بلند مدت با بهره کم برای نوسازی ناوگان

4-فعال کردن بخش صنعت تولید قطعات برای پاسخگویی به نیازهای داخلی بر اساس استانداردهای بین المللی

5-ایجاد شرکت های هواپیمایی منطقه ای

وي درپايان خاطرنشان ساخت:البته نباید از انصاف به دور بود و زحماتی را که همکاران ما در دولت قبل کشیدند که برخی از آنها واقعاً مثال زدنی است مثل کسب رتبه دهم در جهان در ارزیابی سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری در خصوص نظارت بر ایمنی هوانوردی و ...... را نادیده گرفت.ما اعتقاد داریم این صنعت ظرفیت های بسیار بالایی دارد که نیاید از آن غافل شد و می شود با یک برنامه ریزی دقیق و خلاقانه از آنها بهره برد، از دولت تدبیر و امید به عنوان یک متخصص انتظار دارم که با بهره گیری از نظرات دلسوزانه متخصصین و استفاده از نیرو های پر پتانسیل، با برنامه، جوان و خلاق زمینه سازی پیشرفت این صنعت را مهیا کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.