به گزارش
باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی موسسه فرهنگی،هنری و انتشارات بین المللی الهدی، کتاب«جریان های تصوف در آسیای مرکزی» در پنج بخش به موضوعاتی همچون: زمینه های پیدایی تصوف، زهد و تصوف در عصر طاهریان و سامانیان، تصوف در آسیای مرکزی در عصر پیش از چغتایی، حیات صوفیه در عصر چغتایی و ازبکی و تحولات عصر جدید و حیات صوفیه، پرداخته است.
در بررسی تاریخی حاضر، با وجود آن که در دوره نخست به گونه ای اجتناب ناپذیر محافل اخلاقی مورد توجه قرار خواهند گرفت، اما در گزینش شخصیت های مورد مطالعه، سعی بر آن است تا به کسانی پرداخته شود که یا در سلسله های معنوی صوفیه جای گرفته اند، یا به نحوی دیگر ارتباط آنان با مسیر شکل گیری تصوف در آسیای مرکزی به اثبات رسیده است.
در صفحه 616 از این کتاب ذیل عنوان «گروه های بنیادگرای سلفی» می خوانیم: "مقصود از گروه های بنیادگرای سلفی، مجموعه ای از گروه های مذهبی است که بسیاری از باورها و رفتارهای دینی دیگر گروههای مسلمان را ناشی از بدعت پنداشته،دیانت صحیح را دیانتی مبتنی بر سنت «سلف»، یعنی پیامبر اکرم(ص) و اصحاب ایشان می شمارند. پیروان محمد بن عبدالوهاب که به وهابیه شهرت یافته اند، در شمار همین گروه ها جای می گیرند، اما نباید عنوان وهابی را عنوانی شامل برای همه گروه های بنیادگرای سلفی قلمداد کرد. این خطایی است که در حوزه های گوناگون، از جمله در آسیای مرکزی به تکرار دیده می شود. البته این که برخی از گروه های سلفی آسیای مرکزی، نام وهابی را بر خود نمی پسندند، گاه از آن روست که اساسا پیرو محمد بن عبدالوهاب نیستند و گاه بدان سبب است که اصولا «وهابی» از نگاه پیروان محمد بن عبدالوهاب نامی ناشایست برای این گروه است که از سوی مخالفانشان بر آن ها اطلاق می گردد و آنان ترجیح بر آن دارند که خود را با نام هایی چون «اهل توحید» بخوانند.
درباره رابطه گروه های صوفیه و گروه های سلفی، همین اندازه کافی است که گفته شود، سلفیان، بسیاری از افکار و اعمال صوفیه را ناشی از بدعت می شمارند و بزرگترین شیوخ صوفیه را به انتقاد می گیرند. بدین ترتیب می توان تصور کرد که در شرایط همجواری، رقابت میان مبلغان صوفیه و سلفیه، بالقوه و گاه بالفعل رقابتی خصمانه است."
کتاب «جریان های تصوف در آسیای مرکزی» با شمارگان 1000 و 655 صفحه در قطع رقعی و با قیمت 200000 ریال منتشر شده است./ي2