مشاور عالي نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در گفتگوي تفصيلي با باشگاه خبرنگاران به سؤالاتي درباره ارزيابي از انتخابات يازدهم رياست‌جمهوري، تحليل وضعيت اصولگرايان و اصلاح‌طلبان در انتخابات، پيش‌بيني ترکيب کابينه دولت آينده، علت امنيت و ثبات و آرامش در انتخابات 92، ارزيابي از سکوت احمدي ن‍ژاد در ماه‌هاي اخير، علت اصرار اصلاح‌طلبان براي منسوب کردن رئيس‌جمهور منتخب به خود، آينده مذاکرات ايران و 1 + 5 در دولت جديد و... پاسخ داد.

به گزارش گروه سياسي باشگاه خبرنگاران، يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با حضور حماسي ملت ايران به پايان رسيد و برنده اصلي اين انتخابات، مردم افتخار آفرين و نظام جمهوري اسلامي بودند که حماسه سياسي مورد نظر رهبر معظم انقلاب را رقم زدند.

اکنون که رقابت‌ها به پايان رسيده و فصل رفاقت‌ها آغاز شده، ارزيابي نتايج انتخابات و تحليل وضعيت پيش روي کشور مي‌تواند به فهم هر چه بيشتر اوضاع سياسي ايران و جايگاه کشورمان در منطقه و جهان کمک کند.

از همين رو، " سردار جواني" مشاور عالي نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و معاون سياسي پيشين سپاه در گفتگوي تفصيلي با خبرنگار دفاعی - امنيتی باشگاه خبرنگاران به سؤالاتي درباره ارزيابي از انتخابات يازدهم رياست‌جمهوري، تحليل وضعيت اصولگرايان و اصلاح‌طلبان در انتخابات، پيش‌بيني ترکيب کابينه دولت آينده، علت امنيت و ثبات و آرامش در انتخابات 92، ارزيابي از سکوت احمدي‌ن‍ژاد در ماه‌هاي اخير و دليل انجام ندادن اقدامي خارج از چارچوب پس از رد صلاحيت مشايي عليرغم پيش‌بيني‌ها، علت اصرار اصلاح‌طلبان براي منسوب کردن رئيس‌جمهور منتخب به خود، آينده مذاکرات ايران و 1 + 5 در دولت جديد و... پاسخ داد.

بخش سوم اين مصاحبه درباره تأثير انتخابات رياست‌جمهوري بر مذاکرات ايران و 1+5 و موضوعات منطقه‌اي است که تقديم خوانندگان عزيز مي‌کنيم.

* باشگاه خبرنگاران:‌ با توجه به عدم تمایل آمریکا به حل پرونده هسته‌ای کشورمان امیدی به رسیدن به راهکار نهایی با 1+5 در دولت جدید وجود دارد؟

ما با یک واقعیت روبرو هستیم که غرب در این سال‌ها نمی‌خواست حقوق هسته‌ای ایران را به رسمیت بشناسد و به طرق مختلف بر جمهوری اسلامی و ملت ایران فشار وارد ساخت تا ما را از رسیدن به هدف در این مسیر بازدارد، اما ملت ما مقاومت کرد. جمهوری اسلامی ایران یک کشور هسته‌ای است و نمی‌توان این کشور هسته‌ای را به قبل از دوران هسته‌ای شدن بازگرداند.
 
به نظر می‌رسد خود غربی‌ها نیز به این موضوع پی بردند که باید جمهوری اسلامی را به عنوان یک قدرت هسته‌ای بپذیرند و این پذیرش برای آن‌ها مفیدتر از مقابله با جمهوری اسلامی است، زيرا این مقابله نتیجه‌ای برای آن‌ها در بر ندارد.  
 
در طی سال‌های اخیر ما شاهد تحریم‌های ظالمانه و فشارهای سنگینی از ناحیه غربی‌ها بودیم، اما این فشارها و تحریم‌ها باعث نشد ملت ما و نظام اسلامی دست از فعالیت‌های هسته‌ای خود بردارد و قطعاً در دوران آقای روحانی نيز مقاومت ملت ما ادامه خواهد داشت.

* باشگاه خبرنگاران: تصوّر غربي‌ها درباره رويکرد دولت جديد ايران در قبال موضوع هسته‌اي چگونه ارزيابي مي‌شود؟

اگر تصور غربی‌ها این باشد که با روی کارآمدن دولت جدید در ایران، رفتار سیاسی نظام اسلامی در موضوع هسته‌ای تغییر می‌کند، این اشتباه بزرگی از سوی آن‌ها است. خود آقای روحانی هم به این قضیه اشاره کردند و غربی‌ها هم متوجه شده‌اند که در ایران سیاست‌های کلان و کلی از سوی رهبر معظم انقلاب مشخص می‌شود و دولت‌ها مجری سیاست‌ها هستند. ما به رئيس‌جمهور می‌گوییم رئیس قوه مجریه. در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی نیز دستگاه سیاست خارجی کشور پیگیر سیاست‌های کلی نظام است.  
 
امروزه در تحلیل‌های مراکز راهبردی اندیشکده‌ها و اتاق‌های فکر مستقر در اروپا،‌ آمریکا و رژیم صهیونیستی بعضاً به این مطلب تصریح می‌شود که در دوره آقای روحانی هم هیچ تغییری در مواضع جمهوری اسلامی در موضوع هسته‌ای حاصل نخواهد شد، اما به هر حال این یک فرصت است و آن‌ها نیز می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و موضوع هسته‌ای را از طریق مذاکره به پایان ببرند. تنها راه حل آن هم به رسمیت شناختن حقوق هسته‌ای ایران است که جمهوری اسلامی بارها بر این موضوع تاکید داشته و تنها در این صورت امکان پایان موضوع هسته‌ای وجود دارد.  
 
آن چیزی که این مطلب را محتمل مي‌کند مشکلاتی است که خود غرب با آن مواجه است. امروزه هم کشورهای اروپایی و هم آمریکا در حوزه‌های مختلفی در منطقه راهبردی خاورمیانه،‌غرب آسیا و در کشورهای خود مشکلات عدیده‌ای دارند که برخی از این مشکلات با کمک جمهوری اسلامی ایران قابل حل است.

* باشگاه خبرنگاران:
آيا آثار تحريم‌ها عليه ايران يک‌طرفه بوده است؟
 

آثار و خسارات تحریم‌هایی که آن‌ها بر ما وارد کردند یک‌طرفه و یکجانبه نبوده،‌ یعنی غربی‌ها اگر ملت ما را طی سال‌های اخیر تحریم کرده و فشارهای اقتصادی بر ما وارد کردند خسارت‌هایی از این تحریم‌ها متوجه خود غربی‌ها نیز بوده است.  
 
شرکت‌های اروپایی زیان فراوانی دیده‌اند و اقتصاد اروپا امروز با مشکلات و زیان‌هایی روبرو بوده است، لذا آن‌ها متوجه این مطلب شده‌اند. عمده فشارها از سوی آمریکایی‌ها  وصهیونیست‌ها است که ما این روزها در صحبت‌های نتانیاهو نیز آن را می‌بینیم، اما در واقع تفاوت دیدگاهی بین اروپا و آمریکا و رژیم صهیونیستی وجود دارد.  
 
بیشترین خسارت از موضوع حل شدن موضوع هسته‌ای ایران را رژیم صهیونیستی می‌بیند و آمریکایی‌ها تعهداتی را نسبت به صهیونیست‌ها دارند و در موضوع هسته‌ای ایران تابع نقطه نظرات صهیونیست‌ها هستند، اما با ادامه تحريم‌ها عليه ايران، خسارت‌هاي بيشتري برای اروپایی‌ها آشکار می‌شود.  
 
به نظر می‌رسد در این دوره اروپایی‌ها نقش برجسته‌تری ایفا کنند و آمریکایی‌ها نیز اگر ‌می‌خواهند مشکلات خود را حل کنند، بايد دست به عقب‌نشینی بزنند، زیرا چاره‌ای جز انعطاف ندارند.  
 
* باشگاه خبرنگاران: ارزیابی شما از پیروزی‌های اخیر سوریه به ویژه در القصیر چیست؟

آن نیرویی که در منطقه چه در مقابل رژیم صهیونیستی و چه در مقابل گروه‌های افراطی و تروریستی مقاومت می‌کند از یک اصالت برخوردار است؛ در سوریه بیش از دو سال است که رویارویی بین ارتش و گروه‌های مردمی سوریه از يک‌طرف با گروه‌های تروریستي از سوی دیگر وجود دارد. در حالی‌که تروریست‌ها از سوی کشورهای غربی و بعضاً عربی در منطقه حمایت می‌‌شوند،‌ حاميان آن‌ها تصور کردند این گروه‌ها در مدت کوتاهی پیروز خواهند شد اما نیروی مقابل گروه‌های تروریستی در سوریه به دلیل برخورداری از اصالت خاص، شکست‌های سنگینی بر دشمنان خود وارد کرده است.

* باشگاه خبرنگاران: ورود حزب‌الله لبنان به نبرد در سوریه چقدر موازنه قدرت را به نفع مردم و نظام سوریه تغییر داد؟

نیروهاي مقاومت از پشتیبانی‌های مردمی برخوردارند و اگر گروه‌های تروریستی از حمایت مرتجعین منطقه و کشورهای غربی برخوردارند مردم سوریه نیز حزب‌الله را به عنوان حامی خود می‌دانند و مردم منطقه با پی‌بردن به ماهیت این فتنه‌انگیزی در سوریه، سوری‌ها را رها نخواهند کرد و آنها را مورد پشتیبانی قرار می‌دهند.
 
نبرد در القصیر نشان داد که توانمندی حاکمیت و ارتش سوریه بسیار بالاست و این پیروزی می‌تواند با پیروزی‌های بعدی در منطقه حلب تکمیل شود و معادلات را تغییر دهد. اگر دشمنان به دنبال این بودند که با بحران‌آفرینی در سوریه جبهه مقاومت در منطقه را تضعیف کنند به طور قطع روند تحولات به گونه‌ای است که جبهه مقاومت قوی‌تر از گذشته به رویارویی علیه رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داد.

انتهای پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار