مرکز مطالعات خاورميانه در مقاله اي به دولت اوباما توصيه مي کند که از فرصت جديد ايجاد شده استفاده کند و با برسميت شناختن قدرت منطقه اي ايران مذاکرات هسته اي را در مسيري هموارتر قرار دهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز مطالعات خاورميانه ؛  "باربارا اسلاوين" نويسنده مقاله که پيشتر مقالات بسياري را در مورد موضوعات مرتبط با کشورمان منتشر کرده است از پيروزي "حسن روحاني" رييس جمهور منتخب کشورمان بعنوان رويدادي "شگفت انگيز" ياد مي کند و در اين باره مي افزايد "از زمان پيروزي شگفت انگيز "حسن روحاني" در انتخابات رياست جمهوري ايران بيشتر توجهات به سوي روابط ايران و آمريکا معطوف شده است و اين در حاليست که پيروزي وي مي تواند تاثيرات مهمي در خاورميانه برجاي بگذارد. 

در دوران جنگ تحميلي هشت ساله عليه ايران روابط دو کشور به دليل حمايت عربستان سعودي از عراق تحت حکومت "صدام حسين" ديکتاتور مخلوع آن کشور رو به سردي گراييده بود. روحاني در نخستين کنفرانس خبري خود نيز به تفاهم نامه امنيتي اي که ميان ايران و عربستان سعودي در سال 1988 ميلادي منعقد شده بود اشاره کرد و اظهار داشت که بهبود روابط ايران و عربستان سعودي در صدر اولويت هاي وي قرار خواهد داشت.

وي همچنين خاطر نشان ساخت که ايران خواستار "روابطي دوستانه و نزديک" با کشورهاي همسايه مي باشد. وي در مورد عربستان سعودي اظهار داشت که دو کشور نه تنها همسايه که با يکديگر "برادر" هستند. پيش تر عربستان سعودي با هماهنگي دولت آمريکا با حضور نماينده ايران در کنفرانس بين المللي "ژنو 2" مخالفت کرده بود. با اين حال پس از پيروزي حسن روحاني پادشاه عربستان سعودي انتخاب وي به مقام رياست جمهوري را به او تبريک گفت.

 دولت فرانسه که پيش تر با حضور ايران در کنفرانس سوريه مخالفت مي کرد با لحني ملايم از حضور روحاني در اين کنفرانس استقبال نمود. از سوي ديگر "بشار اسد" رييس جمهور سوريه و ساير حاميان وي نيز بر لزوم حضور ايران در کنفرانس "ژنو 2" تاکيد ورزيده اند. با اين حال ارسال تسليحات براي تروريست هاي سوري از سوي دولت آمريکا و به دستور "باراک اوباما" رييس جمهور آن کشور نيز تغييري در رويکرد ايران و به تبع آن در ديدگاه روحاني پيرامون سوريه بوجود نياورده است. روحاني در کنفرانس خبري اخير خود تاکيد کرد که سرنوشت کشور سوريه را ملت سوريه تعيين خواهند کرد. وي در اين کنفرانس تاکيد کرد که طبق زمان بندي انجام شده سوري ها مي توانند با شرکت رد انتخابات عمومي در سال 2014 ميلادي سرنوشت سياسي کشورشان را تعيين نمايند." 

نويسنده در پايان مقاله خود نتيجه گيري مي کند که سياست جمهوري اسلامي در قبال بحران سوريه تغيير نخواهد کرد و در توصيه اي به دولت "باراک اوباما" رييس جمهور آمريکا از وي مي خواهد تا از فرصت ايجاد شده و انتخاب رييس جمهور جديد در ايران استفاده کند. وي در اين باره مي افزايد "بسيار بعيد است که موضع ايران در مورد بحران سوريه و ساير تحولات منطقه اي تغيير کند. دولت اوباما باید از فرصت ايجاد شده استقبال کرده و تلاش کند تا علاوه بر موضوع برنامه هسته اي در مورد مسائل ديگر نيز با ايرانيان به تعامل مستقيم بپردازد. دولت آمريکا مي بايستي نقش جمهوري اسلامي ايران بعنوان يک قدرت منطقه اي را برسميت شناسد تا پس از آن از مذاکرات هسته اي ميان ايران و آمريکا نتيجه مطلوب حاصل شود." 



برچسب ها: اوباما ، ایران ، خاورمیانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار