همزمان با تظاهرات مخالفان و طرفداران رئیس جمهور مصر در قاهره، مرسی و خانواده اش از کاخ ریاست جمهوری به مکان نامعلومی منتقل شدند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین ؛ همزمان با تظاهرات مخالفان و طرفداران محمد مرسی رئیس جمهور مصر در قاهره، مرسی و خانواده اش از کاخ ریاست جمهوری به مکان نامعلومی دور از محل برگزاری تظاهرات منتقل شدند.


***بازداشت چهار فرد مسلح نفوذي در ميان تظاهرکنندگان مصری

شبکه تلویزیونی المیادین لحظاتی پیش در خبری فوری اعلام کرد: نیروهای پلیس مصر چهار نفر از چماقداران مسلح نفوذی را در بین تظاهرات مخالفان در منطقه "المحله" در قاهره بازداشت کردند.

***افزايش شمار تظاهرکنندگان در ميدان "التحرير" قاهره/تجمع موافقان و مخالفان مرسي در شرق و مرکز قاهره
خبرنگار شبکه تلویزیونی "المیادین" از افزایش شمار تظاهرکنندگان در میدان "التحریر" قاهره خبر داد و اعلام کرد: تظاهرکنندگان خواستار تحصن در میدان تا روز سی ام ژوئن هستند.شمار تظاهرکنندگان علیه "محمد مرسی" رئیس جمهور مصر، در حال افزایش است. طرف های مختلف از تظاهرکنندگان و معترضان دعوت می کنند که در میدان التحریر تحصن کنند و تا روز سی ژوئن (نهم تیرماه) در آنجا بمانند.وی گفت: حوادث دیگر استان های مصر نیز در میدان التحریر لحظه به لحظه اعلام می شود تا معترضان و تجمع کنندگان از آخرین تحولات در شهرهایی مانند اسکندریه و المنصوره مطلع شوند.خبرنگار این شبکه افزود: شرکت کنندگان در این تظاهرات بر جایگاه و نقش ارتش و نیروهای مسلح و ضرورت پرهیز آنها از وارد شدن به عرصه سیاسی تاکید و اعلام می کنند که ارتش و نیروهای مسلح باید از خواسته های مشروع و قانون مردم حمایت کنند.

***عمرو موسی خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری شد
عمرو موسی رئیس حزب کنگره و نامزد سابق ریاست جمهوری مصر از مرسی خواست تا انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری برگزار کند.
وی طی اظهاراتی به رادیو بی بی سی گفت که مرسی باید به اعتراضات مردمی که بیانگر نارضایتی آنهاست، پاسخ دهد.

***اشتون خواستار پرهيز از خشونت در مصر شد
شبکه تلویزیونی المیادین لحظاتی پیش در خبری فوری اعلام کرد کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از همه طرفهایی که روز یکشنبه در مصر تظاهرات خواهند کرد خواست به اصل اعتراض صلح آمیز و بدون خشونت احترام بگذارند.

***"ابوالفتوح": مرسي بايد با هوشمندي منافع کشور را حفظ کند
"عبدالمنعم ابوالفتوح"یکی از نامزدهای سابق ریاست جمهوری مصر تصریح کرد محمد مرسی رئیس جمهور مصر باید با هوشمندی و درک بالا برای حفظ منافع کشور تلاش و برگزاری انتخابات زود هنگام را به همه پرسی بگذارد.

نامزد سابق ریاست جمهوری مصر و رئیس حزب "مصر قدرتمند" تاکید کرد: محمد مرسی امور کشور را مانند یک گروه و تشکیلات تحت تعقیب اداره می کند." ابوالفتوح"، در این خصوص گفت: من از جمله افرادی بودم که تصور می کردم محمد مرسی پس از انتقال از یک گروه و تشکیلات تحت تعقیب به دولت رویکرد اداری و عملکردش را تغییر خواهد داد، اما چنین نشد. ما هیچ تغییری در رویکرد او ندیدیم زیرا او دولت و کشور را مانند یک گروه و تشکیلات تحت تعقیب اداره می کند.در چنین تشکیلات و گروه هایی باید به افراد مورد اطمینان تکیه کرد زیرا اساساً کل گروه و تشکیلات تحت تعقیب پلیس است و باید اعضا و افراد آن مورد اطیمنان باشند؛ اما اداره یک کشور و دولت چنین نیست. البته، من و حزب متبوع من با هیچ فردی خصومتی نداریم و دشمن اخوان المسلمین یا دیگران نیستیم."ابوالفتوح" افزود: من فکر می کنم محمد مرسی اکنون فقط یک گزینه در پیش دارد و آن این است که با هوشمندی و درک بالا برای حفظ منافع کشور تلاش کند. بنابراین، او و گروهش باید برگزاری انتخابات زود هنگام را به همه پرسی بگذارد و به نظر مردم در این باره هر چه که باشد؛ احترام بگذارد.وی گفت: من و حزب من به مخالفت قانونی و مسالمت آمیز با نظام حاکم ادامه خواهیم داد تا به تعهداتش عمل و رویکردش را اصلاح کند یا اینکه به صورت کاملاً دمکراتیک به شیوه برگزاری انتخابات و همه پرسی از حکومت خارج شود.

***
تظاهرکنندگان دو مقر اخوان المسلمين را در مصر آتش زدند
مقر حزب آزادی و عدالت - شاخه سیاسی اخوان المسلمین مصر - در استان البحیره به آتش کشیده شد. پیش از این نیز مقر این حزب در استان دقلهیه به آتش کشیده شده بود.تظاهرکنندگان مقر گروه اخوان المسلمین مصر را در دو منطقه "سیدی جابر" در شهر اسکندریه و منطقه "شبراخیت" در استان البحیره آتش زدند.


***مقر اخوان المسلمين در اسکندريه به اشغال تظاهرکنندگان درآمد

روزنامه الاهرام مصر نوشت تظاهرکنندگان مصری مخالفت دولت، مقر اصلی گروه اخوان المسلمین در شهر اسکندریه را به تصرف خود در آوردند.


***در درگيريهاي شهر اسکندريه مصر دو نفر کشته و ۳۶ تن زخمی شدند
در درگیری بین طرفداران و مخالفان محمد مرسی رئیس جمهور مصر در شهر اسکندریه این کشور، دو نفر در منطقه سیدی جابر این شهر کشته شدند.شبکه تلویزیونی پرس تی وی نیز در خبری فوری از زخمی شدن ۳۶ نفر در درگیری های اسکندریه مصر خبر داد.به گزارش این شبکه، امروز طرفداران و مخالفان محمد مرسی رئیس جمهور مصر در شهر اسکندریه تظاهرات برپا کردند که این تظاهرات به درگیری منجر شد. براثر این درگیری ها دست کم ۳۶ نفر زخمی شدند.


***سفارت آمریکا دو روز تعطیل می شود
شبکه تلویزیونی المیادین در خبری فوری اعلام کرد:سفارت آمریکا در قاهره اعلام کرد: سفارت آمریکا روزهای یکشنبه و  دوشنبه هفته آینده تعطیل است.

***ارتش اين کشور حضور خود را در شهرهاي مهم تقويت کرد
همزمان با تشدید تنش ها بین مخالفان و حامیان "محمد مرسی' رئیس جمهور مصر و احتمال درگیر شدن آنان با یکدیگر، ارتش مصر از چند روز پیش حضور نیروهایش را در چند شهر مهم این کشور تقویت کرده است.
به گزارش شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی، یگان های ارتش مصر به منظور محافظت از موسسات مهم در قاهره از جمله شهرک رسانه ها در این مناطق مستقر شده اند. همچنین بالگردهای ارتش مصر پرواز بر فراز قاهره و شماری از شهرهای دلتای مصر را افزایش داده اند تا تحولاتی را که روی زمین اتفاق می افتد زیر نظر بگیرند.
عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع مصر پیش از این گفته بود ارتش اجازه نخواهد داد کشور به سوی کشمکشی سوق یابد که امکان کنترل آن وجود نداشته باشد.


***يک نفر از هواداران اخوان المسلمين کشته شد و بيست نفر ديگر زخمي شدند

شبکه تلویزیونی المیادین به نقل از خبرنگار خود از کشته شدن یک نفر و زخمی شدن بیست نفر از هواداران گروه اخوان المسلمین مصر در درگیری با مخالفان مرسی در شهر منصوره خبر داد.


***تظاهرکنندگان دراسکندريه مصر خواستار دخالت ارتش براي حمايت از خود شدند
شبکه تلویزیونی المیادین همچنین گزارش داد: شرکت کنندگان در تظاهرات علیه محمد مرسی رئیس جمهور مصر در شهر اسکندریه خواستار دخالت ارتش برای حمایت از خود در برابر حملات افراد مسلح شدند.
گفتنی است؛ یک منبع نظامی در مصر گفت: اگر تظاهرات سی ام ژوئن مخالفان مثل تظاهرات انقلاب ژانویه مصر طولانی مدت باشد و حضور در تظاهرات هم گسترده باشد ممکن است ارتش مداخله کند و زمینه را برای انتقال قدرت فراهم آورد.
روزنامه گاردین به نقل از این منبع نظامی که از آن با عنوان منبع عالی رتبه یاد کرد نوشت: ارتش تمایلی به مداخله در امور داخلی کشور ندارد ولی اگر تظاهرات مخالفان در روز سی ام ژوئن گسترده و طولانی باشد و حضور مخالفان در خیابان ها سبب درگیری میان مخالفان و موافقان مرسی شود ممکن است این امر سبب شود تا ارتش به تظاهرات مخالفان با عنوان تمایل ملت برای تغییر در کشور بنگرد و جهت آسان شدن زمینه انتقال قدرت به یک دولت انتقالی عملگرا وارد عمل شود.
هم زمان احمد سعید از سران جبهه نجات ملی مصر گفته است: تظاهرات مخالفان در روز سی ام ژوئن انقلاب دوم در کشور خواهد بود ... مشخص نیست این تظاهرات تا کی ادامه داشته باشد اما نتیجه اش برکناری محمد مرسی از قدرت است و به طور کلی مصر در پس از تظاهرات سی ام ژوئن با مصر قبل از این تظاهرات متفاوت خواهد بود.
در همین حال ناتان براون کارشناس امور خاورمیانه در دانشگاه جرج واشنگتن انگلیس گفته است: همه گروه های مصری در توهم به سر می برند و خود را نماینده مردم می خوانند، دولت خود را منتخب همه مردم می داند، ارتش خود و ملت را در یک صف می داند ، مخالفان نیز خود را نماینده همه مردم می دانند و فعالان سیاسی نیز از زبان مردم سخن می گویند.

***شمار زيادي از اسلامخواهان در حمايت از مرسي تظاهرات کردند
شبکه تلویزیونی العالم گزارش داد: شمار زیادی از اسلامخواهان مصر در حمایت از "محمد مرسی" در قاهره تظاهرات کردند.
"احمد السیوفی" رئیس دفتر این شبکه در قاهره درباره تظاهرات موافقان و مخالفان "محمد مرسی" رئیس جمهور مصر در قاهره گفت: سی نیرو و حزب اسلامی امروز خواهان برگزاری تظاهرات گسترده در برابر مسجد "رابعه العدویه" شده اند و صدها هزار نفر تجمع کرده اند و این تجمع غیر قابل پیش بینی نبود. از سوی دیگر گروه های مخالف دولت از شماری از مساجد به سوی میدان التحریر حرکت کردند. شمار مخالفان در میدان التحریر بر اساس شعار آنان به تظاهرات میلیونی تبدیل نشده است. موافقان و مخالفان دولت از مردم برای حمایت از سیاست های خود استفاده می کنند. ما در برابر بسیج نیروهای دو جریان اسلامی و سکولار در مصر قرار داریم. این نیروها منتظر روز یکشنبه سی ام ژوئن آینده که روزی سرنوشت ساز است. طرفداران محمد مرسی رئیس جمهور مصر تاکید می کنند وی به صورت قانونی انتخاب شده است و باید به ریاست جمهوری خود ادامه دهد. اما مخالفان می گویند رئیس جمهور مرسی باید از قدرت کناره گیری کند چرا که در طول یک سال گذشته فقط ناکامی برای مصر به همراه داشته است. بر اساس شمار تظاهرکنندگان می توان گفت توازن قدرت به سود نیروهای اسلامی است. نیروهای اسلامی از توان سازماندهی بیشتری در مصر برخوردارند.

***مخالفان محمد مرسي در ميدان التحرير قاهره تظاهرات کردند
همزمان با تظاهرات طرفداران "محمد مرسی" رئیس جمهور مصر در منطقه "رابعه العدویه" قاهره، هزاران نفر از مخالفان او هم در میدان "التحریر" پایتخت مصر تظاهرات کردند. به گزارش شبکه تلویزیونی "النیل" مصر، مخالفان "محمد مرسی" از دو منطقه قاهره به سوی میدان "التحریر" حرکت کرده بودند. شرکت کنندگان در این تظاهرات کناره گیری محمد مرسی رئیس جمهور مصر از قدرت و برگزاری انتخابات زودهنگام را خواستار شدند. شماری از تظاهرکنندگان بر تحصن در میدان "التحریر" تا روز یکشنبه که قرار است تظاهرات میلیونی مخالفان علیه "محمد مرسی" برگزار شود، تاکید کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار