برای اهدای خون بندناف لازم است مراحلی در حین روند کاری طی شود تا اهدا کنندگان بتوانند خون خود را در بانک خون بندناف ذخیره کنند.

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران ،‌ سایت بنیان نوشت:بانک خون بند‌ناف عمومی موظف به پاسخگویی به نیاز جمعیت مردم است. انگیزه‌ها برای ذخیره خون بند‌ناف از فردی به فرد دیگر متغیر است. گاهی پدر و مادر یک نیاز فوری به پیوند سلول‌های بنیادی برای درمان بیماری یکی از افراد خانواده، خواهر  و برادر یا اقوام نزدیک دارند و این انگیزه‌ای برای ذخیره‌سازی است و عده‌ای نیز خون بند‌‌ناف را برای استفاده عموم مردم و افراد دیگر برای پیوند اهدا می‌کنند و دسته‌ای نیز برای کار‌های تحقیقاتی همکاری می‌کنند . بر این اساس بانک‌های خونی بند‌ناف به 3 دسته تقسیم می‌شود:

 

 1- بانک خون بند‌ناف عمومی: نمونه‌هایی که به طور خیر‌خواهانه برای اهدا به دیگران یا برای تحقیقات کاربرد دارند را نگهداری می‌کند. البته گاهی ممکن است بعضی بانک‌های عمومی برای خانواده‌هایی که یک بیماری شناخته شده قابل درمان با سلول بنیادی دارند، خون نوزاد را برای مدت کوتاهی فقط برای همان خانواده نگه‌داری کنند. در بین نمونه‌ها آن‌هایی که استاندارد‌ها را دارا نباشند برای کارهای تحقیقاتی به کار گرفته می‌شوند.

 

2- بانک خون بند‌ناف خصوصی: که خون را فقط برای خود نوزاد یا خانواده او نگهداری می‌کند و در قبال مراحل نگهداری، جمع‌آوری و ذخیره‌سازی هزینه از خانواده نوزاد دریافت می‌کند.

 

3- بانک خون بند‌ناف ترکیبی: که هر دو نوع فعالیت را دارد و از هزینه‌های دریافتی در قسمت خصوصی نیاز‌های مالی خود در بانک عمومی را رفع می‌نماید – در آینده در صورت انصراف والدین در بخش خصوصی نمونه خون آن خانواده با رضایت شخصی آن‌ها برای استفاده عموم به بخش عمومی انتقال می‌یابد .

تحقیقات و سرمایه‌گذاری‌های وسیع جهانی در زمینه سلول‌های بنیادی و سرعت چشمگیر پیشرفت‌ در درمان بیماری‌های لاعلاج از یک سو و پیشرفت‌های کشورمان در زمینه دستیابی به فناوری سلول‌های بنیادی و کاربرد آن در طب از سوی دیگر ضرورت ایجاد کانونی منجسم جهت برنامه‌ریزی برای کاربردی شدن استفاده از سلول‌های بنیادی (سلول درمانی) را محسوس‌تر ساخته است.

به همین دلیل از سال 1387 بانک خون عمومی رویان به همت محققان پژوهشگاه رویان فعالیت خود را آغاز کرده است و کار جمع‌آوری نمونه‌های خون بند‌ناف را برای پاسخگوی به نیاز تمام اقشار جامعه انجام می‌دهد.

 

* مراحل اهدا خون بند ناف

برای اهدا خون بند ناف لازم است مراحل زیر در حین روند کاری طی شود تا اهدا کنندگان عزیز بتوانند خون خود را در بانک خون بند ناف ذخیره کنند.

این مراحل عبارتند از: مراجعه حضوری به بانک خون بند ناف و یا نمایندگی‌های تهران و شهرستان‌ها، تکمیل پرسشنامه پزشکی، تکمیل برگه رضایت‌نامه، هماهنگی والدین با کارشناس خون‌گیری، خون‌گیری توسط کارشناس بانک، انتقال نمونه به بانک حون بند ناف، انجام مراحل ذخیره‌سازی، انجام آزمایشات تکمیلی HLA Typing، ارسال اطلاعات و کارت عضویت برای اهدا کنندگان.

 

* مراجعه حضوری به بانک خون بند ناف

برای دریافت اطلاعات و همچنین تکمیل برگه‌های مربوط به رضایت‌نامه و یا پرسشنامه غربالگری لازم است که اهدا کنندگان عزیز یا به نمایندگی‌های بانک و یا خود بانک خون بند ناف (تهران، خیابان ولیعصر، زعفرانیه، خیابان شهید اعجازی،کوچه شهید اکبری، پلاک 82) مراجعه نمایند.برای اطلاعات بیشتر همچنین می‌توانید با شماره تلفن‌های  22414532- 22402486 تماس حاصل نموده و یا از طریق پست الکترونیکی cord@rctc.ir سوالات خود را ارسال نمایید.

 

* مراکز فعال در زمینه جمع‌آوری خون بند ناف

در تهران ، بیمارستان های اکبرآبادی، مهدیه، آرش، سوم شعبان، حضرت زینب (س)، آتیه، بهمن و در استان های زنجان ، همدان، ایلام، ساری، اراک، کاشان، کرج، چالوس، ارومیه، کردستان، قم و اصفهان مراکز جهاد دانشگاهی در زمینه جمع‌آوری خون بند ناف فعالیت می کنند.

 

* بانک ذخیره خون محیطی

ذخیره خون محیطی به خصوص برای بیماران مبتلا به انواع بدخیمی‌ها امکانی است که در بانک خون بند ناف عمومی رویان فراهم شده و بیمارانی که نیازمند پیوند اتولوگ هستند می‌توانند از این امکان استفاده کنند.

در این روش، بیمارانی که کاندید پیوند اتولوگ مغز استخوان هستند ابتدا داروی G-CSF را دریافت می‌کنند و سپس سلول‌های بنیادی خون محیطی آنها توسط دستگاه جداکننده سلول، جداشده و در بانک ذخیره می‌شود. این روش به خصوص برای بیمارانی که برای از بین بردن تومور تحت شیمی درمانی شدید قرار می‌گیرند، می‌تواند نجات دهنده باشد.

 

* افزایش آمار جهانی استفاده از خون بندناف غیر خویشاوند

براساس آمار منتشر شده در CIBMIR (CENTER FOR INTERNATIONAL BLOOD AND MARROW TRANSPLANT RESEARCH) مرکز پژوهش های بین المللی پیوند خون و مغز استخوان آمریکا ، پیوند از خون بندناف غیر خویشاوند در سال 2000 میلادی 300 مورد بوده  که این آمار در سال 2009 به 900 پیوند رسیده است.

از میان این 900 پیوندی که در سال 2009 انجام شده است، حدود 500 پیوند به کودکان کمتر از 16 سال و بقیه برای افراد بالای 16 سال انجام شده است.

براساس آمار منتشر شده، پیوند از خون بندناف به افراد زیر 20 سال درخلال سال های 2005-2009 به حدود 50 درصد رسیده که نسبت به پیوند از خون محیطی و مغز استخوان بیشتر است.

همچنین براساس تحقیقات انجام شده، پیوند با استفاده از سلول های بنیادی مغز استخوان در مقایسه با خون بندناف و خون محیطی در فاصله سال های 2005-2009 میلادی در افراد بالای 20 سال بیشتر بوده است.

اما  براساس گزارش CIBMIR پیوند از خون بندناف نیز در افراد بالای 20 سال در فاصله سال های 2005-2009 نسبت به 2000-2004 دو برابر شده و به حدود 20 درصد رسیده است.

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.