انقلاب مردم مصر علي‌رغم دستاوردهاي بزرگي كه داشته ناتمام مانده و هنوز به شرايط مطلوب نرسيده است بنابراين مردم مصر بايد انقلاب را تا فروپاشيدن‌ تمام پايه‌هاي رژيم دیکتاتوری مبارك در همه ابعاد ادامه دهند تا بتوانند مصر جدید را پایه گذاری کرده و از مرحله سخت کنونی عبور کنند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران،" محمدحسن قديري ابيانه " کارشناس علوم استراتژيک طي يادداشتي به بررسي تحولات اخير مصر و عملكرد مرسي رئيس‌جمهور اين كشور  پرداخت.
 
متن این یادداشت به شرح ذیل است:  
 
پيروزی اخوان المسلمین و مرسی در مصر به دنبال سقوط مبارک ضربه سنگینی به رژيم غاصب صهيونيستي، آمریکا و پیروزی بزرگی در راستای بیداری اسلامی محسوب می‌شود، اما دشمنان مصر همچنان دست از کار نکشیده و در تلاش‌اند تا دولت جدید را در بن‌بست قرار دهند.  
 
در حال حاضر مخالفین مرسی بسیج شدند تا اوضاع را به روال قبل برگردانند و متاسفانه رئیس‌جمهور این کشور تا حدودی در جمع مدیران سابق و دستگاه حکومتی دچار استحاله شده و با بروز ندادن رفتار انقلابي از خود، برای ماندن در قدرت در داخل به سلفی‌ها متکی شده و در خارج هم به دلارهای قطر و عربستان امید بسته است.

همچنين رابطه نزديك با آمریکا و رژيم غاصب صهیونیستی را برای کشورش مفید ارزیابی کرده و در این راستا مجبور شد به خواسته‌های آنها تا حدودی تن دهد.  
 
اعزام سفیر جدید برای رژيم اشغالگر صهیونیستی و بازگذاشتن فضا برای سفارت آمریکا در این کشور، همچنين عدم برقراری رابطه با جمهوری اسلامی ایران و جلوگيري از بازگشایی سفارتخانه ایران و مصر، مشارکت در توطئه علیه دولت سوریه و  قطع رابطه با این کشور، همسویی با سلفی‌ها و خطرناک دانستن شیعیان نمونه‌ای از سیاست‌هايي است كه غرب در آن دخيل بوده و باعث کاهش محبوبیت مرسی شده است.
 
باید گفت انقلاب مصر کامل نشده است، دستگاه قضائی اين كشور که همان افراد منصوب به حسنی مبارک دیکتاتور سابق این کشور هستند عملا با احکام قضائی خود مانع تحول اساسی در مصر شده‌اند، همچنین مشکلات اقتصادی نارضایتی‌ها را افزایش داده و درگیری‌های قومی و مذهبی که از سوی سلفی‌های تکفیری دامن زده می‌شود و سفارتخانه‌های آمریکا و رژیم اشغالگر قدس در قاهره آن را هدایت می‌کنند، از جمله به شهادت رساندن 4 شیعه به طرز فجیع باعث دلسرد شدن عده‌ كثيري از حاميان مرسي خصوصا شيعيان شده است.

همچنين در اين تظاهرات  موقعیت مرسی متزلزل‌تر شده و برای در امان ماندن از هرج و مرج تظاهرات علیه خود و خانواده اش کاخ ریاست جمهوری را تا آرامتر شدن اوضاع ترک كرده‌ است .
 
سوریه که به غیر از دولت عراق تنها دولتی عربی بود که در کتار عراق از سقوط مبارک در پرتو اخوان المسلمین از مرسی حمایت کرد در معرض توطئه‌های مصر قرار گرفت و مردمی که موضع ضد صهیونیستی داشته‌اند و خواستار قطع رابطه دولت  با رژيم غاصب بودند را ناامید کرد.

اوضاع در مصر بسيار حساس است و تمام كساني كه تلاش مي‌كردند جلوي سقوط مبارك را بگيرند و نیز کسانی که بر ضد مبارک فعالیت کردند لیکن وضعیت کنونی را بر نمی‌تابند و براي سقوط مرسي و شكست حزب اخوان‌المسلمين روزشماري مي‌كنند و تظاهرات امروز (یکشنبه) در قاهره یکی از نقاط عطف توطئه علیه مصر جدید است.  
 
از ديگر اشتباهات مرسي بازگذاشتن دست آمريكا و رژيم غاصب صهيونيستي  در مصر و حضور نظاميان آمريكايي در این کشور در ایام اخیر در مرز با رژیم صهیونیستی نشان از رنگ باختن مواضع انقلابی مرسی است  و وي بيش از اينكه بتواند رژيم سابق را تغيير دهد خود منفعل واقع شده كه اين نشان مي‌دهد پايه‌هاي رژيم سابق كماكان استوار است و انقلاب مردم مصر علي‌رغم دستاوردهاي بزرگي كه داشته ناتمام مانده و هنوز به شرايط مطلوب نرسيده است بنابراين مردم مصر بايد انقلاب را تا فرو پاشيدن  تمام پايه‌هاي رژيم دیکتاتوری مبارك در همه ابعاد ادامه دهند تا بتوانند مصر جدید را پایه گذاری کرده و از مرحله سخت کنونی عبور کنند.

انتهاي پيام/

برچسب ها: مرسی ، لنقلاب ، تظاهرات ، مصر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار